ארגון העצמאים לה"ב בראשות רועי כהן הגיש בימים אלה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר הכלכלה ניר ברקת את תוכנית מאה הימים לסיוע ל־550 אלף עצמאים ועסקים קטנים במצבם העסקי. עלות התוכנית - 1.8 מיליארד שקל.

התוכנית כוללת שמונה צעדים מרכזיים, בעיקר בתחום המס, ועלות יישומה נאמד ב־1.8 מיליארד שקל. שלושה סעיפים הם בעלי העלות התקציבית הגבוהה ביותר: תשלום בגין ימי מחלה מיום המחלה השני בעלות של 463 מיליון שקל, והפעלת ביטוח אבטלה לעצמאים במנגנון דומה לביטוח האבטלה לשכירים ובתנאים דומים בעלות של 550 מיליון שקל. בסעיף נוסף בתוכנית, המופעל בעקבות העלאת גיל הפנסיה לנשים, מוצע להמשיך להעניק לנשים עצמאיות קצבת זקנה כבר מגיל הפרישה הנוכחי (62) בעלות 311 מיליון שקל.

בתשובה לשאלה מאיפה יבוא הכסף אומר נשיא לה"ב: "קיימים עודפי גבייה של 30 מיליארד שקל. 1.8 מיליארד שקל למגזר העסקי זאת הוצאה שולית ביחס לתועלת שיפיקו מהעסקים הקטנים. תוספת גביית המסים תעמוד בזכות המהלך על 5 מיליארד שקל. בכל הממשלות האחרונות דובר על יישום חלקים מהתוכנית. כעת נגמרו התירוצים. אין סיבה שהממשלה הנוכחית לא תיישם את כל סעיפי התוכנית, ואין שום סיבה שלא יוקצה כסף לטובת כלל העסקים והעצמאים".

לדבריו, "הגיע הזמן שיתייחסו אלינו בדיוק כאחת מקבוצות הלחץ שקיבלו הרבה כסף בהסכמים קואליציוניים. הממשלה טוענת שהיא הגיעה עם רצון למשול ארבע שנים. לשר האוצר ולשר הכלכלה נגמרו התירוצים".

הפגנת העצמאים בדרום תל אביב. צילום: אבשלום ששוני

כהן מוסיף: "פגשתי את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והייתה הבנה שיפעל לעצירת יוקר העסקים בארנונה, בחשמל, במים ובדלק. הוא הבטיח לפעול לשיפור תזרים המזומנים של העסקים. עליית הריבית פוגעת בעסקים".

עוד אמר: "בימים הקרובים תיקבע ישיבה עם הצוות המקצועי ליישום פרטי התוכנית. הובטח לי מפורשות שבתקציב הקרוב יופעלו צעדים לטובת הציבור שלנו. אם התקציב הקרוב לא יכלול בשורה לעסקים, זאת תהיה בכייה לדורות. אם חלילה גם הפעם זה לא יקרה, מדינת ישראל תפסיד. המשק ייכנס למיתון, עסקים קטנים ייסגרו והאבטלה תזנק. אם הפעם זה לא יקרה, ברור שהעסקים הקטנים נמצאים בתחתית סולם העדיפויות. אז נפתח במאבק ציבורי ונוריד כפפות ומסיכות".

הראיון המלא עם נשיא לה"ב מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"