החולים ינשמו לרווחה: המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה, בהובלת מפא"ת (מינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון) וחברת אלביט מערכות, יקים קו ייצור מהיר של אלפי מכונות הנשמה לחולים שאינם מוגדרים במצב קשה. קו הייצור יתבסס על טכנולוגיה ייחודית שפיתחה חברת הסטארט־אפ הישראלית LifeCan Medical וייצר בקצב גבוה מכונות הנשמה אוטומטיות־חכמות. החברה כבר פינתה אולמות ייצור מפעילות שגרתית, והסבה אותם לפסי ייצור.

באלביט מערכות ציינו שמכונות ההנשמה יאפשרו למרכזים הרפואיים לספק הנשמה ראשונית וכן הנשמה למספר רב של מטופלים פחות חמורים, ובכך לתת מענה למחסור החמור. "זהו קו הייצור השלישי של מכונות הנשמה שאנחנו מקימים בתוך שבוע, כאשר המטרה הלאומית העומדת לנגד עינינו היא עצמאות מלאה של ייצור ואספקת אלפי מכונות הנשמה למערכת הבריאות", ציין ראש מפא"ת במשרד הביטחון תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד.

מכונת הנשמה (צילום: ingimage/ASAP)
מכונת הנשמה (צילום: ingimage/ASAP)


מודל הייצור שגובש יאפשר להתחיל בתוך ימים בייצור סדרתי של מאות מכונות הנשמה, על פי תו השמישות הרפואית ובהתאם לאישור אמ"ר (אביזרים ומכשירים רפואיים) של אגף ציוד רפואי במשרד הבריאות. מיכה אסטרייך, מנכ"ל LifeCan Medical, אמר לקראת תחילת המבצע המיוחד: "לנוכח המשבר ההיסטורי, החלטנו להקדיש עצמנו לייצור פתרון איכותי ופשוט יחסית לייצור למען מתן מענה מיידי".

יהודה (אודי) ורד, מנכ"ל חטיבת יבשה ותעש באלביט מערכות, הדגיש כי מדובר במשימה לאומית. "מרגש לראות את ההתגייסות של הצוותים ללימוד מהיר של הנושא ולהקמת יכולת ייצור סדרתי איכותי בזמן שיא", אמר. בשבועיים האחרונים פעלו צוותי טכנולוגיה, הנדסה, ייצור ותפעול מחטיבת יבשה ותעש של אלביט מערכות ביחד עם אנשי Lifecan Medical כדי ללמוד לעומק את כל ההיבטים הכרוכים בהעברת האבטיפוס לייצור סדרתי איכותי ותקני.