חברת התרופות הישראלית-אמריקאית אורמד פרמדיקס בע''מ הודיעה כי היא תשיק ניסוי קליני עבור חיסון נגד נגיף הקורונה, שיילקח כגלולה ולא כזריקה, כך פורסם הערב (ראשון) בג'רוזלם פוסט. החיסון החדש, שפותח יחד עם חברת פרמאס ביוטק, מבוסס על טכנולוגיה שפותחה על ידי המרכז הרפואי הדסה. עבור המיזם, שתי החברות הקימו את חברת Oravax Medical, שתייצר את החיסון תחת טכנולוגיות של שתי החברות.

מנכ''ל חברת אורמד, נדב קידרון אמר: "חיסון אוראלי של הקורונה יבטל מספר קשיים שעומדים היום בתחום ההפצה המהירה ויאפשר לאנשים לקחת את התרופה בעצמם בבית. במקרה בו ניאלץ לקחת את החיסון אחת לשנה, חיסון שכזה יכול להיות אפילו יותר חיוני".

החברה השלימה מחקר ראשוני על בעלי חיים ומצאה כי החיסון מקדם התפתחות נוגדנים, אשר נחוצים לחסינות לטווח ארוך יותר. בנוסף, קידרון טען כי החיסון החדש שפיתחה החברה מכוון לשלושה סוגי חלבון מרכזיים בנגיף הקורונה, בניגוד לחלבון היחיד אליו מכוונים החיסונים של פייזר ומודרנה ולכן "יוכל להיות עמיד יותר בפני גרסאות שונות של הנגיף".

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

לטענתו, חיסון שיילקח בצורה אוראלית יהיה גם פחות מסוכן ויכיל פחות תופעות לוואי מהחיסונים הקיימים היום. בנוסף, החיסון יוכל להישלח בטמפרטורות יותר גבוהות מאשר החיסונים של פייזר ומודרנה, "מה שיקל לוגיסטית על שליחתו לרחבי העולם".

החברה מצפה להתחיל במחקר כבר ברבעון השני של שנת 2021, כאשר קידרון חשף כי הוגשו בקשות לפתיחת המחקר במספר רב של מדינות, ביניהן גם ישראל וארצות הברית. המנכ''ל אף אמר כי הוא מצפה לפתוח בניסוי תוך שלושה חודשים.