פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על הירידה בתחלואה, מבצע החיסונים, והפתיחה המתוכננת של המשק בשבוע הבא.

פרופ' נחמן אש

מה מצבך?
"מצבי האישי? בסדר. מצבנו? גם משתפר. התחלואה יורדת, אנחנו מקווים שהמגמה תלך ותימשך. כמובן שעם פתיחת המשק, החל מיום ראשון, נעקוב בדאגה אחר נתוני התחלואה ואני מקווה שלא תהיה עלייה נוספת".

מה אתה מבין מהנתונים? 
"יש שלושה כוחות שפועלים – המוטציה הבריטית שפועלת כמובן להגביר את התחלואה, את פתיחת המשק שעלולה להגביר את ההדבקות ומצד שני את החיסונים. אנחנו מקווים מאוד שהחיסונים יעשו את העבודה אבל זה לא מוחלט. תזכרו שיש לנו אוכלוסייה גדולה מאוד שעדיין לא מחוסנת, נגיע לשלושה מיליון מחוסנים בשבוע הבא, 2/3 מהאוכלוסייה עדיין לא מחוסנת וזה יכול להיות מקור לתחלואה".

570 אלף מעל גיל 50 שלא התחסנו. כמה היום?
"אנחנו בנקודה של טיוב הנתונים, אז אני לא יכול להגיד בוודאות. זה קטן, יש לנו מבצע מיוחד עם הקופות, אנחנו עוקבים יום יום אחרי החיסון של בני 50 ומעלה וזה מתקדם. זו עבודה לא פשוטה להגיע לכל אחד ואחת מבני הגיל הזה אבל זה נעשה".

במשרד הבריאות מקווים שהחזרת הלימודים תאיץ את החיסונים.
"כן אני חושב שיש פה שני דברים. האחד, תלמידי כיתות יא'-יב' שחוזרים ללימודים אני מקווה ששם תהיה עלייה, אנחנו עומדים היום על כ-30 אחוז. גם בני המשפחות ששולחים את הילדים לבתי הספר אני מקווה שיבינו שחשוב מאוד שהם יתחסנו".

כמה המוטציה הדרום אפריקנית נוכחת? והברזילאית?
"הברזילאית, לא מצאנו אותה כאן. המוטציה השלטת היא הבריטית, בערך ב-90 אחוזים. לגבי הדרום אפריקנית, איתרנו כמה עשרות מקרים אבל אנחנו חושבים שההתפשטות יותר גדולה. אני לא יכול להגיד בוודאות באחוזים, אבל מעריכים שיש כמה מאות מקרים כאלה ברחבי הארץ".

האם אתה מעריך שלפני ה-23 במארס אפשר יהיה להודיע 'חזרה לשגרה מלאה'?
"לא, אני לא חושב שלפני ה-23 במארס נאמר חזרה מלאה לשגרה. אני חושב שיש לנו עוד דרך. נצטרך לראות אם אין עלייה בתחלואה בעקבות פתיחת המשק ויהיו לנו עדיין מקרים של מאומתים וחולים קשים, אנחנו לא גומרים עם זה בחודש מארס. שאלת המוטציות גם שאלה של כניסה של מוטציות חדשות, התפתחות של מוטציות חדשות. אני אופטימי ומסתכל קדימה ורואה את האור בקצה המנהרה, אבל רוצה שנהיה ריאליים ולא נגיד שזה יהיה מאחורינו בשבועות הקרובים".

מה צריך לעשות כדי למנוע את כניסת המוטציות? נתב"ג סגור?
"נתב"ג זה פתח לכניסה בעיקר החשש ממוטציות. יש לנו את הנתונים האלה, יש כל הזמן מקרים שאנחנו מגלים בכניסה הזאת. לכן שני דברים שחייבים להקפיד עליהם – הבדיקות והבידוד. כרגע יש לנו את המלוניות אבל אני מוכרח לומר שזה לא עובד מספיק טוב, יש הרבה חריגים שמשחררים, חלק גדול הולכים הביתה. אנחנו מנסם למצוא דרך בה אנחנו יכולים לוודא את האכיפה של האנשים שעושים בידוד בבית וזה הפתרון האולטימטיבי כנראה שאי אפשר לסגור את נתב"ג לנצח או להרבה זמן כי יש לחץ מאוד גדול לפתוח אותו. הפתרון הוא למצוא דרך לכך שאנשים ישמרו על בידוד. אם עושים בדיקה ובידוד זה מספיק טוב".

ערן סגל נשמע אופטימי יותר ממך. 
"אני יותר זהיר, זה לא שאני לא אופטימי, אבל האופטימיות חייבת להיות זהירה וריאלית". 

הוא מתאר שהקסם עובד.
"אני לא אוהב את האמירה הזאת, אין פה קסם, יש פה מדע. באמת צריך להסתכל על זה בזהירות כי עדיין יש שישה מיליון לא מחוסנים ויכולים להידבק ולחלות וזה הרבה. אנחנו צריכים להתקדם עם שיעור החיסונים, נגיע לקסם במירכאות כשנגיע לשמונה מיליון מחוסנים. יש עוד כברת דרך ארוכה".

כולל ילדים.
"לחסינות עדר אתה חייב חלק מהילדים, ואנחנו מקווים שהחל מאפריל יהיה חיסון לגילאי 12 ומעלה, כשיסתיים המחקר בעניין, זה יקרה".

מה זה חסינות עדר?
"זה מצב בו יש מספיק מחוסנים כדי שהמחלה לא תתפשט בצורה מגפתית. יהיו חולים כמו שיש בחצבת מדי פעם, אבל לא תהיה התפרצות גדולה ונוכל לחזור לשגרה".

למה כל כך חשוב ילדים אם הם לא מפתחים את התסמינים?
"גם ילדים יכולים לפתח תסמינים ולהיות מאושפזים, אמנם בשיעורים הרבה יותר נמוכים, אבל מצד העברת התחלואה לבני המשפחה שלא התחסנו, או במקרים בהם החיסון לא עבד מספיק טוב ויהיו גם כאלה, מכאן החשש שברגע שתהיה הרבה מאוד תחלואה בקרב הילדים זה ידביק יותר מבוגרים, ועדיין יהיו לנו הרבה חולים קשה. אני מקווה שבאמצעות הקפדה על מסכות, ריחוק, גם בבתי הספר ובכל שאר המקומות שאנחנו פותחים – נמנע את זה".

איחרו אצלנו להבין שהמסכה היא המפתח. אפשר להגיד שהמסכה הכפולה היא המפתח בעיקר אם אתה הולך למקום עם קהל. זו כמעט תעודת ביטוח, לא?
"הקפדה על מסכה היא באמת מפתח, זה נכון שלקח לנו זמן, גם בעולם וגם אצלנו, להבין את זה. עכשיו חייבים להקפיד. מסכה אחת זה בסדר, תקפידו על מסכה אחת בכל המקומות, מסכה תקנית, זה מספיק טוב. מי שרוצה שתי מסכות זה בטח יותר טוב, אבל המסכה היא מפתח והריחוק הוא מפתח".