הזוגות הצעירים חוזרים לשוק הדיור, ולנוכח הירידה באטרקטיביות של התוכנית מחיר למשתכן הם חוזרים לשוק הנדל"ן המסורתי וקונים דירות חדשות מקבלנים. במשרד השיכון הורידו הילוך בכל הנוגע לתוכנית - ועוברים לתוכניות של מתן מענקים לרוכשי דירות בפריפריה.

לפי נתוני הכלכלית הראשית באוצר לחודש ספטמבר, שפורסמו אתמול, הדירות נרכשות במחירים גבוהים יותר בהשוואה לשבועיים הקודמים. ההנחה היא שהזוגות חוששים מחידוש מגמת עליית המחירים.

מספר הדירות החדשות שנמכרו במחיר למשתכן ירד בספטמבר ב־47% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכם ב־1,100 עסקאות בלבד. רכישת דירות חדשות של זוגות צעירים ירדה ב־9% לעומת ספטמבר 2019 והסתכמה ב־4,700.

בשוק הנדל"ן כולו נרשמת התעוררות בולטת, והיקף מכירת הדירות (חדשות ויד שנייה) ברבעון השלישי של 2020 היה הגבוה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2016. סך מכירות הדירות בספטמבר הסתכם ב־9,600, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.

בניכוי דירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן נרכשו בספטמבר 8,500 דירות - עלייה של 12% בהשוואה לספטמבר הקודם. באוצר מסבירים את המגמה בחששות הנוגעים לעתיד, ובמיוחד מפני סגר נוסף. האזורים שבהם נרשמו העסקאות היקרות ביותר הם השרון (2.3 מיליון שקל לדירה ממוצעת) ותל אביב (2.1 מיליון שקל).

יש לציין כי בעקבות הפחתת מס הרכישה על דירה נוספת, ניכרת פעילות מוגברת של משקיעי דירות. בספטמבר קנו המשקיעים 1,700 דירות - גידול של 54% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ושיא של ארבע שנים.