עמותת עלם לנוער במצבי סיכון מפרסמת הבוקר דוח מדאיג המציג שורה של השלכות דרמטיות של משבר הקורונה בתקופת הקיץ על בני הנוער, הצעירים והצעירות בסיכון בישראל. זהו הדוח השני שהעמותה מוציאה מפרוץ המשבר, והנתונים שבו מתייחסים להשלכות ההרסניות של המשבר החברתי שבצל המגיפה על הנערים והנערות ולתופעות המרכזיות שעליהן הם דיווחו בתקופה זו, בהתבסס על מידע שנאסף מ־6,051 בני נוער וצעירים. 

על פי הדוח, כ־300 מהצעירים והצעירות שהעמותה מטפלת בהם היו בחודשים יוני־אוגוסט - עלייה של פי 1.7 מ־2019. כמו כן מדווחים הצעירים על החרפת המצוקות הרגשיות והנפשיות: על דיכאון וחרדה דיווחו 1,609 מהם - פי שלושה לעומת 2019. על בדידות – 1,271 - פי שניים לעומת 2019. 

"בהמשך לעלייה במצוקות הרגשיות והנפשיות, ראינו גם עלייה דרמטית בפגיעות עצמיות, בהפרעות אכילה ובשימוש באלכוהול ובסמים פי שניים לעומת 2019", אומרים אנשי עלם, שמצאו גם הלימה בין העלייה בשימוש בסמים ואלכוהול לעלייה בהשתתפות במסיבות לא מפוקחות, מסיבות טבע, מסיבות טראנס ומסיבות בלופטים שכורים, בשיעור של פי ארבעה לעומת השנה הקודמת. 

זאת ועוד: משפחות רבות חוו בקיץ הנוכחי משברים של אבטלה, עוני, רעב וחרדות קיומיות, ובהתאם נרשמה עלייה בממדי האלימות המילולית והפיזית כלפי בני הנוער במצבי סיכון. על אלימות בבית דיווחו 338 מבני הנוער ועל אלימות ברחוב 436 בני נוער, בסך הכל עלייה של פי שניים במספר המקרים לעומת השנה הקודמת. כך גם במספר מקרי האלימות המינית שעליהם דיווחו הקיץ לעלם 387 בני נוער.

צעירה שמקבלת סיוע מניידת הלילה של עמותת עלם באור יהודה מספרת: "אני חווה התעללות נפשית ואלימות מילולית כמעט על בסיס יומי, ובגלל המצב עכשיו זה ממש מוגבר. אין לי לאן לברוח. בא לי פשוט לקפוץ מהחלון ושכל החרא הזה ייגמר". צעירה אחרת מירושלים אומרת: "אנחנו קבוצת סיכון - ואנחנו בסכנה אמיתית. נפגעי הפוסט־טראומה למיניהם, אנשים בדיכאון, אנשים בחרדה, אנשים שרוצים לשים קץ לחייהם. אנחנו נכלאים בבית והקורונה לא תהרוג אותנו, אבל הסגר הזה אולי. שימו לב מי בסביבתכם יכול להיעזר בכם ופתחו לו את הבית ואת הלב. יש פה מגיפה, ואין לה מסיכה". 

מחברי הדוח מסכמים: "הגל השני של הקורונה הציף תופעות חדשות ומדאיגות, ואנו צופים שתופעות אלו יחריפו בחודשים הקרובים. מדובר בין היתר בנשירה מהמסגרות החינוכיות, בפשיעה ובחיכוך עם המשטרה. מסתמן שהקורונה כאן להישאר, והמחיר של הסגר - עצום. בשונה מהסגר הראשון, הסגר השני מלווה בהיעדר תקווה ומצב בני הנוער, הצעירים והצעירות בסיכון הולך ומחמיר".

לתרומה עבור בני הנוער, הצעירים והצעירות בסיכון שלהם מסייעת עמותת עלם: www.elem.org.il או בטלפון 03-7686666.