מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' גבי ברבש, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לנושאים הבוערים במשבר הקורונה: המחסור בבדיקות, הסגר על בני ברק והשאלה מתי תחל חזרה הדרגתית לשגרה.

ענת – נדמה לי שאתה בבידוד בגלל שנחשפת לשר הבריאות ליצמן, נכון?
"בידודון".

ענת - עברת בדיקות?
"כן, אבל לא קיבלתי תשובה".

גולן – זאת חלק מהבעיה, לא?
"לא, אני חושב שסתם עברתי בדיקה. ממש מיותר, זה בסדר".

ענת – למה אנשים לא מקבלים בדיקות?
"כל פעם משהו אחר, עכשיו זה סיפור של החומר שאיתו המעבדה מעבדת את הדגימה שמגיעה אליה. איתו המכשירים עובדים, אז כל פעם נופלים על איזשהו מרכיב אחר בשרשרת".

ענת – יש מחסור במעבדות?
"אני לא חושב, כרגע יש מספיק מעבדות, אלא פשוט שהן נתקעו עם חומרי עבודה נעלמים".

גולן – מדובר בחומר ייחודי לבדיקה של הקורונה?
"זה חומר לא ייחודי לקורונה, זה חומר ייחודי לפי סי אר, זה חומר שאיתו מייצבים את הדגימה לפני שדוגמים אותה או בחלק מהמקרים חומרים שקשורים לבדיקה עצמה".

גולן – זה מיוצר בארץ?
"חומרים כימיקליים שמיוצרים בחו"ל, לא בארץ. במספר מקומות שכל העולם עליהן ביחד".

גולן –מנהלי המעבדות התריעו על העניין של המחסור הצפוי, למה זה לא טופל?
"אני לא יודע אם התריעו או לא, כי זה לא משנה כרגע. העובדה היא שכל פעם מגלים משהו אחר שהיה צריך לגלות מוקדם יותר".

ענת – מחדל?
"אני לא רוצה להגדיר מחדלים. אם מותר לי להעיר הערה, אנחנו במערכה מתמשכת שתיקח הרבה זמן ואני מציע לא לקרוא לכל דבר מחדל. זה לא בסדר שזה קרה, אבל לא הייתי קורא לכל דבר מחדל. אנחנו נלחמים ויכול להיות שיש פה תקלות, אף אחד לא עושה את זה ברוע לב. עכשיו באמת, מתעסקים בסיפור המעבדות טובי המוחות והאנשים במדינת ישראל, אנשי מערכת הביטחון, לא טוב שזה קורה וזה באמת מראה על זה שלא תכננו מראש כמו שצריך אבל בואו לא נקרא לכל דבר מחדל".

ענת – איך נגרום שפסח לא יראה כמו פורים?
"אני חושב שהאסימון פה נפל, מדינת ישראל, עם ישראל על כל חלקיו, אני מדגיש - על כל חלקיו, מבין את המשמעות וכולם נזהרים. זה לא יקרה, אין לי ספק שזה לא יקרה. מה שכן יקרה, זה שיהיו כמה קבוצות באוכלוסייה, כמה ערים שיהיו תחת סגר והפסח שלהם השנה לא יהיה פסח נעים וזהו".

גולן – תורחב הרצועה של הסגר לטבריה ואשקלון?
"אני לא יודע על טבריה ואשקלון, אני יודע על עוד ערים שמדברים עליהן. אני לא בטוח שטבריה ואשקלון בשורה הראשונה של הערים האלה".

גולן –על מי מדובר?
"אני חושב שמדובר על שכונות בירושלים. אני מאוד מוטרד ממה שקורה בירושלים המזרחית, גם בגלל שזה לא בשליטה מלאה שלנו, וגם בגלל שזה לא מנותק מהגדה. אמרנו את זה מזמן שזה אזור סיכון מבחינת התפשטות הקורונה וההשלכה על מדינת ישראל".

גולן – לגבי המגזר החרדי, אתה יכול להבין למה אנחנו מטפלים בסיפור הזה רק עכשיו? למה לא לפני?
"התשובה היא לא, לא יכול להבין. אני חושב שהזנחנו את המגזר הזה, בהרבה מאוד מובנים, גם בהסברה וגם בכניסה לשם בזמן".

ענת – מה זה אומר הזנחנו?
"אני חושב שהמגזר הזה, ואני באמת לא רוצה להיכנס פה לאמירות מגזריות, אבל המגזר הזה חי בעולם אחר משלנו בהרבה מאוד מובנים ואני חושב שלא השקענו מספיק בהסברה לאנשים שמובילים את המגזר הזה, בשביל לשנות את זה. עוד דבר שקרה, ראו את התמונות שמגיעות מניו יורק וזה עשה להם באמת את השינוי המהותי הם ראו את המגזר הזה בניו יורק מה קורה איתו והבינו עם מה הם הולכים להתמודד, וזה שינה חלק מההתנהגות שלהם".

גולן – העובדה ששר הבריאות חרדי, הייתה אמורה לעזור במקרה הזה, לא?
"הייתה אמורה".

ענת – ומה קרה?
"היא לא".

גולן – לדעתך, הוא צריך להמשיך בתפקידו?
"אני לא במקום בשביל לשפוט אם הוא צריך להמשיך בתפקידו או לא, ואני לא רוצה להיכנס לזה בכלל".

ענת – אז אני אגיד, הוא לא צריך להמשיך להיות שר הבריאות על בסיס ההיסטוריה והתקופה האחרונה.
"אני לא רוצה להיכנס לתחום הפוליטי של החלטה או אמירה אם הוא צריך להישאר או לא. אני כן אגיד שההתנהלות של המשרד עד היום, למעט מה שאתם קוראים מחדלים שהם לא במהות בעיניי, הם לא במהות כי העובדה היא שמדינת ישראל קיבלה החלטות בזמן הנכון. אני לא מסנגר כרגע על שר הבריאות, ההחלטות הדרמטיות והחשובות שהתקבלו במערכה הזו נגד הקורונה, סגירת מדינת ישראל וזה לא משנה מי היה האחראי על זה, הייתה בזמן. ההחלטות לגבי הסגר, קצת באיחור אבל עדיין רואים את ההשפעה שלהם שהיא מעולה מבחינת עם ישראל, שירדנו בקצב גידול החולים בצורה טובה, הייתה בזמן. נשארו מגזרים שלא טופלו כמו שצריך בזמן וזה הכול. אני לא רוצה להיכנס בכלל לתחום הפוליטי".