הפלישה הרוסית לאוקראינה, לאחר שבועות מתוחים במיוחד ברחבי העולם, טלטלה את השווקים ברחבי העולם והובילה לשינויים רבים. המהלך של מוסקבה הוביל בין היתר לחשש ממחסור עולמי בנפט, שכן אחוז משמעותי מהנפט העומלי מגיע מהאזור הזה. מחיר החוזים העתידיים בארצות הברית על חבית נפט עלו הבוקר (חמישי) בכמעט ארבעה אחוזים, ועומדים כעת על כמאה דולרים, והמחיר לחבית נפט מסוג ברנט הוא הגבוה מאז 2014, ועומד על למעלה מ-102 דולרים.

הצניחה בבורסות לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
הצניחה בבורסות לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

מחיר הדלק בישראל צפוי להיקבע בימים הקרובים, וצפוי להתקרב ללפחות שבעה שקלים לליטר, שכן החישוב נעשה עפ"י הימים האחרונים, שלפני שני ימי המסחר האחרונים בחודש. במקביל, המסחר בבורסה במוסקבה נעצר בשל החשש מנפילות חדות במדדים. עוד לפני המהלך, הרובל הרוסי נפל ב-6 עד 7 אחוזים בהשוואה לדולר והאירו. בנוסף, הדולר מתחזק לעומת המטבעות העיקריים בעולם, וגם מול השקל. 

בשל המצב נרשמות ירידות של למעלה משלושה אחוזים בממוצע בבורסות באסיה, לצד ירידה של כ-2 וחצי אחוזים בחוזים העתידיים בבורסות בניו יורק. ירידה נרשמת גם בתחום הקריפטו, כאשר הביטקוין נסחר כעת מתחת ל-35 אלף דולרים, והאתריום - בפחות מ-2,400 דולרים. 

בתוך כך, בדואר ישראל מדווחים על עליה בביקוש לרכישת דולרים בסניפי הדואר ובאתר דואר ישראל. אבי בלו, מנהל בנק הדואר, מציין כי "לאחר תקופה ארוכה יחסית של ירידות בשער הדולר והתייצבות בשער נמוך, אנחנו רואים הבוקר התחזקות של השקל ושאר המטבעות ביחס לדולר עם ההתחממות בחזית רוסיה-אוקראינה ותחילת הלחימה. כבר עם פתיחת הסניפים הבוקר, הרגשנו את העלייה בביקושים לדולרים, כאשר לקוחות מרגישים שהכיוון הוא התחזקות של השקל, ומעדיפים להצטייד בדולרים כל עוד השער עדיין יחסית קרוב לרמות הנמוכות של החודשים האחרונים. כשפסח בפתח והתיירות הבינלאומית שוב רלוונטית לישראלים, אנחנו רואים שלקוחות רבים מעדיפים להצטייד בדולרים כבר עכשיו, מחשש שמדובר בשינוי כיוון ולא רק בזינוק רגעי".