סטרטאפ ישראלי בשם Crispify פיתח מערכת המבצעת ניטור של האוויר ברכב, במטרה להתריע על חיידקים וזיהומים שונים. הפיתוח הפך משמעותי וחשוב ביותר בתקופת הקורונה, שכן המערכת מזהה גם את חלקיקי הנגיף. Crispify הוקמה בשנת 2019 על-ידי אדם פלדמן, המכהן כמנכ"ל, יועד לנגר, CTO ואורי קורן סמנכ"ל תפעול. 

"יש לנו שני פתרונות, הראשון מיועד להשתלב עם מערכות רכב קיימות וניטור מצב האוויר בתוך ומחוץ למכונית", סיפר פלדמן, "ברגע שהמערכת מזהה זיהום אוויר, היא יודעת לתת פקודות לרכב לשיפור המצב. למשל, יכולה להיות פקודה למערכת המיזוג להתחיל לפעול במצב סירקולציה פנימית או סירקולציה חיצונית וסגירת החלונות. אנחנו מוכרים את המוצר שלנו לחברות הרכב, כאשר אלו מציעות אותו כערך מוסף ללקוחות שלהן".

הוא הוסיף כי "הפתרון השני שלנו מיועד למכירה לציי רכב, רכב שיתופי והשכרת רכב. זהו מוצר After Market, אותו ניתן להתקין בקלות רבה ברכב ולקבל ניטור של האוויר. כל המידע שהמערכת שלנו מייצרת עובר לענן של אמזון ווב סרוויס AWS, במטרה לבצע ניתוח שלו ולעבור לדשבורד אצל הלקוח". פלדמן ציין: "הדשבורד מספק לו תובנות על המתרחש ברכב, מבחינת איכות האוויר, העשן, ריח ועוד. זהו פתרון המאפשר לחברות השכרת רכב ורכב שיתופי, לדעת מה מצב הרכב שעובר אצל הלקוחות שלהן. מדובר בתלונה פופולארית אצל אותן חברות".

לדבריו, בשני סוגי המוצרים, המערכת תבצע פעולות שונות על מנת לשפר את איכות האוויר. "למשל - כאשר רכב נכנס לכביש מהיר, המערכת תעביר באופן אוטומטי את המזגן לסירקולציה פנימית ותמליץ לנהג לסגור את החלונות. דוגמא אחרת, נסיעה במשך 40 דקות בכביש מהיר עם חלונות סגורים ומזגן בסירקולציה פנימית, מעלה את רמות ה-CO2 ברכב. כתגובה, המערכת תכניס באופן אוטומטי אוויר מבחוץ, אפילו אם הוא מעט מזוהם, הכל במטרה לספק לנהג אוויר צח", הסביר. 

המערכת של Crispify  (צילום: באדיבות Crispify)
המערכת של Crispify (צילום: באדיבות Crispify)

איך הגיע הרעיון למוצר?
"אני מגיע מעולם האוטומוטיב, כאשר תוך כדי העבודה שלי זיהיתי שהבידול העתידי ברכבים הולך להיות סביבת הנהג, במיוחד כאשר מתסכלים קדימה ורואים את הרכבים האוטונומיים. בעתיד, הבידול של סביבת הנוסעים ברכבים האלו יגדל ואחד הפרמטרים יהיה איכות האוויר. אנשים ירצו לנסוע ברכב המציע להם אוויר נקי, לצד פתרונות נוספים להעשרת הנסיעה. אומנם היום אנשים מסתכלים על איכות האוויר בגלל נגיף הקורונה, אבל צריך לזכור שאנשים סובלים מאבק, כימיקלים, גזים ומזהמים אחרים בזמן הנסיעה ויש צורך להתגבר על האתגר הזה כבר עכשיו".

איך הקורונה השפיעה על פעילות החברה?
"מלבד זיהוי נגיף הקורונה בסביבת הרכב, הקורונה הביאה לנו הרבה לקוחות, החל מחברות השכרת רכב ועד רכב שיתופי. אם פעם הייתי צריך להסביר לאותן חברות על נושא האיכות האוויר ולמה צריך לשמור על הרכב נקי ממנו, היום יש כבר הבנה בנושא הזה - אני יכול לספר  שבמדינות מסוימות בעולם, גם לפני נגיף הקורונה, אנשים היו מסתכלים על מצב איכות האוויר לפני שהם יוצאים בבוקר ואז מחליטים אם הם אכן רוצים לצאת החוצה והאם לקחת איתם מסכה. מדובר במדינות שאצל רוב האנשים כבר יש בבית מערכות סינון אוויר. במדינות כמו ישראל או ארה"ב בעיית איכות האוויר פחות חמורה ולכן גם יש פחות מודעות לנושא הזה".

Crispify היא בוגרת תוכנית הסטארטאפים Builder Space של אמזון ווב סרוויס AWS, כאשר היא משתמשת בטכנולוגיית הענן של החברה על מנת לפתח את המוצר ולתפעל אותו.