ממשרד הביטחון נמסר היום (שלישי) כי המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה הסב שתי מערכות של התעשיות הביטחוניות אלביט והתעשייה האווירית, כך שיאפשרו לקיחה מרחוק של מדדים פיזיולוגיים חיוניים מנבדקים, ביניהם דופק, קצב נשימה וחום). מדובר במערכות המשלבות מכ"מ ואמצעים אופטיים, ומאפשרות ניטור מדדים ללא  סיכון הדבקה של אנשי הצוות הרפואי. השלב הבא של המערכת צפוי להיות פיתוח שיאפשר מיון ראשוני ותעדוף טיפול בחולים בהתאם לניתוח המדדים.

המרכז הטכנולוגי הלאומי למלחמה בקורונה, בהובלת מפא"ת במשרד הביטחון, ממשיך באיתור וקידום טכנולוגיות מתקדמות, שיסייעו במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. בימים האחרונים סיים הצוות בהצלחה ניסוי שבמסגרתו הוסבו שתי מערכות שפותחו בתעשיות הביטחוניות וכעת הן ישמשו ללקיחת מדדים פיזיולוגיים מרחוק.

מערכת מכ''מ לניטור חולי קורונה (צילום: דוברות משרד הביטחון)
מערכת מכ''מ לניטור חולי קורונה (צילום: דוברות משרד הביטחון)


שתי המערכות, של אלביט ושל אלתא – חברה בת של התעשייה האווירית, פועלות באמצעות מערך משולב של מכ"מ ואופטיקה.  ד"ר יוסי שעיה, מתמחה במלר"ד (מיון) בילינסון (המרכז הרפואי רבין) הוא היועץ הרפואי של הפרויקט, יחד עם עמיתו ד"ר עקיבא אסתרסון.

המערכת החדשה תאפשר מדידה ממרחק של דופק הנבדק, חום גופו וקצב נשימתו. נתונים אלה יוצגו במוניטור מרוחק לרופא בתצוגה שהוגדרה לבקשתם, גרפית או מספרית, ותקל עליהם בתהליך קבלת ההחלטות. המערכת תאפשר לצוות הרפואי לשהות במתחם סטרילי ללא מגע עם הנבדק, ובכך לצמצם בצורה משמעותית את אנשי הצוות שנדבקים בנגיף והנדרשים להיכנס לבידוד.  בהמשך, תוכל מערכת מדידה זו גם לאפשר מיון ראשוני ותיעדוף טיפול בחולים בהתאם לניתוח המדדים.

הניסוי נערך בשיתוף ד"ר יוני סביר מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון, EchoCare Technologies, Vayyar, Neteera, המרכז הרפואי רבין, יחידת המו"פ במפא"ת בראשות תא"ל יניב רותם וצוות מערך החיישנים במפא"ת בראשות אל"מ א', וכן קבוצות מחקר נוספות מהאקדמיה ומצה"ל. 

יוסי כהן, סמנכ"ל טכנולוגיה, אלביט מערכות, מסר בנוגע לפרויקט כי ״אנחנו שמחים להירתם למאמץ לפתח פתרונות טכנולוגיים חדשים העשויים לשפר את ההתמודדות עם הקורונה. נמשיך לרתום יכולות טכנולוגיות פורצות דרך שפותחו בחברה בכדי לסייע למאמצי משרד הביטחון, המרכזים הרפואיים והרשויות המקומיות״.

מיואב תורג׳מן, סמנכ״ל התעשייה האווירית ומנכ״ל אלתא נמסר: ״התעשייה האווירית גאה לתת כתף במאבק נגד וירוס הקורונה. מערכות המכ"מ המתקדמות של אלתא, המשמשות בשגרה לגילוי ומודיעין, הוסבו לניטור מדדי גוף אצל חולים פוטנציאליים ולשמירה מיטבית על הצוות הרפואי, ללא צורך בהתערבות אנושית. אנו נמשיך לתמוך במאמץ הלאומי במציאת פתרונות יעילים וחדשניים, וביחד ננצח".