רובוט דמוי אדם ראשון עד סוף השנה: המיליארדר אילון מאסק אמר כי העבודה על הרובוט דמוי אדם שלו "אופטימוס" מתוצאת "טסלה"  נמצאת בשלבי פיתוח אחרונים והוא יושלם עד סוף השנה. 

"סכנה באיחוד עם מרצ": מתמודד חדש מול יאיר גולן על ראשות העבודה
"אין מדיניות, אין ביטחון": פגיעה ישירה בשני בתים ביישוב אביבים | צפו בתיעוד

כמה חברות כבר עובדות על פיתוח רובוטים דמויי אדם, כשהמטרות הן לעמוד במחסור פוטנציאלי בכוח עבודה, לבצע משימות מסוכנות או מייגעות, וגם כדי לסייע במטלות שונות בבית או להפיג בדידות אצל קשישים.

אחד הרובוטים המתקדמים הוא ה"אופטימוס", כאמור מתוצרת טסלה בבעלות מאסק. בשיחת ועידה עם משקיעים הוא אמר כי עד סוף השנה הנוכחית צפוי אופטימוס לבצע משימות במפעל.

"אני חושב שטסלה מתקדמת יותר מכל יצרניות הרובוטים דמויי אדם" אמר מאסק, והוסיף כי "אופטימוס" יושתת על בינה מלאכותית בביצוע משימותיו הפסאודו-אנושיות. בסרטון שפרסמה החברה בפברואר האחרון, נראה הרובוט בעל יכולות תנועה רציפות וגמישות, כשהוא אוחז בביצים ומעביר אותם ממתקן למתקן, מתהלך בין מכוניות טסלה בצורה אנושית כמעט, ואפילו מבצע סקווטים במכון כושר. 

למאסק יש היסטוריה של כשלון בעמידה בלוחות זמנים בהבטחותיו הנועזות לוול סטריט. כך למשל בשנת 2019 כבר אמר למשקיעים שטסלה תפעיל רשת של מכוניות אוטומטיות "רובוטקסי" עד שנת 2020. 

אילון מאסק. אי עמידה בזמנים (צילום: רויטרס)
אילון מאסק. אי עמידה בזמנים (צילום: רויטרס)

טסלה פיתחה את הדור הראשון של רובוט האופטימוס שלה המכונה "במבילי" בספטמבר 2022. השנה החברה פרסמה סרטון של דור שני של הרובוט כשהוא מקפל חולצת טריקו במתקן של החברה.

הרובוט Figure01. משולב בינה מלאכותית (צילום: Figure)
הרובוט Figure01. משולב בינה מלאכותית (צילום: Figure)

לפני מספר שבועות פרסמה חברת  FIGURE את יכולותיו של הרובוט ההומנואידי שלה, FIGURE01  . בחברה השקיעו אינטל, ג'ף בזוס, מיקרוסופט, אנבידיה וחברת ה open AI מעסיקה כיום 60 טכנאים מפתחים מהנדסים ובוחנים שמבטיחים לייצר תוך פחות מ-12 חודשים את הרובוט המשוכלל בעולם.

בווידאו שפרסמה החברה ניתן היה לצפות ברובוט Figure01 בעל שריון מטאלי נוצץ כשדופו מורכב מיפרקים שמעניקים לאצבעות, לכתפיים, לזרועות, לראש ולרגליים זוויות תנועה מגוונות. לכל יד יש ארבע אצבעות ואגודל, בעוד שהרגליים חסרות אצבעות כף רגל.

הוציאה את הדור הראשון של רובוט האופטימוס שלה, המכונה Bumblebee, בספטמבר 2022. השנה, החברה פרסמה סרטון של דור שני של הרובוט הדו-פדאלי מקפל חולצת טריקו במתקן של החברה.

היכולות המשוכללות של הרובוטים דמויי אדם הגיעו לשיא עם פרסום הווידאו האחרון של הרובוט Figure01 שפורסם בפברואר השנה. בסרטון נראה הרובוט עשוי שריון ועשוי מיפרקים. כשהוא משיב באינטונציה אנושית למפעיל תוך שהוא מגיש לו תפוח ומרוקן פח אשפה.

הרובוט של Figure01 שוקל 60 קילוגרמים ומסוגל לשאת כ-20 קילוגרמים ולנוע במהירות של 1.2 מטרים לשניה (כ-4.5 קמ"ש). הרובוט מסוגל לנהל שיחות מלאות עם בני אדם ואף להבין סאב טקסט ולנתח תמונות אותן הוא מצלם סביבו, באמצעות רשת דמוית מערכת העצבים האנושית המעבירה נתונים ומנתחת אותם במהירות.

 יארכו עוד שנים ארוכות עד שהרובוטים ה"אנושיים" מבוססי בינה מלאכותית יצליחו להחליף אותנו בני האדם. הם עדיין כבדים, מסורבלים, איטיים ומוגבלים ביכולותיהם. אולם גיוסי ההון של החברות המפתחות את הרובוטים מעידים על הפונטציאל העצום שלהם במגוון רחב של מקצועות תעסוקה ובהם נותני שירותים, עובדי מפעל, סיוע לצוותים רפואיים ולחולים וקשישים מוגבלים.