מנכ"לית ב.ס.ס.ח, החברה הישראלית לביטוח אשראי בע"מ, חגית ציטיאט לוין, שוחחה היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה "איפה הכסף", ב-103FM, על מנת להתייחס למשבר הכלכלי שמתרחש בימים אלו על רקע המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. לטענתה של לוין, הסנקציות הכלכליות שנגזרו על רוסיה עדיין לא הגיעו לקצה, זאת בעקבות התלות של אירופה ברוסיה: "אירופה תלויה ברוסים ולכן היא מתנגדת לסנקציות על מערכת התשלומים הבינלאומית המרכזית. ברגע שלא יוכלו לרכוש גז מרוסיה או התקשו לרכוש את הגז זה יפגע בהם מיידית".

מלחמת רוסיה אוקראינה - לחצו כאן לכל העדכונים

בפתח השיחה היא הסבירה כיצד נולד המשבר הכלכלי הנוכחי, ככל שנמשכת המלחמה: "אנחנו יודעים שהסחר עם רוסיה הוא בערך פי ארבע מהמסחר עם אוקראינה, הכלכלה האוקראינית עכשיו חווה משבר אמיתי. יש שם עצירה כמעט מוחלטת של הכלכלה ועצירה כמעט מוחלטת של הסחר". 

"אנחנו מדברים על בעיה כלכלית אמיתית והפתרון לה תלוי בתקופת ההימשכות של האירועים האלו. ככל שיתארכו ככה, תיגרם בעיה יותר גדולה לכלכלה האוקראינית ולסחר עם ישראל. גם הכלכלה הרוסית נפגעת אבל היא מספיק גדולה ככה שרוסיה ממשיכה לעבוד והיא עובדת בעוצמה נמוכה יותר, אבל עדיין הסופרים עובדים, היצואנים שולחים סחורה, אומנם בצורה מדודה, אבל לא כך הדבר באוקראינה", המשיכה לוין.

מנכ"לית ב.ס.ס.ח אף הוסיפה כי חברות ישראליות גם הן נפגעות מהמצב באירופה: "כל חברה ישראלית שמקיימת מסחר עם אוקראינה, ייצוא לאוקראינה, חקלאות ועוד, יש עצירה. אף אחד לא ישלח". בזווית המסחר מול רוסיה, החברות הישראליות צפויות אף הן לספוג קנסות כבדים אם יסחרו עם בנקים או אוליגרכים המקורבים לפוטין, בין אם עשו זאת במודע או שלא.

לסיום היא ציינה כי היא מאמינה שבדיקת הסנקציות צריכה, בעת הזו, להתקיים רק על ידי מומחים לדבר: "צריך לבדוק, צריך להכיר את הנושא הזה ולדעת בדיוק עם מי סוחרים. אנחנו יודעים שארה"ב היא הכי מסוכנת ולכן אם הייתי יכולה להמר אז עדיף לסחור ביורו ולא בדולר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm