ד"ר אשי שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על המשך התפשטות המוטציה ההודית של נגיף הקורונה. "כל מוטציה חדשה שמשמעתה עדיין לא ברורה מאוד מדאיגה בכמה מישורים, במוטציות הבריטיות והדרום אפריקאיות גרמו לדפוסי תחלואה קצת שונים, עוד יותר מדאיגה בהקשרים של עמידות חלקית או מלאה לחיסון", הסביר ב-103FM, "אנחנו היום עם חיסונים שנותנים הגנה של 95 אחוז, כולנו צריכים לזכור שהחיסון הוא לא 100 אחוז הגנה". 

"אם יעילות החיסון תרד ל60-70 אחוז, אתם מבינים את המשמעות. מדובר על לחזור אחורה משמעותית ולכן אנחנו כל כך חוששים", ציין ד"ר שלמון, "יש איזשהם נתונים ראשונים שהחיסון פעיל לפחות באופן חלקי נגד המוטציה ההודית, אני לא יודע אם זה במקום 95, 85 או 60 או 70".

הוא נשאל האם ככל שהגורמים בישראל מבינים - המצב הקשה בהודו קשור ישירות לווריאנט. "אנחנו רואים בהדרגה איך הווריאנט ההודי הולך ומשתלט על חלקים גדולים בהודו, וכנראה מצטרף לתמונת התחלואה המאוד קשה ודרמטית שקורית במדינה", הסביר, "יש שם גם וריאנטים נוספים, הבריטי מאוד נפוץ שם". הוא ציין כי "אנחנו יכולים להניח שלווריאנט ההודי יש יתרונות אבולוציוניים מסוימים שגורם לכך שהוא הולך ונהיה יותר נפוץ".

בהמשך הראיון העריך הבכיר במשרד הבריאות כי קו הטיסות הישיר מהודו לישראל לא יימשך, מעבר לטיסה שנחתה השבוע. "עדיין יש טפטוף של נוסעים, אבל הרבה פחות", הדגיש, "קבענו אתמול שורה של בהמלצות שצריכות להיתקן כתקנות שיגרמו לכך שאזרחים זרים כלל לא יכנסו מארצות שחורות כולל הודו ואזרחים ישראלים גם אם הם מחוסנים יכנסו לבידוד".

מתחם בדיקות מהירות בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם בדיקות מהירות בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

ד"ר שלמון נשאל מה ניתן לעשות עם 150 הנוסעים ששבו מהודו ומקסיקו וסירבו להיבדק לקורונה. "זה לא קרה בשדה התעופה, מדובר באנשים שכבר נמצאים בבתים ונתבקשו מהם לחזור ולבצע בדיקה נוספת. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אם החוק לא מחייב אדם שנמצא בבית לחזור לבדיקה נוספת, והוא לא רוצה -הוא לא יחזור", הדגיש. 

יוכפז ודוידוב ציינו כי הדבר עלול להרוס את ההישגים של המדינה במאבק בנגיף. "נכון, ולכן אנחנו לא מוותרים. אנחנו פועלים ומשכנעים פיקוד העורף פונה, לא מדובר באנשים שהגיעו לשדה התעופה וסירבו להיבדק וברחו, זה לא המצב", הסביר, "אנחנו לא נאפשר כניסה של אזרחים זרים שהיו ב-14 ימים האחרונים במדינות שחורות וכל האזרחים הישראלים שביקור באותן מדינות יכנסו לבידוד גם אם הם מחלימים או מחוסנים, גם מי שיגיע דרך טורקיה או דובאי ומכל יעד אחר". בסיום הראיון הדגיש כי "לא תמיד קל לגלות, יש טכניקה מסוימת איך בודקים את זה, ואני מקווה שנצליח לעלות על זה ושהציבור יבין את החשיבות".