שר המדע יזהר שי מכחול לבן התייחס הבוקר (שני) למתחים בקואליציה, ואמר כי להערכתו ראש הממשלה רוצה בבחירות. בראיון לענת דוידוב ווגולן יוכפז ב-103FM אמר כי כחול לבן תנקוט "בצעדים הפוליטיים הרצויים והדרושים, כדי שאם בנימין נתניהו לוקח אותנו לבחירות, הוא לא יהיה רה"מ הבא". ביחס להתכנסות קבינט הקורונה אתמול, בסיומה לא התקבלה החלטה באשר לפתיחת שנת הלימודים, אמר יזהר שי כי היום יתקבלו החלטות לגבי מערכת החינוך. לדבריו, כל מערכת החינוך תחזור לפעילות עד סוף החודש באזורים ירוקים.

השר הבכיר של כחול לבן התייחס לעימותים בקואליציה וטען כי הליכוד וראש הממשלה מעוניינים ללכת לבחירות. "אני מעריך שרה"מ רוצה בחירות ומעדיף לא לקיים את ההסכם הקואליציוני ולא לעמוד בהסכמים שהוא חתום עליהם, לקחת את מדינת ישראל לסיבוב מיותר, ולא לאשר תקציב, שזה הדבר הנחוץ ביותר למדינת ישראל במשבר הכלכלי".

"עד הבחירות נעשה שני דברים, האחד הוא במישור הפרקטי - נעשה כל דבר כדי לקיים את פעילות המשרדים ככל שאנחנו יכולים לעשות, וננקוט בצעדים הפוליטיים הרצויים והדרושים כדי שאם בנימין נתניהו לוקח אותנו לבחירות, הוא לא יהיה רה"מ הבא. אנחנו חייבים את זה למדינת ישראל. אזרחי המדינה לא יכולים לסבול כל פעם מערכת בחירות כשזה מתאים לרה"מ", סיכם שי. 

באשר להחלטות שלא התקבלו בקבינט הקורונה אמר השאר יזהר שי: "ישבנו ובחנו את הנתונים, קיימנו דיון ארוך מאוד בחלופות השונות שעומדות בפנינו והן לא רבות, במטרה להוריד את התחלואה ובמקביל לנסות לפתוח את מערכת החינוך, המסחר והענפים הכלכליים שכרגע סגורים. הדיון לא פשוט, הוא כל הזמן על התפר בין בריאות לכלכלה", אמר השר שי.  

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

השר התייחס לשאלה אם היעדר הגעה להחלטה נובע מהעימותים והקשיים בתוך הקואליציה, ואמר: "אין קשר בין כחול לבן לליכוד, אתמול לא הובעו דעות מפלגתיות אלא מקצועיות, לאחר מכן דעות של השרים שהשתתפו בדיון. זה נושא מאוד כבד האם אני פותח את כיתות ה-ו' ומסכן, דוגמה לדילמה לא פתורה והיא מאוד לא פשוטה רבים מאיתנו רוצים לפתוח את החינוך ולהחזיר את כל התלמידים, מצד שני באים אנשי משרד הבריאות ואומרים בשום פנים ואופן לא, זה יגרום לאובדן שליטה על התחלואה ואנחנו נלך לסגר שלישי. דילמה האם אנחנו מוכנים לסכן סגר שלישי במדינת ישראל כדי לאפשר את מערכת החינוך והקניונים, כן או לא. בסופו של דבר לא נתחמק מקבלת החלטות".

"אני הגשתי הצעה מנומקת גם לרה"מ ולשרים אחרים בקבינט לפתוח את כל מערכת החינוך באזורים ירוקים. יש תוספת מועטה של תחלואה עקב פתיחת הלימודים בגנים ובכיתות הנמוכות. פרופ' ערן סגל הוא אחד האנשים בצוות שעובד איתי שהגישו הצעה מפורטת לפתיחת כל מערכת החינוך באזורים ירוקים בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי, מנהלי בתי הספר ופיקוד העורף. אני מאמין בזה וחושב שאנחנו צריכים לעשות את זה כמעט בכל מחיר, כפי שאמרתי אתמול – זה נושא נפרד, אי אפשר לחבר את הנושא לערכים כלכליים, ילד שהפסיד יום לימודים אי אפשר לתת לו פיצוי לא בחל"ת, לא באבטלה", אמר השר שי. 

השר יזהר שי (צילום: נועם ריבקין פנטון)
השר יזהר שי (צילום: נועם ריבקין פנטון)

"היום תתקבל החלטה ספציפית לגבי כיתות ה-ו' וי"א-י"ב, אני מקווה שנתקדם לקראת החלטה עקרונית שאומרת שעד סוף החודש הזה כל מערכת החינוך תחזור לסדרה במגבלות אזורים ירוקים וכן הלאה", הבהיר שי. "יש עלייה ולכן הדיון הוא כל כך כבד, אנחנו ב-R שנושק ל-1 אנחנו עדיין במקום שניתן לקוות לירידה בתחלואה ומצד שני אפשר לחשוש מהתפרצות של התחלואה".

לגבי תזמון הפתיחה של מערכת החינוך, במידה ואכן תתקבל החלטה לפתוח, אמר שי: "תתקבל החלטה לגבי פתיחה או אי פתיחה. אם ההחלטה חיובית הפתיחה צריכה להיות מיידית. מבחינתנו מי שמוכן לכך, גם השבוע, אנחנו לא רוצים ליצור בלגאן וכאוס כמו שהיה עם כיתות א-ד, רשויות שהיו מוכנות פתחו מיידית ורשויות שהיו צריכות להיערך חיכו עוד כמה ימים וזה בסדר".

באשר לאופציה של עוצר לילי משעות מסוימות אמר יזהר שי: "אני תמכתי במה שהתקבל אתמול, אנחנו נשקול עוצר במקומות בהם יש תחלואה גבוהה ואין סגר מלא, במטרה לצמצם אינטראקציות ככל שאפשר במקומות בהם יש תחלואה גבוהה. בחלק מהמקומות מבקשים את זה מאיתנו. נלך לפי הרשימה, כרגע יש בה יישובים ערביים. סגירת חנויות בשעה 19:00 ככל הנראה לא יקרה כרגע, מה שהציעו לנו בעלי הקניונים, שיכול להיות שיש הגיון, זה להפחית את שעות הערב העמוסות ולנסות להגביל את השעות".