הכותב הוא מנהל השקעות ראשי, קסם קרנות ETF

בשיאו של משבר הקורונה, במהלך חודש אפריל שעבר, חווינו את אחד מימי המסחר שכל סוחר או מנהל השקעות אשר מבלה את מרבית זמנו מול מסכי המחשב, יזכור עד יומו האחרון. חוזה עתידי על מחיר חבית הנפט הגולמי, חומר הגלם בין החשובים ביותר בקיום הכלכלי כפי שאנחנו מכירים אותו היום, נסחר במחיר שלילי. מערכות המסחר השתגעו, חלקן לא ידעו אפילו להציג מחיר עם סימן המינוס לפניו, הן פשוט לא תוכננו לכך.

למען הדיוק חשוב לציין כי בניגוד לחוזים על נכסים פיננסיים הנסחרים בבורסות השונות, בהם הסליקה וההתחשבנות בין הקונה והמוכר על הרווח או ההפסד שנוצר לכל צד, היא כספית בלבד, לחוזה על חבית נפט ישנם  מאפיינים מעט שונים. בין היתר מתחייב המחזיק בחוזה לאחסן את חבית הנפט באחד מבתי האכסון העצומים בארה"ב ולכך מתלווה עלות בת מספר דולרים בודדים. כלומר, בפועל מחיר הנפט היה חיובי אך בשקלול מחיר האחסון לקונה, נסחרה החבית לדקות ספורות במחיר שלילי ולתקופה בת מספר שבועות בטווח מחירים שבין 0$-10$ לחבית. הביקוש לנפט באותה תקופה היה בשפל, עת מרבית העולם המערבי היה בסגר מסוג כזה או אחר. 

שנה וחצי חלפו, חברות התרופות פיתחו חיסונים, המשקים השונים למדו לחיות ולהתנהל בצל הנגיף, והביקוש לנפט עלה באופן דרמטי. חלקו ביקוש "כבוש" שהמתין להתפרץ. מטיילים שממלאים את מיכל הדלק, רכבות, אניות ומטוסים שחזרו לשנע סחורות וטובין ומפעלים שחזרו לשגרת ייצור. כל אלה, בצירוף עם מספר גורמים מפתיעים נוספים כגון המחסור בנהגי תובלה בחלק מהמקומות ואסון ההצפות שהתרחש בחודשיים האחרונים באזור shanxi בסין, בו מופקת כעשירית מכמות הפחם אותה צורכת סין (מוצר תחליפי לנפט הגולמי). גורמים אלו הביאו לעליות חדות במחיר הנפט ותוצריו עד לרמות של כ-80$-85$ לחבית. פי 8 ויותר ממחירו אך שנה וחצי קודם.

הסתכלות היסטורית מלמדת אותנו שכלכלות העולם יכולות להקצות לאורך זמן שיעור מסוים ומרבי של התוצר כהוצאה על מחירי האנרגיה, בטרם זה יכביד ויגרור אותן למיתון. נהוג להניח ששיעור זה הוא בגובה 7% מהתוצר, מספר אשר "הושג" בחודש האחרון. לשם השוואה, באפריל שעבר עת מחיר החבית היה קרוב ל-10$, ההוצאה על אנרגיה היוותה כ-2% בלבד מהתוצר העולמי.

מצב בעייתי זה פוקד אותנו לפני תחילת החורף בחצי הכדור הצפוני והמאוכלס, חורף קשה יגרור ביקוש גבוה יותר לאנרגיה לצורכי הסקה וחימום ועלול להעלות את המחיר אף מעלה.

חשוב לציין, שהעולם אינו סובל ממחסור "אמיתי" במקורות אנרגיה. טכנולוגיות רבות שפותחו בעשורים האחרונים ביניהם הפקה באמצעות פצלי השמן (המזהמים, אך זה כבר נושא לטור אחר), גילוי מאגרי גז עצומים, והמעבר לאנרגיה ממקורות מתחדשים, הגדילו את היצע האנרגיה העולמי באופן שאמור בימים כתיקונם לספק את צרכי העולם ובשפע. בנוסף, החזרה לשגרה צפויה להקל על צווארי הבקבוק והבעיות הנקודתיות שצוינו, וכמובן מנגנון השוק שיהיה חייב לאזן את המחיר, אשר נמצא היום גבוה משמעותית מעל מחיר ההפקה השולי של חבית. עם קצת עזרה ממזג האוויר, סביר להניח שהאפיזודה הנוכחית במחירי הנפט תחלוף גם היא, נקווה שזה יקרה מהר מספיק ולא מאוחר מדי.

המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.