ענף התחבורה זכה בשנים האחרונות לצמיחה אדירה בעקבות המהפכה הטכנולוגית, המשנה לא רק את הצורה שבה אנו נוהגים, בין אם אלו הרכבים האוטונומיים  ובין אם המעבר לרכב חשמלי, אלא גם את חוויית הנסיעה, שהופכת למחוברת ולדיגיטלית יותר. "עולם התחבורה משתנה לנגד עינינו בקצב מסחרר ונהיה יותר ויותר טכנולוגי, חכם וממוחשב", מסביר איל הופמן, מנכ"ל מרכז החדשנות Highroad, "הדרכים שבהן אנו נעים ממקום למקום משתנות - קורקינט חשמלי להשכרה או זוג אופניים, הזמנת מונית באפליקציה או השכרת מכונית לחצי שעה וחנייתה במיקום אחר מנקודת איסופה, תחבורה ציבורית לפי דרישה, וכן, גם רכב אוטונומי.

"כבר היום אנו רואים יכולות נהיגה אוטונומית ברמה גבוהה במגוון דגמים של חברות ותיקות כמו מרצדס, BMW, אאודי ועוד רבות. זאת, לצדה של טסלה, אשר לדבריה כל המכוניות של החברה החל מ־2016 הן בעלות חומרה תומכת יכולות נהיגה ברמה 5, כלומר רכב שאינו מצריך התערבות אנושית כלל".

איל הופמן (צילום: ישראל הדרי)
איל הופמן (צילום: ישראל הדרי)


הופמן מדגיש כי תחום הרכב האוטונומי מציג צמיחה ניכרת: "בשנים 2019־2020 גודל השוק עמד על כ־800 מיליארד דולר, לאחר שחווה ירידה של כ־5% בשנה האחרונה לנוכח המשבר, והוא צפוי להגיע למעל 1.6 טריליון דולר עד 2025, ובשנת 2030 כבר להגיע ל־3.2 טריליון דולר. בתוך המספרים האלה, התחומים שצפויים להציג את הצמיחה הגדולה ביותר הם מערכות האנרגיה של הרכב, התוכנה והסנסורים".

כשבוחנים השקעות בתחום, לפי ניתוח של תאגיד הייעוץ האסטרטגי הגלובלי מקינזי, בסך הכל הושקעו מעל 220 מיליארד דולר בתחומי הרכב בשנים 2010־2019, ובמהלך שנים אלו קפץ היקף ההשקעה השנתי הממוצע מפחות מ־6 מיליארד דולר בשנים 2010־2013 לכמעט 40 מיליארד דולר בהשקעות מדי שנה בשנים 2014־2019.

"רבים תוהים, בצדק, מתי כבר ישתלבו רכבים אוטונומיים כאלה ואחרים בהיבטים שונים של חיינו", מוסיף הופמן, "חשוב להבין כי רכב אוטונומי מתקיים בסביבה שבה אובייקטים רבים משפיעים עליו כגון מכוניות אחרות, הולכי רגל, מכשולים בדרך, תנאי ראות, הרכב עצמו ועוד. לכן לתשתית חכמה, כמו זו שמייצרות חברת ACiiST או RoadSenses, יש תפקיד קריטי לכניסה רחבה הרבה יותר של הרכב האוטונומי.

"מכשולים משמעותיים נוספים אינם טכנולוגיים בהכרח אלא רגולטוריים וגם דעת הקהל - אנשים פשוט צריכים להתרגל לרעיון הרכב האוטונומי. ההערכות של מקינזי מצביעות על עלייה בקילומטרים לנוסע מ־4.6 מיליארד ק"מ ב־2018 ל־10 מיליארד ק"מ ב־2030 ולכמעט 14 מיליארד ב־2040. אך לפי אותה תחזית, עד 2025 1% מהנסיעות כבר יהיו אוטונומיות, ובתוך חמש שנים נוספות יעמוד שיעורן על כ־15%. ב־2040, לעומת זאת, אנחנו צפויים לראות כבר שני שלישים מהנסיעות שלנו נעשות ברכב אוטונומי, מצב המייצר עולם חדש של אתגרים והזדמנויות".


 עדכוני תוכנה לרכב


אחד השינויים הבולטים בענף הרכב הוא שהיצרניות המובילות יכולות לספק ללקוחות שירותי תיקון ופתרון בעיות תוכנה מהר ובקלות במכוניות, בלי הצורך בגישה פיזית לרכב. פיתוחים רבים כאלה מיוצרים כאן בישראל. "בהתחשב בעובדה שאין לנו תעשיית ייצור רכב, אנו צריכים להיות מאוד גאים במסלול שעשינו עד למיצוב ישראל כמרכז עולמי מוביל בתחום האוטו־טק״, אומרת מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל.

מיכל גבע (צילום: Gil&Ron)
מיכל גבע (צילום: Gil&Ron)


ה־OTA של HARMAN שמפותח ונמכר מישראל (פותח במקור כפתרון העברת מידע לסמארטפונים) הוא פתרון שמאפשר לבצע עדכוני תוכנה למכוניות בכל רחבי העולם. 25 יצרניות רכב, בהן טויוטה, הונדה, פורשה, קבוצת יגואר ולנדרובר, ג'נרל מוטורס, גרייט־וול הסינית ואחרות משתמשות בפתרון כדי לעדכן מרחוק מעל 30 מיליון מכוניות ברחבי העולם, ובשנים הקרובות המספר הזה יגיע לכ־300 מיליון רכבים מחוזים שכבר נחתמו.

יישומים נוספים שעליהם עובדת החברה בישראל כוללים פלטפורמת ענן לרכבים מקושרים, המאפשרת הפעלה של שירותי ערך מוסף ועיבוד של מידע מהרכבים לשימושים שונים, פתרון הגנת סייבר לרכבים מקושרים מערכת לניווט במציאות רבודה המבוססת על עיבוד תמונה, אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה.

"לתוכנה יש כיום מקום יותר ויותר חשוב ככל שמדובר במכוניות שלנו", אומרת גבע, "אנו רואים את מכונית העתיד דרך אלמנטים שכרוכים בחוויית המשתמשים, או במקרה הזה, הנהגים והנוסעים, כשביניהם מערכות ADAS (מערכות סיוע מתקדמות לנהג) וקישוריות. החברה מפתחת, לדוגמה, מצלמות ומסכים שמחליפים מראות כמו גם מערכות ניווט במציאות רבודה - כחלקים ממה שהחברה מכנה "תא הנהג הדיגיטלי". החברה מתמקדת בעיקר בהתאמה האישית של סביבת הנהג - לנהג ולנוסעים. העובדה שבעתיד הקרוב יהיה אפשר לזהות במדויק מי האדם שמאחורי ההגה ולספק לו אפליקציות מותאמות אישית באמצעות הענן וקישוריות אלחוטית - זו פריצת הדרך הקרובה בתחום הרכב.

"אני חושבת שיצרניות הרכב צריכות להתמקד באלמנטים הכרוכים בחוויית המשתמשים", אומרת גבע ומוסיפה: "או במקרה הזה, הנהגים והנוסעים. החברה מפתחת מצלמות ומסכים שמחליפים מראות כמו גם מערכות ניווט במציאות רבודה ומתמקדת בעיקר בהתאמה האישית של סביבת הנהג - לנהג ולנוסעים".


הגנת סייבר


אחד הנושאים שנהנה מביקוש וזוכה לעיקר תשומת הלב בשנים האחרונות בתוך ענף הרכב, מסיבות מובנות, הוא הגנת הסייבר. "מגמות טכנולוגיות בתעשיית הרכב הואצו בשנים האחרונות: רכבים אוטונומיים, חשמליים, שיתופיים ומקושרים. תהליכים אלו מובילים לפיתוח מסיבי של תוכנה מותאמת לרכב", מסביר רונן שמאלי, מנכ"ל חברת הסייבר בתחום הרכב ארגוס, "הרצון של היצרניות לשלוט בתוכנה ולחקות את טסלה מגביר את מורכבות ההגנה על הרכב, שכן וקטורי ההתקפה רבים יותר. לצד זה, רגולציה חדשה החלה על יצרני רכב בנוגע להגנה מאיומי סייבר, שפורסמה ביוני האחרון ותיכנס לתוקף בשנים הקרובות, מדרבנת את יצרניות הרכב לפרוש מערכי הגנת סייבר כדי לעמוד בדרישות".

רונן שמאלי (צילום: שלומי יוסף)
רונן שמאלי (צילום: שלומי יוסף)


שמאלי מדגיש כמה מהפיתוחים העיקריים של החברה: "ארגוס מספקת פתרונות בתוך הרכב ומחוצה לו, ואנו מזהים כמה מגמות בתחום הסייבר סקיוריטי לרכבים: מעבר לארכיטקטורות מתקדמות של שרתים ריכוזיים הנקראים 'מחשבי־על', שמצריכים פתרונות חדשים להגנה; מעבר לרשתות Ethernet מתקדמות הדורשות הטמעת מערכות לזיהוי איומים; מערכות ניטור רכבים כדי להגן על הפרטיות ולמנוע ניצול של המידע שנשלח מהרכבים לענן והצלבה עם מקורות מידע נוספים כגון הרשת הסלולרית ונתוני מיקום וכמובן עדכוני תוכנה בזמן אמת.

"סביבת הרכב משתנה, ואיתה סכנות ואתגרים חדשים שגם להם ארגוס מציעה פתרונות", מוסיף שמאלי, "עמדות טעינה המחוברות לרכבים ולאינטרנט עלולות להיות וקטור התקפה לרכבים חשמליים, טלפונים ומכשירים ניידים מאפשרים פריצה או דרישות כופר לרכבים מקושרים.
ארגוס מעורבת ב־15 מיזמי ייצור של התוכנה ברכב, ועתידה להגן על 57 מיליון רכבים בשנים הקרובות. החברה מונה 200 עובדים בארץ ובחו"ל, והיא המובילה בתחום הסייבר לרכבים. אנחנו תמיד שואפים להיות הראשונים במרוץ ההגנה מול התקפה בסייבר בעולם הרכב".


חשמל על הכביש


מלבד הרכב האוטונומי, שזוכה בצדק לתשומת לב רבה מצד התקשורת והציבור, הקפיצה המשמעותית הנוספת בענף נעשתה בתחום הרכבים החשמליים. אם בעבר דיברו על הרכב החשמלי כגחמה של אנשים סביבתיים, עם קשיים הן בצד יכולות ההטענה והן בטווח הנסיעה, היום מדובר במשחק אחר לחלוטין. "תהליך המעבר לרכב חשמלי הואץ מאוד בשנים האחרונות, ורגע השיא הוא ממש עכשיו", אומר אלחנן יהב, יזם ומנכ"ל הפעילות בחברת Aiways, "מבחינת הטכנולוגיות הפך הרכב החשמלי למוצר טבעי עם ירידה בעלויות ועלייה ביכולות להפיק טווחים ארוכים יותר מהסוללה.

אלחנן יהב (צילום: רותם לבל)
אלחנן יהב (צילום: רותם לבל)


קבוצת בליליוס חשפה לאחרונה את מותג הרכב החשמלי Aiways שיושק בישראל בחציון הראשון של 2021. הדגם הראשון שיגיע הוא ה־U5, רכב שטח חשמלי עם טווח נסיעה של 400 ק"מ. "אנחנו בעידן שבו אפשר לייצר טווחים ארוכים באמצעות ניהול סוללה, מנוע ויכולות המשקל של הרכב", אומר יהב, "הגענו למצב שגם יצרניות ותיקות עושות שינוי לעולם החשמלי מהבנה שלשם השוק הולך - זה התחיל מחברה כמו טסלה והתפתח לחברות סיניות רבות שמובילות את שוק הרכבים החשמליים בעולם.

"בגלל הנושא הסביבתי, מדינות רבות בעולם, למשל באירופה ובארה"ב, נותנות היום תמריצים ומגבלות, כמו ההחלטה האירופית שלא יהיו רכבים עם בעירה פנימית עד שנת 2030. דבר נוסף הוא מחירי הסוללות שהולכים ויורדים, וכמובן הצרכן שמעלה את רמת הביקוש.
"כדי להבין רכב חשמלי צריך לנסוע בו. כבר בכניסה אליו ההרגשה שונה מאוד", הוא מדגיש, "הרכב מזכיר לנו בהתנהגות טלפונים חכמים, עם עדכוני תוכנה והוספת פיצ'רים חדשים - לדוגמה האפשרות לפתוח את הרכב באמצעות אפליקציה או שימוש במצלמות הפנימיות לניטור והתראה מפני התנהגות מסוכנת בנסיעה והאפשרות לעדכן כל הזמן כדי לזהות מפגעים נוספים. זו חוויה הרבה יותר קלילה, נעימה ושקטה, ואתה מאמץ אותה מהר מאוד כצרכן וקשה לחזור אחורה.

יהב מסביר כי מעבר לפתרון הסביבתי קיים פה פוטנציאל חיסכון לצרכן בטיפולי הרכב. "הקפיצה הבאה היא בעולם הטיפולים, שהופך להיות פשוט יותר. הטיפול הוא פעם בשלוש שנים או לאחר אלף ק"מ - העולם הקלאסי של להגיע למוסך לטיפול הולך ונעלם, והרוב יהיה שדרוגי תוכנה או העלאות.

רכב חשמלי בהטענה (צילום: יחצ)
רכב חשמלי בהטענה (צילום: יחצ)


"בענף הרכב החשמלי ישראל בעיכוב לעומת המדינות האחרות", הוא הוסיף, "אבל בשנה האחרונה נכנסים יותר מוצרים בתג מחיר שמתאים לצרכן, והמפה של השוק משתנה. גם מבחינת תשתיות יש קפיצה יפה בשנה האחרונה, עם ארבע חברות גדולות שעוסקות בזה וחברות נוספות שנכנסות. עד סוף השנה יהיו פרושות ברחבי הארץ כ־120 עמדות הטענה מהירות, שמטעינות בחצי שעה 60% מהסוללה, ועבור רכב עם טווח של 400 ק"מ עם פרישה כזו אין שום מגבלה".