העיתונאי ישראל פריי מדמוקרט-TV שוחח הערב (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM לקראת מסע הלווייתו הצפוי של רבי חיים מאיר הלוי וואזנר, שיערך הערב לאחר שהלך לעולמו בעקבות הקורונה. לטענתו: "זו לא תהיה לוויה של רבבות, בייחוד לא בקורונה". הוא הסביר כי על אף שהרב קיפח את חייו בשל הקורונה, ייתכן כי זה לא יגרום לרתיעה לאותו ציבור: "באיזורים האלו ישנה תודעה שונה, חשיבה אחרת, זה לא יגיע לחשבון נפש".

חרדים בהלווית הענק בירושלים בניגוד לכללי הסגר והקורונה (צילום: רויטרס)

מתי הלוויה?
"בשעות אלה בוא נגיד מתחילים להיערך למסע ההלוויה הזה, בוא ניתן קווים לדמותו, הוא בנו של אחד מגדולי הפוסקים החרדים הענקים. כלומר זה שאנחנו מדברים עליו והשם שלו מעניין ואולי באמת יצבור תאוצה בהלוויה זה בעיקר בזכות אביו, שהיה באמת אולי פחות מוכר לציבור, אבל בציבור החרדי הוא היה אחד מענקי ההלכה והרוח. בנו שהוא גם כן כבר זקן, חי רוב שנותיו בלונדון, לאחר מות אביו עלה לבני ברק. ההלוויה צפויה לצאת כבר הערב. הם משתייכים לסוג של מרכז הציבור החרדי, עם נטייה לחסידי פלוס נטייה לאזורי העדה חרדית לאזור סאטמר. זה מסוג של אנשים שלא מלינים את המת אז ההלוויה תהיה הערב צפוי להיות שם קהל רב. חשוב להבין שהוא לא אחד מגדולי ישראל ממש לא בשורה הראשונה, אז גם מבחינת משתתפים יהיו רבים יותר ממה שילוו אותנו לעד, אבל זו לא תהיה לוויה של רבבות בקורונה וגם לא בקורונה". 

בנו פרסם לא מזמן דעת תורה שקוראת לא להתחסן, מדברים על זה או לא מדברים על זה, זה מפריע רק לחילונים או שגם בחוגים החרדים אומרים זה תשמעו סוג של משפט?
"זה נכון הבן של הרב המנוח שנפטר, קוראים לו הרב יוסף בנימין וואזנר, שהוא בעצמו חולש על קהילה גדולה, הוציא באחרונה קונטרס ארוך ומנומק, אולי בגן עדן תעמוד לי הזכות שקראתי קצת דברי תורה בקונטרס הזה, שכולו ממש מלא נימוקים נגד החיסונים. בוא נאמר שבאזור של החוגים האלה זה לא מידי מפתיע. יש עוד הרבה יותר הכחשה קורונה, בשונה ממרבית החרדים שמשתדלים להישמר בדרכם, הם יותר משתייכים לחוגים שהקורונה לא קיימת ו'החיסונים זה השטן' וזה נמצא שם. האם מישהו רואה בו איזה חשבון נפש? אני לא חושב. יש לאנשים המאמינים יש את המנגנון הדי ברור להסביר את זה". 

לאחד כזה שכותב קונטרס ארוך ומנומק שקורא לא להתחסן ואז הוא מאבד את אביו לאותה מחלה, יש חשבון נפש? סודי במעמקי הנשמה, או שהם מתוכנתים לחשיבה אחרת שאני לגמרי לא מכיר?
"האופציה השנייה היא הנכונה. כל האזור הזה של ההתחשבנות, שאתה מנסה לייצר דיאלוג בין המציאות למדע לחיסונים זה משהו שנמצא אצלך בראש, אבל באזורים האלה התודעה היא שונה, החשיבה היא אחרת, זה לא יגיע לשום חשבון נפש. יש עוד הרבה הסברים פנימיים על מה עשה ה' ככה, ולא תמצא התשובה אם יש מקום להקשיב למדע, לא זה לא יגיע לשם". 

אנשים שאני סומך עליהם שלחו לי מכתב מאותו בית דין של הרב וואזנר בו הוא חוזר בו, 'לאחר בירורים נוספים והתייעצויות רבנו אינם מתנגדים לחיסון בניגוד למה שפורסם בשמם'. מה שאני מבין מזה זה לא רק 'קליר קאט', הם גם במבוכה האנשים האלה. 
"אני לא מכיר את מה שאתה מדבר. יש את הדיאלוג שמנסים לנהל עם העולם, שינסו להסביר החוצה מה קורה פה שצריך להיות בסדר כלפי האנשים, או גם החיסונים עצמם, כלומר, שצריך לעשות משהו. ברמת הפנימה בחשבון הנפש או בהבנה העמוקה שפתאום אולי עכשיו כדאי לשים מסכות, או שהקורונה זה לא מזימה - שם שזה לא נוגע. אם אתה חושב שיהיה פה חשבון נפש, או שיקרה פה שינוי זה לא מה שיקרה שם". 

עכשיו מישהו כותב לי שמדובר ברב שטרן ולא ברב וואזנר.
"הרב שטרן הוא מגדולי תלמידי הרב וואזנר, הוא גם פוסק מאוד מוכר, הוא הרבה יותר מחובר לענייני ציבור. מאוד הגיוני שהוא יקום להסביר או לתקן את הנזק, הוא מקורב לגורמים עירוניים בבני ברק ובמשטרה". 

יש מצווה מדיאורייתא 'אדם גמר בית והוא חייב להקים מעקה לגגו', איך לא עושים גזרה שווה מהדבר הזה? למה זה לא עובד?
"השאלה היא טובה, היא כבר נשאלת עשרה חודשים. בכל מה שקשור לבריאות, הציבור החרדי נמצא בשיא הקפדה. מה קורה פה בקורונה? אין לי תשובה לחלוטין שמניחה את הדעת. הקורונה אפשר לומר בגדול, היא נוגדת את כל תמצית הוויית החרדיות הנוכחית של ,2021 שהיא בנויה על התקהלויות. לכן הדבר הזה לא יכול להחזיק, כל הבתי כנסת, כל הישיבות, כל המקווה, הכל נמצא בהתקהלויות. ברגע שהדבר הזה סותר את החרדיות יש איזה מנגנון שאומר מגפה או לא, צריך להמשיך בחיים".