הממשלה בוחנת בימים אלה מתווה של סגר לילי משעות הערב ועד שעות הבוקר בישראל. מומחי הרפואה בארץ וגורמים בממשלה נשמעים חלוקי דעות לגבי הרעיון. מחד, ראש שירותי הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, טוענת כי היא לא בונה הרים וגבעות על הצעד של סגר הלילי. מצד שני, השר יזהר שי אמר שצריך לעשות משהו בכל זאת כדי להוריד את מקדם ההדבקה. לדברי פרופ' חגי לוין, מומחה אפידמיולוגיה, טוען כי יש צורך לפעול על פי תוכנית סדורה. בראיון לגיא פלג וניסים משעל ברדיו 103FM, אמר פרופ' לוין: "צריך להימנע מלנסות לשלוף שפנים מהכובע. לא לבלבל את הציבור".

"צריך להתמקד במניעת הפעילות המסוכנת. אם הפעילות המסוכנת היא התקהלויות בשעות הערב, אז צריך למנוע התקהלויות בשעות הערב, ולא להטיל צעד רוחבי של מניעת חופש התנועה של אנשים שאולי רוצים לצאת דווקא בערב לריצה, כי זה הזמן שמתאים להם ונוח להם. עכשיו, יש דרך לעשות את זה. אנחנו הצענו דרך הקבינט האזרחי, למנות ולממן פעילי קידום בריאות בקהילות מתוך השכונות, שהם מכירים הכי טוב את האנשים בשכונה שלהם והם יכולים למנוע התקהלויות על ידי פעולה משותפת בתוך השכונה", אמר לוין. 

דברי נתניהו בפתח קבינט הקורונה, קרדיט: לע"מ

באשר לחתונות, תופעה שממשיכה להתרחב, אמר פרופ' לוין: "אם רוצים לנסות, אפשר ללכת יחד עם רשויות מקומיות ששם הבעיה היא הכי חמורה, לעשות פיילוט של עוצר לילי ולראות מה קורה - האם בפועל, כפי שראינו בפעם הקודמת, מקדימים את החתונות לשעה יותר מוקדמת ואז ממילא לא עזרנו בכלום. הדרך שאנחנו מציעים, בריאות הציבור, היא לפעול יחד עם הציבור, ומדינות שעושות את זה, מצליחות. כדי שאנשים לא יתקהלו, אתה צריך שתהיה להם מוטיבציה פנימית".

"צריך להפסיק לנסות לשלוט בציבור באופן ריכוזי", אמר לוין, "למרות שיש מקום לאכיפה גם, כן? אבל להתמקד בפעולות שפועלות יחד עם הציבור, כי רוב הציבור הוא חפץ חיים ורובו מבין שההתקהלויות האלה מסכנות אותו. אין ברירה, צריך לאפשר את הפעילות החיונית, להתמקד במניעת תחלואה קשה ותמותה, לחזק את מערכת הבריאות, ולהבין שאנחנו צריכים למצוא פתרונות הכי סבירים שאפשר במציאות הקיימת, ולא לנסות דברים שפשוט לא ייקרו'. כי אפשר להגיד כל מיני דברים, אבל אנחנו רואים שהממשלה לא מצליחה ליישם את המדיניות שלה ולשלוט במצב בצורה הנוכחית".

פרופ' לוין התייחס למתווה של פתיחת המלונות באילת ואמר כי מדובר באתגר גדול: "זאת באמת דילמה, הנקודה היא שאפשר למצוא פתרונות. צריך לחשוב איך עושים, איך מאפשרים פעילות שהיא פחות מסוכנת. במתווה של אילת יש הרבה היגיון, אבל הוא טמון בסוף בפרטים הקטנים. ראינו איך ממציאים אפשרות לבדיקות המוניות, אבל אז מסתבר שלא הוקם מערך כזה. לכן, אסור שהפרטים הקטנים ישעממו אותנו".

לדברי פרופ' לוין, יש להשקיע בפרטים הקטנים של המתווה. "למשל", אמר, "חדר אוכל הוא אחד הדברים הכי מסוכנים. נכון יותר להשקיע את הכסף והמאמץ בלספק שירות חדרים, כל אחד יקבל את האוכל לחדר שלו, ולא תהיה התקהלות המונית בחדר האוכל. אז אם מחפשים פתרונות, אפשר למצוא אותם. מי שחושב שאפשר לפתוח עסקים או מערכת חינוך בצורה מופקרת, כמו שהיינו רגילים לפני הקורונה, אז הוא באמת מסכן את כולנו".

"גם עכשיו", אמר פרופ' לוין לסיכום בנוגע לחנויות, "כשפותחים אותן או פתחו אותן, צריך, אם אפשר, בחוץ, להכניס מעט אנשים בפנים, להקפיד על מסכות. אם אנחנו כישראלים לא נלמד להתנהג כמו שצריך בקורונה, אז אנחנו באמת נראה עלייה חוזרת בתחלואה. ואנחנו טוענים שגם אז, סגר הוא לא אמצעי נכון, גם אז צריך לאפשר לאנשים לצאת החוצה, כי באוויר הפתוח, הכי בטוח. אבל אז בהחלט נידרש להחזיר חזרה חלק מהמגבלות".