פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, שוחח הבוקר (חמישי) עם גיא פלג וניסים משעל בתכניתם ב-103FM על שורת הצעדים שהביאה אותנו להיכנס לסגר שלישי, כפי שהחליטו שרי הממשלה אתמול. פרופ' כהן מתח ביקורת על שלבי העלייה בתחלואה שהובילו להחלטה על הסגר ואמר: "איפה קטיעת שרשראות הההדבקה? זה כרוניקה  ידועה מראש". בנוסף התייחס כהן למוטציה הבריטית ואמר: "ברור שיש הרבה יותר מארבעה, זה דבר טבעי ככל שרמת ההדבקה גדלה".

סגר קורונה - המשטרה הציבה מחסומים באזור תל אביב

גיא: סגר בפעם השלישית, ביום ראשון בשעה 17:00 נכנס הסגר. בוקר טוב פרופ' כהן, האם הסגר הזה הוא כורח המציאות או שניתן היה לנהל את הדברים אחרת ולחסוך מאיתנו את המחיר הכבד.
"אין לי ספק שבעבר ואפילו הלא רחוק יכולנו לעשות דברים אחרים כדי למנוע את הדבר ההזוי הזה של כניסה לסגר. זה נראה שאנחנו מתקרבים יותר ויותר למצב שבאמת אין ברירה. אם נסתכל על כל המהלכים, קטיעת שרשראות ההדבקה, איפה זה? אם מסתכלים על כל החוזרים מחו"ל שלא נבדקו, על זה שלא העלו קנסות וכן הלאה. זה כרוניקה ידועה מראש, לצערי הרב".

ניסים: אין מנוס?
"מביאים אותנו למצב שאין מנוס, אנחנו רואים את העלייה בחולים הקשים ועוד לא רואים את האפקט של חנוכה, רק עכשיו מתחילים לראות ונראה בעלייה בעוד שבועיים אולי בחולים הקשים והמונשמים, זה מאוד כואב. אנחנו אלה שלא הסתגלנו ולא למדנו ולא התפתחנו לכיוון של מניעת סגר".

ניסים: עד כמה המוטציה הבריטית דרמטית?
"זה לא מוטציה אחת אלא מדברים על מספר זנים. ידענו שיש שישה, שבעה זנים ששולטים, ככל שיהיו יותר אנשים שנדבקים זה חייב לקרות, אז הווירוס אצל כל אחד מהנדבקים עובר שינוי. חלק לא משמעותי וחלק משמעותי מבחינת כושר ההדבקה של הווירוס. כרגע העדויות לא מצביעות ואני אומר את זה בזהירות על החמרה של המחלה. יש סיכוי שהזן של דרום אפריקה ששונה מהזן האנגלי גורם לכך שצעירים נפגעים יותר מהזן הזה, זה קצת מטריד".

גיא: החיסון יודע להתמודד עם המוטציה?
"אנחנו לא יודעים בוודאות, ממה שאני יודע אישית כרגע בודקים את זה הדרך היא מאוד פשוטה – לקחת אנשים שחוסנו ולא השלימו את כל מחזור החיסון, לקחת את הנוגדנים ולראות אם הם מנטרלים את הווירוס בצלחת. אם רואים את זה אנחנו יכולים להיות בטוחים שזה קורה, ככל הנראה זה יקרה כי מדובר בשינוי אחד מהותי, אנחנו מאמינים שזה אפשרי".

גיא: משרד הבריאות דיווח על ארבעה מקרים בהם אותרה המוטציה בישראל, האם המספר הנמוך בגלל שלא בדקו ויכול להיות שזה הביא לעליית התחלואה במגזר החרדי?
"ארבעה זה ברור שזה לא, זה בטח יהיה יותר. בארץ בודקים עשרות כל שבוע פחות או יותר בדיקות מעמיקות. באנגליה בדקו 100 אלף אנשים כדי למצוא את המוטציות, להערכתי יש יותר מארבעה וזה לא מפתיע אף אחד. האם זה מסביר את הקפיצה? יכול להיות, אנחנו יודעים שהמוטציה מקפיצה את מקדם ההדבקה, כושר ההדבקה עולה. במקום הכפלה עם הזן הרגיל של פעם בשבועיים, זה גורם לפי שמונה, תשעה בשבועיים. קשה להגיד אם זה זה, או התנהגות, או חנוכה".