הישג ראשון וייחודי לישראל: שמונת לווני תבל שתוכננו, פותחו ונבנו על ידי תלמידים ותלמידות מרחבי הארץ, של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, שוגרו הערב (חמישי) על גבי משגר FALCON של חברת SPACEX. כשעה וחצי לאחר השיגור, נפרדו שמונת הלווינים מהמשגר, ונכנסו בהצלחה למסלולם המתוכנן בהצלחה.

התשדורת הראשונה מהלווינים צפויה להתקבל בשעות הערב, לחדרי הבקרה במוקדים: ירוחם, הרצליה, שער הנגב – ולהוכיח למעשה שהלווין לא רק שוגר לחלל אלא הוא גם חי בחלל. 

כאמור, זו פעם הראשונה בעולם שמשוגרים בו זמנית לחלל שמונה לוויינים שנבנו על ידי תלמידים ותלמידות. כל שלבי התכנון, הפיתוח והבנייה של הלוויין נעשו על ידי התלמידות והתלמידים, הלומדים בחטיבות הביניים בשער הנגב, אופקים, ירוחם, טייבה, נצרת, מעלה אדומים, גבעת שמואל וקריית אתא, בליווי מקצועי ובניהולו של מרכז המדעים בהרצליה. 

רגעי השיגור. צילום: סוכנות החלל הישראלית

במקביל לשיגור, צפוי נערך אירוע ב"היכל בעיר" בהרצליה, במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית תא"ל במיל' אורי אורון, ראשי הרשויות, המרכז למדעים הרצליה שליוו מקצועית את הקבוצות, הרכזים, המדריכים וכמובן התלמידים והתלמידות שהשתתפו בפרויקט. 

השרה פרקש הכהן אמרה "תכנית תב"ל של סוכנות החלל הישראלית במשרדי בה תלמידים משמונה רשויות שונות, יהודים וערבים, בנו לווינים שישוגרו לחלל מהווה ההתנסות חווייתית ומעשית בתכנון ובבניית לוויין, מקדמת את הידע המדעי והטכנולוגי של התלמידים ומעוררת סקרנות והשראה לעסוק בתחום. היא אחת התכניות המרגשות של משרד המדע וסוכנות החלל בכך שמחברת בין אנשים ובין עמים, ועושה שינוי חברתי".

תא"ל (מיל') אורי אורון, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית הוסיף כי "תוכנית תב"ל היא תוכנית חינוכית מדעית פורצת דרך ברמה העולמית. לראשונה, תלמידי תיכון משמונה רשויות שונות בנו במקביל ושיגרו שמונה לוויינים. את התוכנית שהקימה ומימנה סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ניהל והוציא לפועל מרכז המדעים בהרצליה  בכישרון רב. לוויני תבל הוא פרויקט מעורר השראה ומהווה עדות ליכולתה הטכנולוגית של תלמידי ישראל, וליכולת של החלל לחבר בין כל המגזרים - יהודי, ערבי, דתי וחילוני, מכל רחבי הארץ.  בוגרי התוכנית, בני המשפחות שלהם וכלל  הגופים הפדגוגים המלווים אותם השיגו הישג מרשים ביותר. נוכחנו כולנו כי יש בחלל את הפוטנציאל לחבר , ליזום, להשיג ולהצליח. זוהי אבן דרך ראשונה בתוכנית, אך לאור הצלחתה אני יודע כי בעקבותיה תהינה תוכניות נוספות."

אירוע שיגור הלווינים של פרוייקט תבל (צילום: רונן חורש, לע''מ)
אירוע שיגור הלווינים של פרוייקט תבל (צילום: רונן חורש, לע''מ)

מעבר לשיגור הלוויין, פרויקט תבל משמש גם תשתית לקידום ההתמחות בתחומי החלל בחטיבה העליונה, ומעודד תלמידים ותלמידות להצטרף ללימודי מקצועות ה-STEM בכלל, (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולימודי החלל בפרט.