"אנחנו נערכים לפשיטות רגל של אלפי עסקים. ברור שזה יגיע, ולצערי הרב לא ירחק היום שזה יקרה. במקרה הזה אנו ניכנס לנעליים של פושט הרגל וניתן מענה לזכויות העובד. מדובר בתשלום השכר והזכויות הפנסיוניות. לאחר מכן נפעל מול פושט הרגל או כונס הנכסים". כך אומר בראיון בלעדי ל"מעריב" מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר.

לדבריו, מספר המפוטרים והיוצאים לחופשה ללא תשלום עלול להגיע עד סוף חודש מרץ ל-400 אלף. במקרה זה, סך דמי האבטלה יעמוד על יותר מ-2 מיליארד שקל בחודש. "זה גורר באופן מיידי גם תשלום הבטחת הכנסה במקרה שדמי האבטלה נמוכים מהמינימום. נדאג שמובטלים יעברו את הפסח בשלום".

שפיגלר מגלה שכבר לפני שלושה שבועות יזם הביטוח לאומי פניות למעסיקים שרבים מעובדיהם הוצאו לחופשה ללא תשלום או שפוטרו. זה נעשה במקומות כמו אל על, ארקיע, ישראייר, רשות שדות התעופה, רשות ההגירה והתאחדות בתי המלון. שפיגלר: "המעסיקים צריכים לדאוג למלא טופס 100 לכל עובד ולשלוח בצורה מרוכזת את הנתונים. "אנחנו מקבלים את כל ה'דאטה', אבל העובד צריך להגיש את התביעה באופן אישי".

בתשובה לשאלה על בעיות במחשב וקריסת אתר האינטרנט, ענה המנכ"ל: "העניין נמצא בטיפול. אם פעם לקח לנו 35 דקות כדי לטפל בהקלדת הנתונים, הרי שכיום ירדנו ל-7 דקות. הליך הגשת התביעה פשוט: לא צריך להגיע לסניפים ואפשר לעבוד דרך האינטרנט. אין טרטור וזה נגיש וקל. אבל אני מסכים שיש מאסה אדירה של תביעות בגלל הנסיבות. ייתכן שיהיו רגעים שבהם האתר ייקלע למצוקה וקצב קליטת המסמכים יואט. על רקע זה הגדלנו את הקיבולת בימים האחרונים מ-100 מגוואט ל-300 ואת עוצמת מערכות המחשוב. המשימה היא שלא יהיה אדם שהגיש תביעה ולא יקבל את דמי האבטלה בזמן".

שפיגלר ממשיך ומבטיח: "נפעיל את כל האמצעים וכוח האדם כדי שכולם, ללא יוצא מהכלל, יקבלו את דמי האבטלה עד תחילת אפריל - לפני חג הפסח. הם גם יקבלו את המענק החד-פעמי למובטלים בסך 500 שקל, אבל חלק מהתשלומים, כמו 6,000 שקל לעצמאים, תלוי באוצר ובשינוי החקיקה".

-קופת המוסד לביטוח לאומי גירעונית. מהיכן יבוא הכסף?
"אין כוונה להעביר עודפים שצברנו לקופת משרד האוצר. אנחנו מחויבים תחילה למבוטחים. אם יידרש סכום נוסף, אז יואיל משרד האוצר, שלקח את כספי המבוטחים מאז תחילת שנות ה-80, ויחזיר לנו את הכסף.

"בשנת 2020 היינו אמורים להעביר לאוצר 10-9 מיליארד שקל כולל ריבית, אבל האוצר יכול לשכוח מכך: הכסף לא יועבר. במצב הנוכחי אף אחד לא מעלה על דעתו שלא נדאג תחילה לזכויות המבוטחים. במקביל נדרוש את החזר ההלוואה ממשרד האוצר כדי לעמוד בהתחייבויות".

-ומה בנוגע לאזרחים ותיקים?
"אנחנו ערים למצוקה שלהם ופועלים לעזור. בעצה אחת עם החברות הסיעודיות ומרכזי היום גיבשנו מתווה לשיתוף פעולה. נוודא שלא יישאר אדם סיעודי אחד שלא מקבל סיוע או עזרה, כולל אספקת ארוחות חמות".

*הראיון המלא יפורסם מחר בטור "שוטף פלוס" במעריב סופהשבוע

קורונה - שאלות ותשובות