הודעתו של מארק צוקרברג על המיתוג מחדש של חברת פייסבוק עם השם מטא (Meta) זכתה לתגובות מלגלגות ברשתות החברתיות, כאשר גולשים מישראל לא פספסו את ההזדמנות להכריז כי "פייסבוק מתה".

באירוע המתכנתים השנתי של פייסבוק, שהתקיים ביום חמישי, סיפק המנכ"ל צוקרברג את החזון החדש של החברה ובראשו המיתוג המחודש תחת השם "מטא". צוקרברג הסביר כי המטרה היא לבנות את יקום המטא (מטאוורס), עולם דיגיטלי שמבוסס על מציאות מדומה ומציאות רבודה שמשתלבת עם היקום המציאותי.

צוקרברג ציין כי היישומונים הפופולריים של פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ואוקולוס, ימשיכו לפעול תחת שמותיהם הרגילים, אולם הם לא יעמדו במרכז אלא ישתלבו בחזון החדש.

הבחירה בשם החדש זכתה מיד לתגובות מלגלגות מצד גולשים בישראל שציינו את הדמיון בעברית בין "מטא" לבין "מתה", והעקיצות בישראל גם זכו לכותרות בכלי תקשורת מובילים כדוגמת הבי־בי־סי ו"הגרדיאן".

מארק צוקרברג, מנכ''ל ומייסד פייסבוק (צילום: רויטרס)
מארק צוקרברג, מנכ''ל ומייסד פייסבוק (צילום: רויטרס)

"לא לדאוג, אנחנו על זה", הצהירו בארגון זק"א. "בעברית המשמעות של Meta זה 'מת'. הקהילה היהודית תצחק על השם הזה עוד שנים רבות", צייצה חוקרת התקשורת והטכנולוגיה ד"ר נירית וייס־בלט.

חלק מהגולשים התבדחו על כך שהשם החדש נשמע כמו סם, אחרים יצרו עיצוב חדש משלהם ללוגו הנבחר. המיתוג מחדש מגיע על רקע אחת התקופות הקשות ביותר בפייסבוק, עם הקריסה של הרשת למשך שש שעות בתחילת החודש וביקורת ציבורית גוברת על התנהלות החברה מול מידע שגוי ברשת והאשמות על עידוד לכאורה של אלימות ושסעים חברתיים, כפי שעלו מהמסמכים שהדליפה פרנסס האוגן, מנהלת מוצר לשעבר בחברה.

בגבעת הקפיטול בוושינגטון, הפוליטיקאים שנלחמים בכוחה הגדול של פייסבוק לא התרשמו מהשינוי. חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו־קורטז צייצה כי מטא היא "סרטן לדמוקרטיה שמתפשט למכונת מעקב ותעמולה עולמית כדי לחזק משטרים רודניים ולהרוס חברה אזרחית... למען רווח".

הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, שמוביל חקירה נגד פייסבוק בסנאט, צייץ: "אתם יכולים לברוח, אבל לא להסתתר, פייסבוק. שם עט חדש עלול לבלבל ולהסיח דעת, אבל לא ימחק שנים של שיטות ערמומיות וחוסר כבוד לפרטיות, לרווחתם של ילדים והפצת שנאה ורצח עם