אחד האתגרים בהתמודדות מערכתית עם התפשטות הקורונה הוא העובדה שאלפי נשאים ככל הנראה חווים את הנגיף בגופם ללא תסמינים כלל, מה שמקשה על איתורם. מחקרים שנערכו לאחרונה בסין ובאיטליה אף העריכו כי 30%־50% מהנשאים סבלו מתסמינים א־סימפטומטיים לא ידיעתם.

אולם מחקר ישראלי חדש הוליד בדיקה פשוטה, שתסייע להפריד נשאים ללא תסמינים מהבריאים, והיא מבוססת על איתור רמת החמצן בדם. החוקרים - צוות מיוחד של בית החולים אסותא אשדוד - Sprint COVID-19 יחד עם חברת לומינטי נטוורקס, שסייעה בפן הטכנולוגי ואיסוף הנתונים - פיתחו לצורך המחקר מבחן לזיהוי מקרים א־סימפטומטיים או סימפטומים מקדימים קלים (שלולא בדיקה זו לא היו מאובחנים). 

מהבדיקה עלה שבקרוב ל־50% ממקרי הקורונה שאובחנו הופיעה רמה נמוכה של חמצן בדם (מתחת ל־90%). עוד התברר שמספר גדול של מכשירי סלולר ושעונים חכמים מסוגלים היום לבצע בדיקה פשוטה של רמות החמצן בדם.
 
כאן נכנסה לתמונה לומינטי נטוורקס, שאספה ותיקפה כמויות גדולות של נתונים והצליחה לאתר כ־110 דגמי סמארטפונים ו־165 דגמי שעונים וצמידים חכמים, המאפשרים בדיקה עצמית לאיתור רמות חמצן בדם. 

החוקרים, שסבורים שהדרכה פרקטית של האוכלוסייה כיצד לבצע בדיקה עצמאית תוכיח עצמה כדאית, מתכננים להפיץ בקרוב רשימה של כלל המכשירים הזמינים לשימוש לציבור הישראלי, ובהמשך גם לשאר העולם.

"לו היו מבצעים בדיקות של רמות חמצן בדם, הרבה מההדבקה שאנו רואים כעת בעולם היתה נמנעת", אומרת מרים בוקובזה, העומדת בראש צוות המחקר. "בדיקת חום לפני כניסה לחנויות אינה אינדיקציה מספקת".

לדברי אור לנצ'נר, מנכ"ל לומינטי נטוורקס, לרבים בישראל יש טלפונים שיכולים לבצע את בדיקת החמצן בדם. "אלו מספרים מצוינים, ואני מקווה שיסייעו במאבק למיגור התפשטותה של מגיפת הקורונה", אמר.