מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים 'אסותא' באשדוד, ד"ר טל ברוש, שוחח היום (רביעי) עם ליאת רון ב-103FM על החיסונים הראשונים של חברת 'פייזר' שהגיעו ארצה: "אין עדיין חיסונים שנכנסו לשימוש ואושרו בטכנולוגיה הזאת". עם זאת, הוא הדגיש כי "החיסון בטוח, וגורם לתופעות לוואי דומות לתופעות שנגרמו מחיסונים אחרים". לדבריו, "צריך להסתכל על החיסון בתור אסטרטגיית היציאה האמיתית שלנו מהמשבר".

האם זה חיסון שמשתמש באיזושהי טכנולוגיה חדשה שלא נוסתה בעבר?
"החיסון של חברת 'פייזר' שמגיע עכשיו לארץ, שהוא יהיה בעצם החיסון שאיתו נתחיל את מבצע החיסונים, זה חיסון מקבוצת חיסוני RNA. זאת טכנולוגיה שכן נוסתה, מתעסקים איתה כבר לפחות עשור במחקרים. אין עדיין חיסונים שנכנסו לשימוש ואושרו עד היום בטכנולוגיה הזאת. והטכנולוגיה הזאת קיבלה דחיפה מאוד גדולה סביב משבר הקורונה, ובעצם המריאה".

אם זה לא נוסה מעולם כחיסון, למה לי לקחת אותו?
"חייבים להסתכל על הדברים בספקנות וללמוד קודם כל את הנתונים. אז שוב אני אומר, זו לא פעם ראשונה שנותנים חיסונים כאלה, עושים איתם מחקרים כבר שנים, ככה שיש כבר הצטברות של ניסיון. עכשיו, החיסון הזה מפותח בחודשים האחרונים, וקיבלנו כבר תוצאות של מחקרים מאוד גדולים לגביו. אנחנו רואים שהחיסון הזה גורם לתופעות לוואי קלות וחולפות, כמו, חום למשך איזה יום-יומיים, כמו חולשה, כאבי שרירים, כאב בכתף איפה שמזריקים את החיסון. אלה הן תופעות הלוואי שנצפו בניסויים גדולים של מעל 40 אלף איש שקיבלו את החיסון. אז אנחנו מסתכלים על הבטיחות הזאת, ואנחנו רואים שאין תופעות לוואי קשות שהן ממשיכות, ממושכות ומדאיגות אותנו".

תסכים איתי שאין מספיק זמן שאפשר לבחון.
"נכון, אין 3 שנים מעקב".

מרגרט קינן היא הראשונה בעולם שקיבלה את חיסון הפייזר נגד נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)

אז ראינו קשישה שנבחרה בבריטניה כדי לקבל את החיסון ראשונה, האם אנשים שאולי מערכת החיסון שלהם לא מאוד חזקה, יוכלו לעמוד בחיסון או שמא ייגרם להם נזק?
"קשישים גויסו למחקר הזה, והם עמדו מעולה בחיסון. יש להם פחות תופעות לוואי. ולחיסון הייתה יעילות יוצאת דופן, יחסית להרבה חיסונים, גם באנשים צעירים וגם במבוגרים, גם בבריאים, גם בחולים, גם ברזים וגם בשמנים, שזה מדהים ולא צפוי. כי בדרך כלל בחיסונים, כמו נגיד חיסון שפעת, אנחנו רואים שהוא יכול להיות יעיל לאנשים צעירים ובריאים, אבל ככל שאנחנו הולכים לאוכלוסיות קצה, ככה החיסון פחות יעיל. ופה בינתיים נראה שזה לא ככה. עכשיו, את צודקת, אנחנו יכולים להמתין עכשיו 3, 4, 5 שנים ולראות מה קורה למתנדבים שחוסנו, אבל הזקנה שראינו בבריטניה - בעוד 3 שנים יש לה סיכוי מאוד ברור להידבק בקורונה ולמות מקורונה. לכן, לשים את זה מול איזשהו סיכון מאוד תיאורטי שאנחנו יכולים רק להיות חרדים ממנו ולדמיין אותו, זה יהיה אפילו לא מוסרי כלפי אותה אישה. וגם יש לנו הרבה מאוד ניסיון עם חיסונים מכל מיני סוגים, לאורך עשרות רבות של שנים. תופעות שלא מופיעות בשבועות הראשונים אחרי שנותנים חיסון, הן מאוד מאוד מאוד נדירות".  

האם אתה תקבל את החיסון בין הראשונים?
"חד משמעית, אני ממליץ לכולם. ואני חושב שצריכים להסתכל על זה בתור אסטרטגיית היציאה האמיתית שלנו מהמשבר".