הפעימה השלישית והעיקרית של פתיחת המשק, יוצאת היום (ראשון) לדרך. התקנות מצטרפות לאלו הקיימות מהפעימה הראשונה והשנייה. בתוך כך, הקלות משמעותיות בחינוך, במסחר ובכניסה והיציאה מישראל וממנה.

במסגרת ההקלות, תיפתח מערכת החינוך לכיתות ז׳־י׳ בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות, וכן ייפתחו המוסדות להשכלה גבוהה. אולמות אירועים ייפתחו לפי מגבלת התקהלות של עד 50% תפוסה ולא יותר מ־300 איש. כניסה תותר לנושאי תו ירוק. עד 5% מהמשתתפים יוכלו להיכנס בהצגת תוצאת בדיקה שלילית. במסעדות, ישיבה בפנים תותר לבעלי תו ירוק (תפוסה של 75% ולא יותר מ־100 איש), ישיבה בחוץ גם ללא תו ירוק (עד 100 איש) ושמירת מרחק של שני מטרים בין השולחנות.

דותן גבאי, הבעלים של "דותיש קייטרינג בוטיק", "ביגה" עפולה ו"קפה גרג" עפולה, מספר על ההיערכות: “אנחנו כבר זמן רב נערכים לפתיחה. גייסנו עשרות עובדים, ואנחנו מתרגשים מאוד לראות שוב את הלקוחות האהובים שלנו ומזמינים אותם להגיע סוף־סוף לשבת. ניצלנו את התקופה כדי להכין מנות חדשות ושיפצנו את המסעדות, ועכשיו זה הזמן של הציבור להחזיר אהבה”.

מקומות הפועלים בהצגת תו ירוק (צילום: ללא)
מקומות הפועלים בהצגת תו ירוק (צילום: ללא)


המלונות ייפתחו גם הם ותותר פעילות חדרי האוכל, אלא שהתפוסה תוגבל ל־50% בלבד ועד 300 אנשים לכל היותר. אירועי התרבות והספורט, בתי תפילה והכנסים יותרו תוך התקהלות של עד 500 אנשים במבנה סגור ועד 750 בשטח פתוח. באולם או אצטדיון עם יותר מ־10,000 מושבים - תותר כניסת עד 1,000 איש במבנה סגור ועד 1,500 איש בשטח פתוח.

חשוב לציין כי החל מהיום יידרש הציבור הישראלי להתרגל לשני תווים שונים – התו הירוק והתו הסגול. במסגרת התו הירוק, יידרשו האזרחים להציג תעודת מתחסן או מחלים במקומות הבאים: מכוני כושר וסטודיו, בריכות שחייה, מסעדות ובתי קפה, בתי מלון, אצטדיונים, מגרשי ספורט, אולמות ספורט ואירועי ספורט, תיאטראות, בתי קולנוע ואולמות תרבות, אירועי תרבות, תערוכות (שלא במוזיאונים), גני אירועים, אטרקציות, כנסים ומקוואות טהרה. במקביל, תישאר האפשרות לשבת בחוץ במסעדות ובבתי קפה בהתאם לתנאי התו הסגול.

קבלת קהל עם וללא התו הירוק (צילום: ללא)
קבלת קהל עם וללא התו הירוק (צילום: ללא)


כמו כן, בהמשך להחלטת הממשלה להחזרת הישראלים ארצה לקראת בחירות, סוכם כי החל מהיום ישראלים יוכלו להגיע מחמישה יעדים יומיים: ניו יורק, פרנקפורט, לונדון, פריז וקייב. לקראת סוף השבוע יתווספו טיסות גם מטורונטו והונג קונג, על פי הצורך. כמו כן, כפי שהודיעה שרת התחבורה מירי רגב, כמות הנוסעים החוזרים ארצה תשתנה בהדרגה. החל ממחר 1,000 נכנסים ביום - ועד 3,000 נכנסים בהמשך השבוע. אם יהיה צורך ביעדים נוספים, אלו יתווספו באישור שרת התחבורה ובהתייעצות עם שרי הבריאות והחוץ.

הנחיות היציאה מישראל (צילום: ללא)
הנחיות היציאה מישראל (צילום: ללא)

הנחיות לנכנסים לישראל (צילום: ללא)
הנחיות לנכנסים לישראל (צילום: ללא)


בתוך כך, במשרד הבריאות מזהירים כי על אף מבצע החיסונים המתקדם, קיים חשש שפתיחת מערכת החינוך תוביל לעלייה מחודשת בתחלואה. עם זאת, גורם בקופות החולים מצביע דווקא על הבדל בין הפתיחה הזו לקודמות. “בפתיחות הקודמות הבעיה העיקרית הייתה שהילדים היו נדבקים בבתי הספר, חוזרים הביתה ומדביקים את ההורים. לעומת זאת, הפעם דווקא החשש הוא שהילדים עצמם יפתחו תחלואה קשה, כי ההורים ממילא מחוסנים ברובם המוחלט”.

תלמידים בכיתה לימודים עם מסכות (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
תלמידים בכיתה לימודים עם מסכות (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

פורום ראשי ענף ההסעדה מסרו לאחר אישור הממשלה: "אנו שמחים על פתיחת המסעדות. אנו עומדים בפני תקופה לא קלה לאחר שחלק גדול מהענף נפגע בצורה אנושה ומקווים שהתקנות יעודכנו בהקדם ברגע שרמת התחלואה הקשה תרד, כך שנוכל לארח מספר רב יותר של סועדים.  אנו מאחלים לכל המסעדנים הצלחה רבה ומזמינים את הציבור להתארח בצורה בטוחה ונעימה, יותר מתמיד".

בתוך התקנות שאושרו, הצביעו השרים גם על סגירת החינוך בביתר עלית, לוד, אשקלון, והשכונות נווה יעקב וגוננים בירושלים. ועד ההורים השכונתי של נווה יעקב פנה במכתב מחאה בהול לראש הממשלה ולחברי קבינט הקורונה בדרישה שלא לאפשר את סגירת מוסדות החינוך בשכונה, לאחר חזרתם לפני כשבוע בלבד.

"ילדינו שרק בשבוע שעבר חזרו למוסדות החינוך ובקושי הסתגלו בחזרה לשגרה, ואנחנו ההורים שרק השבוע חזרו למקומות העבודה, שלהם נאלצים לחזור בשנית הביתה בעוד שנתוני התחלואה אינם מצדיקים זאת. אנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת בהקדם, ולמנוע את סגירת מוסדות החינוך של ילדינו בלא הצדקה".

בתוך כך, בעניין מערכת החינוך, שר החינוך יואב גלנט פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי "‏עד פסח, יוענק תו ירוק לרוב מכריע מתוך 280,000 המורים, הגננות ועובדי ההוראה". הוא הוסיף: "מערכת החינוך מובילה בהתחסנות בישראל - 76% מצוותי החינוך מחזיקים בתו הירוק, לאחר שהשלימו את החיסון השני או החלימו. כ-15% נוספים מצויים לאחר החיסון הראשון".

שר הפנים אריה דרעי, ניסח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט ובו מחה על האופן בו בוצעה ההחלטה על סגירת מוסדות הלימוד בישובים כתומים ואדומים, דקות לפני כניסת שבת וללא דיון בקבינט הקורונה: "אני דורש לכנס מיידית את הממשלה ולהודיע על ביטול תכנית הרמזור במערכת החינוך".

"לא ייתכן שבעת שמכריזים על פתיחת המסחר, המלונות, המסעדות, האולמות ועוד, בכל הארץ וללא הגבלת צבע רמזור, בתחום החינוך, ציפור נפשנו שנוגעת לנפש הרכה של ילדינו, עדיין נצמדים לצבעי הרמזור", כך כתב.