הטיקטוק בדרך לחסימה בארה"ב: הסנאט האמריקני הצביע בפער גדול בשלהי יום שלישי בעד חקיקה שתאסור על אפליקציית טיקטוק הסינית לפעול בארצות הברית אם בעליה, חברת הטכנולוגיה הסינית ByteDance, לא תצליח למכור את אפליקציית הווידאו הקצר הפופולרית בתוך שנה.

דיווח: טיקטוק תשיק בקרוב את המתחרה לאינסטגרם, הכירו את "TikTok Notes"

המהלך נובע בעקבות דאגה נרחבת בקרב מחוקקים אמריקנים שסין תוכל לגשת לנתונים של תושבי ארה"ב או לפקח עליהם באמצעות האפליקציה. הצעת החוק התקבלה על ידי בית הנבחרים של ארה"ב ביום שבת והנשיא ג'ו ביידן אמור לחתום עליה היום (רביעי).

"במשך שנים אפשרנו למפלגה הקומוניסטית הסינית לשלוט באחת האפליקציות הפופולריות ביותר באמריקה שהייתה קצרת רואי בצורה מסוכנת", אמר הסנאטור מרקו רוביו, הרפובליקני הבכיר בוועדת המודיעין, "חוק חדש יחייב את הבעלים הסיני שלו למכור את האפליקציה. זה מהלך טוב עבור אמריקה". 

משרד החוץ הסיני התייחס בעבר לכוונת החקיקה ומתח עליה ביקורת כשהוא טוען: "ארצות הברית מעולם לא מצאה עדות לכך שטיקטוק מהווה איום על הביטחון הלאומי של האמריקנים שמעולם לא הפסיקו להשתמש בטיקטוק".

הקרב בן ארבע השנים על טיקטוק, שבו משתמשים 170 מיליון אנשים בארצות הברית, הוא רק חזית אחת במלחמה על האינטרנט והטכנולוגיה בין וושינגטון לבייג'ין. בשבוע שעבר, אפל אמרה כי בייג'ין הורתה לה להסיר את הפלטפורמות של מטא – וואטסאפ ות'רדס מחנות האפליקציה שלה בסין, בעקבות דאגות הביטחון הלאומי של המשטר הקומוניסטי בבייג'ין.

טיקטוק אמורה לערער על הצעת החוק על רקע "התיקון הראשון" המבטיח את חופש הדיבור, הפולחן הדתי, העיתונות וחופש ההתכנסות, ומשתמשי טיקטוק צפויים גם הם לנקוט שוב בצעדים משפטיים. שופט אמריקאי במונטנה בנובמבר חסם איסור של המדינה על טיקטוק, בנימוק של חופש הביטוי. איגוד חירויות האזרח האמריקני אמר כי איסור או דרישת ביטול של טיקטוק "יהווה תקדים עולמי מדאיג לשליטה ממשלתית מוגזמת על פלטפורמות מדיה חברתית. מדינות".

טיקטוק ממשיכה לטעון כי לא שיתפה ולא תשתף את נתוני המשתמשים בארה"ב עם ממשלת סין, ואמרה לעובדים שהיא תפנה במהירות לבית המשפט כדי לנסות לחסום את החקיקה. "זו ההתחלה, לא הסוף של התהליך הארוך הזה", אמר בכיר בטיקטוק לצוות העובדים בשבת האחרונה, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

בדיון אתמול הסנאט הצביע 79 מול 18 מתנגדים בעד הצעת החוק, שצורפה לצעד למתן סיוע צבאי של 95 מיליארד דולר בעיקר לאוקראינה, ישראל וטייוואן. הוראת המכירה של טיקטוק זכתה לאישור מהיר לאחר שהוצגה לפני שבועות ספורים.

הצעת החוק גם תעניק לבית הלבן כלים חדשים לאסור או לכפות מכירה של אפליקציות אחרות בבעלות זרה שהוא מחשיב כאיומי אבטחה. לאחר חתימת החוק לחוק, ל- ByteDance יהיו 270 ימים למכור את הפעילות של טיקטוק בארה"ב עם הארכה אפשרית של שלושה חודשים אם יהיו סימנים שהעסקה מתקדמת. 

הסנאטור הדמוקרטי אד מארקי אמר שיהיה קשה אם לא בלתי אפשרי, ל-ByteDance למכור את החברה עד תחילת 2025, והוסיף כי מכירה תהיה אחת העסקאות המורכבות והיקרות בהיסטוריה, שתדרוש חודשים אם לא שנים של בדיקת נאותות. "אנחנו צריכים להיות מאוד ברורים לגבי התוצאה הסבירה של החוק הזה. זה באמת רק איסור טיקטוק", אמר. "צנזורה היא לא מי שאנחנו כעם. אל לנו להמעיט או להכחיש את הפשרה הזו". הצעת החוק עשויה להיות בעיה גם בקמפיין הנשיאותי בנובמבר, כאשר המועמד הרפובליקני לנשיאות טראמפ קורא לבוחרים צעירים לשקול איסור אפשרי של טיקטוק.