סוחרים בשווקים מחו היום (שני) במהלך דיון מיוחד בוועדת הכלכלה של הכנסת על האיסור הגורף והממושך של פתיחת השווקים הפתוחים. הוועדה יצאה בקריאה לפתיחת השווקים ביחד עם חנויות הרחוב. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, תמך בעמדת הסוחרים: "כולם שואלים מדוע השווקים עדיין סגורים", הוא ציין בפתח הדיון.

הדיון התקיים ביוזמת היבא יזבק, שהתריעה, כי בעלי עסקים כבר פנו לשוק האפור והשחור והם אינם מקבלים סיוע מהממשלה. "מדוע עסקים נפתחו, אבל השווקים הפתוחים עדיין סגורים?", היא הקשתה.

עוזרת ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ענת צוראל פרבר, הבהירה בדיון, כי השווקים צפויים להיפתח רק בשלב השלישי, ביחד עם שאר העסקים, במידה ונתוני התחלואה יאפשרו זאת.

 לדבריה, המסקנה מהפתיחה המהירה אחרי הסגר הראשון היתה שחייבים להיות עם היד על הדופק, ולכן הוחלט על פתיחה מדורגת. "לפתוח הכל זה לחזור על הטעות שנעשתה אחרי הסגר הראשון וזה יוביל אותנו מהר מאוד לסגר נוסף", היא ציינה.

מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, הגר יהב, אמרה כי לא ייתכן שבמרכולים ורשתות שיווק אנשים עומדים בתור ובצפיפות, בעוד שהשווקים, בהם יכולה להיות פריסה רחבה יותר של אנשים, עדיין סגורים. 

היא הזהירה, כי הדבר מוביל לכך שחקלאים נאלצים להשמיד תוצרת, והגדירה את המציאות של המשך סגירת השווקים כחלמאות ואבסורד. לילי בן שלום, בעלת בית מאפה בשוק הכרמל, טענה בדיון, כי לא נתנו לסוחרים לפתוח כי הם לא לא רשת שיווק גדולה. 

"לקחו להם את הגאווה והפרנסה ואני רואה סוחרים שעומדים ליד דוכנים ריקים ושמרים עליהם, כי זה מה שהם יודעים לעשות. איפה ההיגיון, אם אפשר ללכת למרכול ברחוב אלנבי הסמוך ולקנות הכל בזמן שהשוק סגור? ההחלטות הפוליטיות הדוחות האלה, על הגב של העסק הקטן, רומסות כל עסק קטן בישראל", היא טענה עוד. לנוכח הזעקה סיכם היו"ר מרגי את הדיון ואמר, כי הוועדה קוראת לממשלה לבחון להכליל גם את השווקים הפתוחים עם פתיחת חנויות הרחוב. 

"צריך להפיק לקח מהיציאה מהסגר הראשון, אבל צריך להשתדל לפתוח עסקים עם אופי דומה יחד. קשה להסביר לציבור פתיחה של מקומות סגורים בעוד שחנויות הרחוב והשווקים סגורים. הוועדה מבקשת לאשר תחנת ביניים ולפתוח את השווקים עוד לפני השלב השלישי", הוא ציין.