מחקר חדש של חברת התוכנה סיילספורס בנושא מימוניות דיגיטליות חושף כי ישנו פער גדול בין מיומנויות דיגיטליות יומיומיות לאלו הנחוצות לעבודה, במיוחד בקרב עובדים צעירים, ומרבית העובדים מרגישים שהם אינם מוכנים לפעול בעולם שעיקרו דיגיטלי. במקביל, השימוש בכלים וטכנולוגיות שיתופיים נתפס כמיומנות הדיגיטלית החשובה ביותר עבור עובדים בחמש שנים הבאות.

החברה, שעוסקת בטכנולוגיית ענן ושירותי CRM, מציגה לראשונה מחקר עולמי בנושא מיומנויות דיגיטליות חדשות החושף את מוכנותם של עובדים לרכוש את מיומנויות המפתח הדיגיטליות הנדרשות כיום ובחמש השנים הבאות. המחקר בוצע בקרב 23,000 עובדים ב-19 מדינות בעולם. 

המחקר חושף כי כמעט שלושה רבעים מהנשאלים (73%) אינם מרגישים מוכנים ללמוד את הכישורים הדיגיטליים הדרושים כעת, ואף יותר (76%) אינם מרגישים מוכנים לעתיד. כמו כן, נמצא כי למרות ש- 82% מהמשיבים בסקר מתכננים ללמוד מיומנויות חדשות בעתיד, רק 28% מהם לוקחים כיום חלק פעיל בלימוד מיומנויות דיגיטליות והדרכה.

עוד חושף המחקר כי רק 17% מכלל המשיבים מחשיבים עצמם "מתקדמים" במיומנויות דיגיטליות במקום העבודה, בעוד שכמעט מחצית (49%) עדיין מדרגים את עצמם כ"מתחילים". המחקר מדגיש כי ישנן מדינות מסוימות המרגישות מוכנות יותר מבחינה דיגיטלית מאחרות, אך עדיין יש עוד הרבה עבודה לעשות. גישור על הפער הדיגיטלי הוא הכרחי כדי לשמור ולשפר את רמת החיים ברחבי העולם. 

"קיים פער בין חזית החדשנות לבין הכישורים הדרושים בפועל כדי להשתמש בחידושים האלה. זה כשלעצמו, לא חדש. אבל מה שחדש הוא היקף החידוש הזה, כמה הוא נפוץ, ואיך הוא התפשט לכל  היבט בחיים", אומר פיטר שוורץ, סמנכ"ל תכנון אסטרטגי ועתידן בסיילספורס. "קשה לעשות כמעט כל דבר בימינו ללא אינטראקציה דיגיטלית כלשהי". 

מיומנויות יומיומיות כגון שימוש במדיה חברתית וגלישה באינטרנט אינן נחשבות בהכרח למיומנויות הדיגיטליות העיקריות שמקום עבודה דורש על מנת  להניע התאוששות, חוסן וצמיחה. על פי המחקר, יותר משני שליש (64%) מכלל המשיבים מדור ה-Z טוענים שיש להם כישורי מדיה חברתית "מתקדמים" - התומכים בסטריאוטיפ של שליטה דיגיטלית בקרב הדור הצעיר. עם זאת, פחות משליש (31%) מאמינים שיש להם את הכישורים ה"מתקדמים" הדרושים לארגונים כיום. 

כמו כן, סיילספורס חושפת ש-63% מהמשיבים העולמיים אומרים כי שימוש בכלים וטכנולוגיות שיתופיים כמו Slack נתפס כאחד הכישורים החשובים ביותר הדרושים לארגונים כיום ובמהלך חמש השנים הבאות. אך למרות יכולות השימוש של המשיבים בכלים וטכנולוגיות שיתופיים כמו פלטפורמות מדיה חברתית, רק 25% מהם מדרגים את עצמם כ-"מתקדמים" במיומנויות טכנולוגיות שיתופיות הנחוצות במיוחד עבור מקום העבודה.

איתי מרגלית (צילום: באדיבות סיילספורס)
איתי מרגלית (צילום: באדיבות סיילספורס)

יותר ממחצית מהמשיבים במחקר (51%) אמרו כי הם רוצים ללמוד מיומנויות חדשות שיעזרו להם להתקדם בקריירה שלהם. כמו כן, המחקר מגלה שלנשאלים צעירים יותר יש ביטחון ואמביציה גבוהים יותר ללמוד מיומנויות חדשות - למעלה משליש לומדים באופן מאוד פעיל מיומנויות חדשות בהשוואה ל-12% מדור ה"בייבי בומרס".

איתי מרגלית, סמנכ"ל המכירות של סיילספורס ישראל: "גם בישראל קיים פער דיגיטלי גדול מאוד אשר חייב להצטמצם. לחברות יש תפקיד מרכזי בסגירתו. חברות שישכילו לקיים חשיבה מחודשת על יוזמות חינוך והכשרה בקרב עובדי והנהלת החברה, באמצעות השקעה מתמשכת ושותפויות אקטיביות, יוכלו לבנות פלטפורמה לשינוי. הפלטפורמה תאפשר לצלוח את המעבר להתנהלות אפקטיבית במיומנויות דיגיטליות אשר תשפר בצורה משמעותית את יעילות החברה".