לאחר שוועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה היום (שני) ברוב של שבעה תומכים מול ארבעה מתנגדים את הצעת החוק להעלאת הקנס על אי עטיית מסכה מ-250 ל-500 שקלים, היא אושרה הערב גם במליאת הכנסת.

בהמשך הממשלה תתכנס לדיון חירום, כדי להחליט על שורה של צעדים נוספים במאבק בנגיף הקורונה, לנוכח הנתונים החמורים על היקף התחלואה. על הפרק: צמצום מספר הסועדים במסעדות, צמצום מספר האנשים בחופי הים וחזרה לשיטת הקפסולות במסגרת בית הספר של החופש הגדול.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, אמר: "הצעתי שהקנס יעמוד על 300 שקל, ולצערי לא ראיתי שיתוף פעולה מצד ראשי המפלגות בקואליציה. המל"ל מתנגד נחרצות לירידה מ-500 שקל, אבל לא וויתרתי על כך שיישמר האיזון שהכנסנו בחוק לחייב את השוטר להפעיל שיקול דעת ולאפשר לבן אדם לתקן את הליקוי ולחבוש את המסיכה בטרם ישית עליו את הקנס. הותרנו את זמן תשלום הקנס על כנו במקום לקצרו, ואיזנו את החוק ככל שאפשר. הבנינו את שיקול הדעת לאכיפה בצורה ברורה, ואני מצפה שהמשטרה תוריד את ההנחייה לשטח".

ח''כ יעקב אשר  (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ח''כ יעקב אשר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

דיון בוועדת החוקה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
דיון בוועדת החוקה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

אתמול הזהיר סגן שר הבריאות יואב קיש בוועדת הקורונה של הכנסת: "אנחנו נמצאים כעת בגל שני, שהוא קשה יותר מהגל הראשון", והציג תרחיש שלפיו עד סוף החודש הקרוב מספר החולים הקשים עשוי להגיע ל־300־400.

"אנחנו במלחמת התשה ארוכה. אחוז החולים המאומתים רשם עלייה חדה. הכפלנו את מספר החולים בארץ בעשרה ימים, ויש כמות גדולה יותר של חולים קשים חדשים", אמר קיש.

פרופ' אלי וקסמן, שכיהן כראש הצוות המייעץ למל"ל בנושא המאבק בנגיף, אמר בראיון לערוץ 12: "איבדנו שליטה על המגיפה. אין לנו מידע על 90% מהנדבקים".

לבסוף, נשאל האם הקמת מרכזי השליטה של מערכת הביטחון היא בבחינת הפקעת סמכויות ממשרד הבריאות לאור ביקורת על התנהלותו לאורך משבר הקורונה, ואמר כי "זה קרה גם בגל הראשון. היו שלושה פרויקטורים במשרד הביטחון. כשנדרשים - נכנסים מתחת לאלונקה. אני לא חושב שזה עניין של סמכויות. יש דברים שאינם בסמכותינו ואנחנו נשמח לכל סיוע". 

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר אתמול בישיבת הממשלה מפני היקף התחלואה, ואמר: "אנחנו בעיצומה של מתקפת קורונה מחודשת - התפרצות חזקה מאוד, שעולה ומתפשטת גם בעולם וגם אצלנו".

פרופ' איתמר גרוטו בוועדה לענייני הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
פרופ' איתמר גרוטו בוועדה לענייני הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "פתיחת המשק הייתה מהירה מדי"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התראיין הבוקר לגל"צ והתייחס לביקורת כלפי משרדו ולטענות כי התפשטות הנגיף בישראל יצאה מכלל שליטה. "אני לא חושב שאפשר להשתלט על התחלואה באופן מוחלט. רואים בכל העולם את זה. צריך ללמוד לחיות עם זה ולהשתמש בכלים שברשותנו כדי להתמודד עם האירוע הזה, וזה יהיה אירוע ארוך לצערי", אמר גרוטו. 

עוד הוסיף ואמר כי "אני לא מתעסק בעבר, בלהגיד 'אמרנו לכם' או לא. קצב הפתיחה ביחס למה שקורה בעולם היה מהיר מידי. יחד עם זאת אפשר גם עכשיו להתמודד ולהפעיל כלים באופן דיפרנציאלי כדי להשתלט על הנגיף". כדוגמה, נתן את בתי הספר של החופש הגדול, ואמר כי "אני חושב שיש להתייחס למקורות ההדבקה העיקריים, שאחד מהם זה בתי ספר. לכן המסקנה היא מתבקשת - לצמצם כמה שניתן את הפעילות. מבחינת בתי הספר לילדים הקטנים יותר, שם שיעורי ההדבקה נמוכים יותר, זה מקום שלא הייתי סוגר. אבל מעבר לכך, הייתי מפעיל שיקול דעת". 

בהכנת הכתבה השתתפו אריק בנדר, אלון חכמון, מתן וסרמן, משה כהן.