תעריפי החשמל אמורים לזנק בתחילת 2023 ב־12% לפחות, לאור מחירי הפחם ובעקבות הדחייה בהעלאת התעריפים שאמורה הייתה להתבצע בחודש אפריל.

ל"מעריב" נודע כי בימים אלה מתקיימים דיונים ברשות החשמל על גובה ההעלאה המתחייבת.

תעריפי החשמל התייקרו באפריל ב־8.6% "בלבד", אף שלפי האומדנים הם אמורים היו לעלות ב־15%־20%. בעקבות התערבות שרי האוצר והאנרגיה, הוחלט אז לפרוס חלק מההעלאה לתחילת 2023 ול־2024, כדי שהצרכן לא ירגיש את מלוא המכה בכיס.

מי שסובלת מכך היא חברת החשמל, הנאלצת לספוג את עלות המימון של הדחייה. אלא שכאמור כעת הגיע מועד פירעון ההתחייבות, והממשלה צריכה להחליט אם לבצע פריסה נוספת. את ההחלטה צפוי להוביל ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו.

נתניהו התחייב ערב הבחירות להקפיא את תעריפי החשמל, והוסיף לכך גם את תעריפי המים והארנונה, אולם כעת לא ברור אם הוא יהיה מסוגל לעמוד בהתחייבות. הקפאה מוחלטת של התייקרות תעריפי החשמל משמעותה עלות תקציבית של 2 מיליארד שקל.

עלות המימון והפריסה המחודשת של החוב עלולה ליפול מחדש על חברת החשמל, שהיא חברת ציבורית, או שייתכן כי העלות תמומן מתקציב המדינה. דילמה דומה קיימת בנוגע למחירי הדלק, שם מס הבלו מסובסד בשיעור של שקל לליטר.

אחת השאלות כעת היא אם הסבסוד יימשך, או שבתחילת דצמבר יתווסף למחיר הדלק שקל באופן אוטומטי. על פי ההערכות, סבסוד הבנזין יימשך לשנה נוספת, כדי שהממשלה הטרייה לא "תואשם" בהתייקרות המחירים.