בצה"ל הקימו מדור תקיפה מיוחד ביחידת מצו״ב - מרכז צופן וביטחון לאומי באגף התקשוב וההגנה בסייבר, שבו החיילים תוקפים את מערכות הסייבר המורכבות והמוצפנות בצבא. זאת במטרה ברורה: לדמות את האויב ולמצוא את נקודות התורפה שעלולות להיווצר במערכות הסודיות והמשפיעות ביותר.

העולם הופך דיגיטלי וכל המידע עובר למרחב הרשתי, שבו האפשרויות מתרחבות אך גם הסיכונים גדלים. מי שיודע להתנהל בו נכון יכול להגיע לכל מידע שרק ירצה, אבל רק המבינים ביותר יצליחו להגן על המידע שלהם.

מדובר באחד הגופים היחידים בעולם אשר מבצע תרגולי סייבר רטובים, ברשתות חיות ומבצעיות. כאשר כל הצבא מתרגל יממות קרב בבחני הרמטכ״ל, גם הם תוקפים יעדים שונים במערכות של חיל האוויר, אגף המודיעין ושאר היחידות המבצעיות. הם יוצרים בהן נזק מבוקר ומלווים את יחידות הסייבר שמתפעלות אותן בתהליך צמצום הפערים שאותרו.

הלקחים מגיעים לדרגי הפיקוד הגבוהים והמשמעותיים ביותר בצבא, עבורם מתחדדת ההבנה עד כמה מאמץ ההגנה בסייבר קריטי ליכולת של צה״ל להילחם ולשמור על יכולותיו המבצעיות - בשגרה ובחירום.

״כאשר מפקד חיל האוויר חווה באופן מוחשי כיצד במרחב הסייבר ניתן לפגוע אנושות בתהליכים המבצעיים המשמעותיים ביותר של הזרוע והצבא בכלל, מתעצמת ההבנה של חשיבות ההשקעה בממד לחימה חדשני זה", מסביר רב סרן א׳, שעומד בראש המדור.

"למדור נבחרים טובי המוחות בכל שנתון גיוס" מתגאה רב־סרן א'. כל החוקרים והתוקפים במדור אותרו ממסלולי האיכות המיוחדים של הצבא, בהם ארזים, גאמא, תלפיות ופסגות, חלקם עם תואר אקדמי עוד טרם גיוסם. חשיבות העשייה במדור מובילה לכך שנשלחים אליו המבריקים ביותר ולא בכדי. הם זוכים לשירות מגוון ולהיכרות צמודה עם מערכות מבצעיות בכל מערכת הביטחון, תוך שיתופי פעולה רבים - בצבא ומחוצה לו.

סרן א', בוגר תוכנית תלפיות וראש צוות במדור תקיפה, מספר על האחריות הרבה שהוא חש. "מאפשרים לנו לבדוק ולהשפיע על המערכות הקריטיות ביותר, ואחרי כל פעילות מבצעית אני יכול לומר בביטחון וסיפוק רב כי רמת החוסן של המערכת עלתה באופן ניכר".

בזמן כהונתו של רב־סרן א', זכה אגף התקשוב וההגנה בסייבר בשיתוף קהילת ההגנה בפרס ביטחון ישראל על מיזם שבו לקח רב סרן א', יחד עם מספר קצינים נוספים במדור, חלק משמעותי.

"זהו רגע מרגש של הוקרה וסגירת מעגל משמעותית עבורי על המאמץ האדיר שהשקענו במיזם חדשני שנמשך מספר שנים, וכלל שיתופי פעולה מהפכניים בתוך יחידות הסייבר בצה"ל, ובשיתוף גופי ההגנה בסייבר מחוץ לצבא", אומר רב־סרן א' בהתרגשות. אם זה לא היה ברור עד כה, מדובר בחוד החנית של הסייבר בצה"ל.