מחירי הנפט הגולמי התרסקו, כאשר במהלך יום המסחר אתמול (שני) בבורסות בניו יורק, מחיר חביות הנפט מסוג WTI, שעתיד למסירה מאוחרת ביוני, ירד בכ-25% במהלך היום, אך התייצב לקראת הסגירה ובסופו של דבר ירד בכ-17% בלבד, ל-11.31 דולר. הירידה החדה בחוזים העתידיים למסירת נפט, באה לידי ביטוי גם במחיר SPOT,  כלומר מחיר למסירה מיידית, ומחירו ירד, בכ-12%, ועומד על כ-11.29 דולר לחבית.

מחיר הנפט הוא אחד הקורבנות של הקורונה, כאשר בקרב סוחרי הנפט יש דאגה רבה שהמחיר יירד לפחות מעשרה דולר לחבית, שכן הביקוש ממשיך לרדת ואילו ההיצע יורד בצורה מינורית. הצעדים שהמדינות השונות נוקטות בכדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, הקטין את הפעילות הכלכלית ובעיקר את הנסיעות לעסקים ולנופש. התוצאה היא ירידה חדה בביקוש לנפט, שמוערכת בכ-25% עד 30%, כשמתוכם כשלושה רבעים באים מירידה בביקוש לדלק, למטרות תחבורתיות, כגון מטוסים, מכוניות פרטיות, רכבות ומשאיות.

מול הירידה החדה בביקוש, הירידה בהיצע נמוך מאוד, ומוערך בכארבע עד חמשיה מיליון חביות ליום בלבד. ערב המשבר, תפוקת הנפט הגלובלי הסתכמה ב-100.23 מיליון חביות נפט ליום בממוצע, מול ביקוש של 99.97 מיליון. מצב כמעט מאוזן עם עודף ביקוש קל של כ-260 אלף. 

בעקבות העודף העצום בהיצע, המצב דרמתי גם באחסון נפט, כאשר החוות מלאות עד אפס מקום, וזו אחד הסיבות לקריסת הביקוש לחוזים העתידיים,  מכיוון שפשוט אין איפה לאחסן את כמויות הנפט. הדברים הגיעו לכך שמחיר הנפט פיזי ירד במקומות מסוימים לפחות מאפס, כלומר סוחרים שהחזיקו במלאים של נפט היו זקוקים לשלם לגורמים שיסכימו לקחת נפט ולמצוא לו מקומות אחסון. 

במדינות שונות בעולם, כמו ארה"ב, דרום קוריאה ורוסיה, מגיעות ידיעות על חוות אחסון מלאות ועל מכליות רבות ש"חונות" בנמלים רבים בעולם ומשמשמים כמחסני נפט זמניים. הירידה במחירי הנפט יוצרת בעיות אקולוגיות, באיחוד האירופי למשל יש כינוס חרום שמתוכנן למהלך השבוע, שמטרתו למצוא דרכים למנוע חבלה בתוכניות לצמצום בשימוש בנפט ליצירת אנרגיה, שכן במחיר של 10 דולר לחבית, הפיתוי לעשות שימוש נרחב בנפט גדול מאוד.

זאת ועוד יש חשש שהירידה במחירים תערער את היציבות במדינות שהכנסתן באה בעיקר מנפט, כמו לוב  עירק ו-וונצואלה. בנוסף, מדינות כמו מקסיקו, ניגריה, אינדונזיה ואקוודור עשויות להיפגע גם.

ומה לגבי ישראל? מחיר הנפט שבפיקוח עשוי לרדת כבר היום, או ביום חמשי, אך אל תצפו לירידות של עשרות אחוזים, שכן מחיר הנפט הגולמי מהווה רק 25% מתוך מחיר הדלק לצרכן בארץ, כשהרוב הגדול קשור במיסוי ו-10% שייך למתח רווחים של חברות הדלק.