"הורסים את המדינה בפעם השנייה": מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' יורם לס, עלה הבוקר (רביעי) לשידור בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס למצב הקורונה ברחבי העולם, וכן לעלייה בהיקף התחלואה בישראל והטענות לתחילתו של הגל השני של הנגיף. "במזרח התיכון הנגיף לא פעיל, בישראל מתו פחות מאשר בתקופה הזו בשנה שעברה. על זה עושים חורבן למיליוני אזרחים", אמר לס. 

מה אתה אומר על תמונת המצב כרגע? 
"היה חורבן בית ראשון על שום דבר, לא היה גל ראשון. אנחנו נמצאים כעת בעיצומו של חורבן בית שני, בשלב הבא נצא לגלות. התמותה ירדה, הגל הראשון נמצא במוח ההיסטרי של ה'בר סימן טובים' והבוס שלהם".

בבריטניה לא היה גל ראשון?
"באירופה היה גל ראשון מאוד רציני, 15% בלבד גדול מהגל של שפעת 2018. בשביל 15% לא הורסים את העולם, כולם לוקים במחלת נפש שנקראת חרדה וקשה מאד להירפא ממנה, הווירוס הזה מופץ ברשתות החברתיות. לא היו דברים כאלה מעולם במגפות קודמות. 15% בממוצע ב-24 ארצות במערב אירופה, 300 מיליון בני אדם, 15% בלבד יותר ממגפת השפעת של 2018".

 בארה"ב יש שלושה מיליון נדבקים ומספר החולים הקשים עולה בצורה דרמטית. יש 239 מדענים שאומרים לארגון הבריאות העולמי - הווירוס עובר באוויר. אולי תחזור בך?
"אתה מתייחס ל-20 נקודות שונות, שעל כל אחת מהן יש לי חצי שעה דיבור. אתייחס בקצרה: במזרח התיכון הנגיף לא פעיל, מסיבות שאני יכול לפרט. התמותה ירדה ב-115 בני אדם בבין חודשי מרץ למאי בישראל, לא באירופה. בישראל מתו פחות מאשר באותה תקופה אשתקד. על זה חורבן בית על מיליוני אזרחים? בחורף רגיל כמו בשנה שעברה ולפני שנתיים, אלף אנשים מתים מהסיבוכים של הנגיפים בחורף ואף אחד לא הורס את המדינה. מה שקורה עכשיו זה עוד פחות משהיה אז. הורסים את המדינה בפעם השנייה".

יכול להיות שאנשים לא מקפידים על מסכות וריחוק חברתי בגללך ובגלל הדברים שאתה אומר?
"בכל הזדמנות אמרתי שאני מקיים את כל חוקי המדינה, עוטה מסיכה ומקפיד קלה כחמורה. שמירה על שלטון החוק זה תנאי לקיום משותף שלנו במדינה. אבל בנוסף לזה, אני לא כבש שטוף מוח, אני שם את ההיסטריה בצד, יש מי דואג שיהיו פה כבשים מבוהלות שמחפשות מנהיג - היו משטרים כאלה גם בעבר".

קורונה בבריטניה:
קורונה בבריטניה:

אמא שלי הייתה חולת קורונה ולא התאוששה עדיין, למרות שעברו חודשים מאז.
"לא מנהלים מדינה על חוויות אישיות. מה שאתה מספר לי קיים במאמרים מדעיים. גם לשפעת יש השפעה כזו, זה דבר ידוע ורגיל. קורונה זה אמנם לא שפעת, זה נגיף אחר ויש לזה תסמינים אחרים".

אתה לא נותן למחלה הזאת כבוד, היא כבר הרגה הרבה אנשים בעולם.
"זו מחלה מאוד מסוכנת, כמו ששפעת זו מחלה מאוד מסוכנת. אנשים לא מתעניינים בתסמינים וברפואה, הם רוצים לדעת האם אני הולך למות מזה או לא".

בסגר העקומה משתטחת וכשפותחים זה עולה בחזרה. הגחכת את האירוע, אולי בגללך הציבור לא לוקח ברצינות את הדברים? 
"אסביר לך למה הסגר יהרוג יותר אנשים מהקורונה. זה דבר שאולי כדאי שתקשיב לו. מי שימות אלו אנשים צעירים שמפרנסים משפחות. באנגליה למשל זה מצב אחר, כי היא פי שישה מאיתנו בגודל האוכלוסייה. אנחנו האוכלוסייה הצעירה ביותר בעולם המערבי, אין לזה תקדים. במזרח התיכון אין תחלואה אמיתית של קורונה בכלל. המספרים הם שום דבר, אפס יחסית לגודל האוכלוסייה. אין גל שני. יש סך הכול עליה במספר הנדבקים החיוביים כי הגדלנו את מספר הבדיקות, זה התחיל ב-400 עבר ל-4,000".

אולי נסיים בקריאה שלך לציבור להישמע להנחיות?
"חד משמעית, אחזור כמו תקליט שחוק - התנאי לקיום שלנו זה שמירה על החוק. אגיד שפרופ' גרוטו של ארה"ב, הרופא הראשי, לפני כחודש וחצי ואביא לך את הסרטונים ואמר 'המסכה לא חשובה'. היום הוא אומר שזה מציל חיים. שנהיה בריאים חזקים רגועים וחושבים".