המשפט המסקרן ביותר של עולם הטכנולוגיה החל היום (שני) בבית המשפט הפדרלי באוקלנד כאשר חברת אפיק גיימס (Epic Games), שיצרה את "פורטנייט", תובעת את אפל שסילקה את המשחק הפופולרי מחנות היישומונים שלה. תוצאות המשפט עשויות להשפיע על הרווחים של היישומונים במכשירים ניידים ועל המודל העסקי של ענקית הטכנולוגיה.

באוגוסט 2020, עדכנה אפיק גיימס את גרסת האייפון של "פורטנייט" על מנת שהגיימרים יוכלו לשלם לה ישירות, ובכך לעקוף את תהליך התשלומים של אפל ואת העמלה של 30 אחוז שהיא גובה. בעקבות זאת, החליטה אפל להסיר את המשחק מחנות היישומונים שלה.

לפי התביעה שהגישה אפיק גיימס, בהובלתו של המנכ"ל טים סוויני, אפל גובה עמלות מופקעות ממפתחי תוכנה בתמורה לכניסה לחנות היישומונים שלה וכי אופי הניהול של החנות חונק את העסקים הקטנים ומונע תחרות אמיתית והוגנת.

החנות של אפל בשדה החמישית בניו יורק (צילום: ANGELA WEISS/AFP via Getty Images)
החנות של אפל בשדה החמישית בניו יורק (צילום: ANGELA WEISS/AFP via Getty Images)

בנאום הפתיחה היום, טענו עורכי הדין של אפיק כי התביעה אינה רק עבור החברה שלהם, אלא עבור כל המפתחים. הם גם הראו מצגת עם מסמכים שלטענתם מוכיחים שבאפל יצרו מערכת הפעלה מגבילה ביותר שמושכת משתמשים, אולם גם מקשה עליהם לעבור למערכות הפעלה אחרות באמצעות יישומונים בלעדיים.

באפל טענו בתגובה לתביעה כי אפיק הפרה את החוזה בין הצדדים וכי היא מנסה להכפיש את החברה. לפי אפל, מערכת ההפעלת iOS אינה מונופול אלא מתמודדת עם תחרות כבדה מצד האנדרואיד של גוגל וקונסולות משחק כמו פלייסטיישן ו-XBox. במהלך המשפט, צפויים להעיד מטעמה המנכ"ל טים קוק ובכירים נוספים.

המשפט בניהולה של השופטת איבון גונזלס רוג'רס צפוי להימשך שלושה שבועות והתוצאות שלו יקבעו אם אפל מתנהלת באופן מונופולי ואם היא מנצלת לרעה את כוחה. ההערכות הן כי כל הכרעה בסיום המשפט תוביל לערעורים של הצד המפסיד.

מלבד אפל, אפיק גיימס הגישה תביעה דומה נגד גוגל שגם נקטה בצעד דומה נגד "פורטנייט" והסירה את המשחק מחנות היישומונים שלה במכשירי האנדרואיד. עם זאת, עדיין לא נקבע תאריך לתחילתו של המשפט.