תחום הבטיחות בענף הבניין מקבל תשומת לב מיוחדת בשנים האחרונות בשל עשרות תאונות קטלניות ומיותרות. מי שפועל ללא ליאות בנושא הוא יו"ר הסתדרות פועלי הבניין והתעשיות הנלוות יצחק מויאל.מויאל מביט בתחושת סיפוק על הירידה של 50% (!) שחלה במספר ההרוגים בשנת 2020 באתרי בנייה לעומת השנה הקודמת, אבל הוא משנס מותניים וממשיך לפעול בנושא ללא הרף. "כל אדם הוא עולם ומלואו", הוא אומר, "וכל המציל נפש אחת - כאילו הציל עולם ומלואו".

מויאל פועל בנושאי הבטיחות מיום שמונה לתפקידו בשנת 2009. הוא גם מבקר פעמים רבות באתרי הבנייה ומפקח בעצמו על ההקפדה על כללי הבטיחות ועל יישומם. "אני פועל בכיוון הזה לילות כימים, הן בהסתדרות והן בוועדות השונות בכנסת ובממשלה", הוא מספר. "כשראינו שקצב קבלת ההחלטות והביצוע אצל מקבלי ההחלטות אינו מספק, החלטתי, בגיבויו של יו"ר ההסתדרות דאז אבי ניסנקורן, להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק בנובמבר 2018. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הוכרז סכסוך עבודה לא על תנאי עבודה, שכר וזכויות, אלא על נושאי בטיחות העובדים באתרי הבנייה. בעקבות צעד זה נחתם בינואר 2019 הסכם עקרונות עם הממשלה ובו נקבעו 12 עקרונות למאבק בבטיחות".

יצחק מויאל (צילום: יח''צ)
יצחק מויאל (צילום: יח''צ)


הנושא הנוכחי שעליו מסתער מויאל הוא תחום משאבות הבטון - אלו שאנחנו רגילים לראות ליד כל אתר בנייה - המערבלות את הבטון ומעבירות אותו לקומות העליונות. קשה להאמין, אך עד כה לא היו הוראות בטיחות או תקנות בתוקף שקובעות מי מוסמך להפעיל משאבת בטון באתרי בנייה. כיום יש בישראל כ־1,000 משאבות בטון המופעלות בידי 20 חברות קבלן פרטיות, שאינן חברות בנייה. מדי שנה מתרחשות עשרות תאונות שבהן מעורבות משאבות בטון. המשאבה מתהפכת כתוצאה ממיקום לא נכון, בשל חישובי משקל מוטעים, בגלל עבודה מתחת לקווי מתח גבוה או פשוט בשל חוסר הניסיון של מפעיל המשאבה.

"הבעיה המרכזית באכיפת נוהלי בטיחות העובדים היא ביזור הרגולציה", אומר מויאל. "גוף ממשלתי אחד אחראי על קורסי הבטיחות, גוף ממשלתי אחר אחראי על האכיפה באתרי הבניין וגוף ממשלתי שלישי אחראי על ההכשרות. לפחות מנהל הבטיחות במשרד העבודה מפקח על הכל".

הקרן לעידוד ולפיתוח ענף הבנייה בישראל מנסה בשנים האחרונות להביא לאחידות ולרגולציה ברורה משלב ההכשרות ושלב העבודה בפועל ועד לקורסי רענון לעובדים ופיקוח על הלימודים. כאן מויאל, המשמש כממלא מקום הנשיא, משתף פעולה עם נשיא הקרן, יו"ר ארגון הקבלנים ראול סרוגו, ועם מנכ"ל הקרן שי בירן. השלושה גם רשמו הצלחה ניכרת במיזם "בונים ישראלים" להכשרה ולגיוס של עובדים ישראלים, שהביא לכך שמאות ישראלים הצטרפו לעבודה בענף, המציע עבודה מעניינת, משכורות טובות וקידום מהיר.

"אני שמח שבעקבות הפעולות שלנו הממשלה והמעסיקים לקחו אחריות למגר את התאונות בענף הבנייה", חוזר מויאל לנושא. "החוקים והתקנות החדשים מחייבים חלוקת אחריות בין כל בעלי התפקידים באתר. כלומר, מנהל העבודה לא יהיה אחראי בלעדי. גם קבלן משנה ייקח אחריות על מה שקורה באתר. לדוגמה, ברגע שיאושר החוק, לא תיכנס מכונה של משאבת בטון בלי שבעלי התפקידים יציגו תעודת הסמכה".

אחד ממוקדי התאונות המרכזיים באתרי הבנייה הוא נפילה מגובה רב ממנופים המכונים "עגורן צריח". מויאל: "כאן, בשיתוף מנכ"ל ארגון המנופאים אדי בן ליש ויו"ר ועד העובדים הארצי של המנופאים דני ורשבסקי, פעלנו רבות לאסדרת הענף. יש חברות מנופים רבות שאינן מורשות והיו מעורבות בתאונות, והן ממשיכות לעבוד באין מפריע. יש חברות שמשלמות בשחור, מעסיקות את המנופאים לשעות עבודה רבות וארוכות, יותר מהמותר, וגורמות להעלמות מסים בהיקפי ענק. אנחנו משתפים פעולה בנושא עם זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה. כבר לא יהיה אפשר לזייף רישיון של מנופאים, ומנופאי יועסק רק באמצעות חברה המיועדת לכך".

מנוף (צילום: FREEPIK)
מנוף (צילום: FREEPIK)


תחום הבטיחות הוא רק דוגמה אחת משלל ומגוון המקצועות בבניין. במציאות כיום יש כמה מכללות שבהן מקיימים את ההכשרות, אך אין קריטריונים אחידים. "פנינו כמה פעמים בנושא למפקח העבודה הראשי במינהל הבטיחות במשרד העבודה", אומר מויאל. "בשנה האחרונה מדובר בשיתוף פעולה שיוצא מגדר הרגיל, אך גם ידיו כבולות בשל משרד המשפטים. צעדים כאלו ממשלת ישראל צריכה לקחת על עצמה".
בינתיים כל הגורמים המעורבים בנושא הסכימו על שורה של תקנות חדשות, במקום להמתין להליכי חקיקה ממושכים. לפי התקנות, כל מפעיל משאבה יהיה חייב לעבור הדרכה והשתלמות, שיועברו במכללה מוסמכת בלבד, ולהיות בעל ניסיון של לפחות שלוש שנים בהפעלת משאבות. כן הוא יהיה מחויב להציב שני פיגומים עם תו תקן אירופי ורשתות למניעת נפילה. נוסף לכך נחתם הסכם קיבוצי מיוחד עם המעסיקים, כך שגם העובדים ייקחו אחריות על חייהם. שם נקבע שעובד שלא יפעל לפי ההסכם, יוזמן מיד לשימוע.

לצד העובדה שיש עוד הרבה מה לעשות בנושאי הבטיחות, מויאל מביט בגאווה בהישגיו. "החברות הגדולות לקחו את נושא הבטיחות כדבר העיקרי בפתיחת אתר בנייה", הוא אומר בסיפוק. "הממשלה לקחה סוף־סוף אחריות ומתכננת להקצות תקציבים להדרכות בטיחות של אלפי עובדים. גם ארגון המעסיקים לקח אחריות וגם הוא משתף פעולה. ועוד היבט לא פחות חשוב - המוסד לבטיחות וצוות קרן מנוף, הביטוח הלאומי, הוועדות בכנסת, ההסתדרות, ההתאחדות, המשטרה וכל הגורמים האלה מראים את סימני השינוי במאבק בתאונות בענף הבנייה. אני משוכנע שזה יימשך גם כשתיבחר הממשלה הבאה".