יש רגעים שבהם ענקיותם של ענקים עלולה להפוך להיות החולשה שלהם. האם ענקית כמו מטא (שמחזיקה את פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ועוד), הגיעה לרגע שבו הישגיה הבלתי קונבנציונליים יקרסו אל מול עולם של טינאייג'רים עם סרטוני Reels? את השאלה הסופר-מסקרנת הזאת שואלת הסקירה הפיננסית המרשימה של ילין לפידות, בית ההשקעות שזכה רק השבוע במקום הראשון בדירוג רשות שוק ההון ל-2021. 

ילין לפידות צוללים אל אוקיינוס הבעיות שהכניס את מטא לאחד הדוחות המדאיגים בתולדותיה ומנתחים אותו באופן צלול וברור. החלטנו לצלול גם אנחנו אל הסקירה ולאמלק לכם את הדברים המעניינים במיוחד. ומי שיש לו אוויר – מוזמן בסוף הטעימה לשקוע בסקירה המקצועית הנרחבת – אנחנו מבטיחים לינק בשורה התחתונה.

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: יוסי צבקר)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: יוסי צבקר)

אז הנה כמה מהנקודות המעניינות שעולות מהניתוח של ילין לפידות:

  1. האנליסטים צריכים עכשיו כוס מים קרים. הם ממש לא ראו את זה בא – הרבעון הראשון בתולדותיה של מטא שמציג ירידה ברווחיות בהשוואה לשנה שקדמה לו, מאז ומעולם. ומטא בעצם אומרים – זו לא סטייה חד פעמית, גם הרבעון הבא לא יעשה לכם נעים בגב.
  2. יש כאן התקפה מכל הכיוונים. מטא לא מתמודדת עם משבר אחד ספציפי אלא עם שלל חזיתות שכל אחת מהן מטרידה מאוד מבחינתה. הדוח של ילין לפידות בוחן כל אחד מהאתגרים האלה באופן מפורט. כמה למשל עלה למטא שינוי ה iOS (מערכת ההפעלה הניידת) של אפל? הרבה יותר ממה שאתם מדמיינים.
  3. והמשבר, כמו משברים, בא ברגע לא נוח. לא רק שמטא מותקפת, הדוח של ילין לפידות מראה שהיא מותקפת ברגע רגיש שבו כוחותיה בעצם הושקעו בצמיחה, ששואבת ממנה משאבים רבים. וכך, בזמן שהתוצאות שלה גרועות מאי פעם, מצבת העובדים שלה, למשל, דווקא גדלה.
  4. מה שמטא הכי מחפשת זה את העקבות הדיגיטליים שלנו. מכל מיני סיבות – המספר האסטרונומי של משתמשיה (והוא בעלייה! עדיין!) זמין אבל קצת מסתורי למטא. כדי לשפר את רווחיה, היא חייבת ללמוד מחדש איך ללמוד אותנו. וכרגע – קראו בסקירה מדוע – זה ממש לא קל לה.
  5. קלף המיקוח הכי חזק שלה כרגע – הוא המוניטין. לא רק הנכסים הדיגיטליים ובסיס המשתמשים חסר התקדים, אלא פשוט העובדה שהיא עושה זאת – צולחת אתגרים גדולים – כבר שנים רבות וטוענת שהיא יכולה לעשות זאת שוב.

האם היא תצליח? אנחנו נהיה פה כדי לבדוק גם ברבעון הבא. ובינתיים, כמו שהבטחנו – הסקירה המלאה והמקצועית של ילין לפידות נמצאת ממש כאן.