מרכז הידע והמידע של אגף המודיעין (אמ"ן) פרסם הבוקר (שלישי) את נתוני התחלואה בנגיף הקורונה, מהם עולה כי 4,677 בני אדם נמצאו חיוביים לנגיף ביממה האחרונה, מתוך 8,730 בדיקות שבוצעו. אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 7% ומקדם ההדבקה, ה-R, עומד על 0.86. עוד נמסר, כי 854 חולים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה וכי 23 נפטרו אתמול. איימן סייף, פרויקטור הקורונה בחברה הערבית, התארח היום בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לנתוני התחלואה וההתחסנות במגזר הערבי.

פרויקטור הקורונה במגזר הערבי, נראה לך שאתה עומד ביעדים?
"אני חושב שכן, אנחנו עומדים ביעדים. מבחינת החיסונים בחברה הערבית יש שיפור מאוד משמעותי בשבועות האחרונים. נתונים – עומדים היום על בעצם קבוצת גיל מעל 60 הגענו ל-80 אחוז מחוסנים ומחלימים. יש שיפור, יש לנו בעיות בעיקר בדרום ביישובים בדרום, וגם במזרח ירושלים".

הבדואים?
"שיעור החיסונים שם עומד על כ-50 אחוז".

למה?
"היה לנו שתי בעיות – נגישות, לא היו מספיק תחנות בתחילת המצב ופתרנו את זה, יש תחנות חיסונים ברוב היישובים וניידות שאנחנו מפעילים עם משרד הבריאות, מד"א ופיקוד העורף, פתרנו את בעיית הנגישות. הבעיה השנייה, פייק ניוז, מודעות וחשיבות החיסון שכנראה במינון הרבה יותר גבוה מאשר בשאר החברה הישראלית וגם על זה אנחנו עובדים בעיקר באמצעות הצוותים הרפואיים, רופאי משפחה בעיקר שלוקחים תפקיד מאוד משמעותי".

ממה שראיתי כל הערים האדומות ערביות.
"אנחנו היינו בשיעורי תחלואה יחסית נמוכים בחודש וחצי האחרונים בעוד שבחברה היהודית התחלואה הייתה גבוהה. בשבוע וחצי האחרונים המוטציה הבריטית ששולטת בחברה היהודית והחרדית נכנסה אלינו לחברה הערבית וההדבקה של המוטציה הבריטית יותר מהירה וזה מה שאנחנו מתחילים לראות, וזה מביא לעליית במספרים בתחלואה ביישובים. אתה קופץ מהר מאוד מצבע לצבע כי המספרים יחסית קטנים".

חולים קשים ומתחסנים, איך אתם ביחס לאוכלוסייה הכללית?
"בחולים הקשים אנחנו סביב 20 אחוז מהחולים הקשים במדינה, היו תקופות שהיינו יותר, 30 אחוז ויותר, עכשיו בין 17 ל-20 אחוז וגם זה נמצא במגמת ירידה. לגבי המחוסנים אנחנו משתפרים, נותרו 83 אלף אזרחים ערבים מעל גיל 50 בכל הארץ, כשהאתגר שלי זה 30 אלף במזרח ירושלים. זה בעיות בנוסף למה שאמרנו על נגישות ופייק ניוז, זה סוגיית אמון מול הממסד. אוכלוסייה יותר מאתגרת".

מזהים את המוטציה הדרום אפריקנית.
"היו כמה מקרים בודדים, בעיקר בטייבה, ועשינו מבצע מאוד גדול לזהות עוד מקרים. בימים האחרונים אנחנו לא מזהים עוד מקרים".