לקראת אישור משלוחים מסחריים ברחפן: בבית החולים "הרצליה מדיקל סנטר" העבירו בהצלחה בדיקות דם במשלוח אווירי במרחק של כשבעה קילומטרים בין מרכזים רפואיים בעיר.

הניסוי יצא לפועל בזכות שיתוף פעולה עם שתי חברות ישראליות: כאשר הראשונה - חברת Cando, סיפקה את הרחפן עבור הפרויקט ואילו החברה השנייה - Highlander, סיפקה את האפליקציה שמאפשרת הטסת רחפנים אוטונומית.

במדיקל סנטר רצו לבדוק כיצד כלי הטיס יתפקד בהעברת בדיקות ממרכז המומחים אל מעבדה בבית חולים. והיתרונות ברורים: חיסכון בכוח אנושי, הרחפנים מהירים ואינם עומדים בפקקים ואף נחשבים כידידותיים סביבתית בשל העובדה שהם פועלים על סוללה במקום על דלק.

פיילוט רחפן אוטונומי בהרצליה מדיקל סנטר (צילום: נדב דוד, המרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר)
פיילוט רחפן אוטונומי בהרצליה מדיקל סנטר (צילום: נדב דוד, המרכז הרפואי הרצליה מדיקל סנטר)

הרחפן פועל בו השתמשו פועל באמצעות אפליקציה, וכאשר הוא מגיע לבית החולים הוא מזהה את איש הצוות ומאפשר לו להכניס לתא המטען שלו את הפריט. בניסוי הזה היה מדובר בדיקות דם דחופות, אבל ניתן להשתמש ברחפנים על מנת להעביר תרופות לצד שימושים נוספים בתחום הרפואה המיידית.

עם זאת, ישנם חסרונות לטכנולוגיה הזו, שכן מקרים של תקלה טכנית מכל סוג שעלולים לגרום לרחפן לנחות נחיתת אונס או אף במקרה של תקלה - כלי הטיס עלול ליפול בדרך.

לדברי זיו ביטון, סמנכ"ל מדיקל סנטר הרצליה, בשנים הקרובות נראה עליה בשימושים ברחפנים. "החדשנות הגדולה היא לפתוח נתיב אווירי מסודר. העתיד הולך לשם חד משמעית ואנחנו נסתכל בשמיים ונראה רחפנים טסים מעלינו. אנו שמחים להיות החלוצים שמובילים את המהפכה ומשלבים בין עולם הרפואה לעולם התעופה".