הזעפרן נחשב לתבלין יוקרתי ואיכותי וקיבל את הכינוי "הזהב האדום". חברת האגרו־טק Saffron-Tech הבינה את הפוטנציאל בנישה היוקרתית של גידול זעפרן, ומפתחת טכנולוגיה לגידולו באופן מבוקר וממוכן בתנאי מעבדה, המאפשרים חיסכון במים, אדמה וכוח אדם, ובמקביל מעצימה את איכות וכמות התפוקה.

"כדי להפיק גרם אחד של זעפרן נדרשים כ־120 פרחים במחיר שנע בין 30 ל־50 דולר לגרם אחד בלבד", נמסר מהחברה. "מחירו הגבוה נובע מהקושי הרב בהפקתו, מאחר שכל פרח שממנו מופק התבלין פורח פעם אחת בלבד בשנה. נוסף לכך, הזעפרן הוא צמח רגיש מאוד הדורש תנאי גידול מורכבים, ולמרות השוק העצום והביקוש לתבלין, קטיפתו נעשית בעבודה ידנית אינטנסיבית ויקרה".

המערכת של Saffron-Tech ובראשה המנכ"ל דיוויד פריידנברג רותמת את הטכנולוגיה לפיתוח מכולות גידול אוטומטיות המנוהלות מרחוק, על מנת להבטיח אספקת זעפרן בכמות גבוהה ואיכותית בכל ימות השנה.

מערכת החברה מסוגלת ליישם שליטה מלאה בסביבת הצמח וכוללת בקרת טמפרטורה מיטבית, לחות והשקיה, לצד טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) מתקדמת, שתאפשר ניתוח ממוחשב של בריאות הגידול, ובכך תספק גידול מהיר ואיכותי הרבה יותר בזכות התפתחות נכונה בשלבים הקריטיים של התפתחות הזעפרן.

הפתרון של Saffron-Tech הוא הקמת חווה אנכית אוטומטית, מרובת חדרים, שמספקת לפקעות את התנאים האידיאליים בכל שלב ושלב בגידול. הפקעת עוברת במספר תחנות במהלך הגידול, ותנאי הגידול מאפשרים לגדל את הזעפרן בסביבה אטומה ללא שימוש בחומרי הדברה או מזיקים כלשהם. כמו כן, החווה תכלול גם מערכת AI שלומדת את תהליכי הגידול של הפקעות ועתידה לשפר אותן לאין ערוך.

לאחרונה Saffron-Tech הפכה לחברה הראשונה בישראל שתייבא לישראל פקעות מיוחדות מצ'ילה, מה שמאפשר לה להמשיך את תוכניות המחקר והפיתוח שלה לגידול זעפרן Indoor ומקרבת אותה לייצור מקור זעפרן אמין לפעילות המונית.

"לזעפרן ביולוגיה מיוחדת משלו, ובחודשים הללו ניתן לשתול אותו אך ורק בחצי הכדור הדרומי. כיוון שאנחנו מגדלים בחקלאות ורטיקלית על בסיס מכונות בתנאי מעבדה Indoor, אחד החידושים הוא האפשרות להמשיך לשתול בישראל ובכל מקום אחר, גם במהלך החודשים הללו שניתן לשתול אותו אך ורק בחצי הכדור הדרומי", נמסר.

"החברה שלנו עתידה לחולל מהפכה בתעשיית הזעפרן באמצעות הטכנולוגיה שפיתחנו והגעת הפקעות מצ'ילה. כמו כן, לאחרונה חתמנו על הסכם עם המכון הוולקני, מרכז המחקר החקלאי הגדול והיוקרתי ביותר בישראל, האחראי על פיתוח החידושים החקלאיים", הוסיף פריידנברג.