שלמה מעוז, מרצה ופרשן בתחום הכלכלה והפיננסים, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על העליות האחרונות במחירי מוצרים רבים - בהם הדלק (החל מחצות הלילה), מוצרי החלב ותעריף החשמל. "תעריפי החשמל מתייקרים מהסיבה הפשוטה שמחיר הפחם, שהוא כעשרים אחוז מתצרוכת הפקת החשמל, עלה בשנה האחרונה קרוב למאה שמונים אחוזים. אם היינו מקשיבים לכל מיני אנשים, היום היינו משלמים אולי 50-60 אחוזים אם לא היינו מוצאים את הגז", הסביר ב-103FM, "תעריפי החשמל עולים בגלל שיש עלייה במחיר הפחם".

"נעבור למחירי הבנזין - עכשיו המיסים, כולל המע"מ, ירד ל-48 וחצי אחוזים, 8.08 ש"ח לליטר. היינו ב-65 אחוזים, ירדנו. הממוצע באירופה הוא 59 אחוזים. בגלל שהפחיתו את הבלו עדיין אנחנו משלמים פחות ממה ששילמנו קודם לכן. המחירים עלו בכל אירופה, אין מה לעשות וכנראה שיפחיתו את הבלו פעם נוספת", הסביר הפרשן, "אני לא חושב שזה רעיון טוב להפחית את הבלו, אבל אני אסביר - אני מצידי שיפחיתו את האגרה השנתית לרכב, את המיסים, את המע"מ, הבלו הוא אחת הדרכים הבודדות שאני יכול לגבות מיסים מחלק מהאוכלוסייה שלא משלם לי מיסים אחרים ורק בתחנת הדלק אני תופס אותו. השאר יכולים להסתדר".

הוא המשיך ופירט: "הייתי מפחית מיסים אחרים, נגיד אגרה שנתית לרכב, אבל אני רוצה שאנשים שנוסעים ולא משלמים מיסים, שם אני תופס אותם. ישראל זו מדינה שונה, יש פה הרבה שבטים".

מה מצבנו מבחינת עליית המחירים הכוללת מול העולם אירופה?
"אנחנו נמצאים בקצב של 4.1 אחוזים, באירופה זה 9 אחוזים, בארה"ב זה 8 וחצי אחוזים. בגלל הגז". 

הממשלה מתפקדת נכון?
"אני אגיד לך במה שהיא לא תפקדה גם הממשלה הקודמת לא תפקדה. נושא התחרות בסופרים, יש יבואנים בלעדיים. גם הממשלה הקודמת וגם הנוכחית הבטיחו שיעשו משהו עם נושא הייבוא המקביל, אם היבואן הרשמי מתלונן אצל היצרן בחו"ל שיש יבוא מקביל והוא חוסם אותו זה בניגוד לחוק. אסור למנוע סחר חופשי ולא ראיתי גם את הממשלה הקודמת וגם זו חוקקה בפועל, לא הכניסו אף אחד מאלה לכלא. צריך להכניס אותו לכלא, הוא מפריע למסחר. לכן הדברים שמייבאים מחו"ל הם יקרים".

המגישים המשיכו ושאלו האם היינו או לא היינו בידיים טובות. מעוז השיב: "אני לא חושב שהיינו בידיים לא טובות ולא טובות, אלא היינו בהמשך גרירת הרגליים של הממשלה. יש ירידה חריפה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם, בחודש האחרון, יש ירידה חריפה במחירי ההובלה הימית שהביאו להתייקרות, ולכן אולי לקראת הבחירות כי זה לוקח חודשים נראה האטה בקצב עליית המחירים. כל מה שאני אומר לכם עכשיו לוקח 90 יום, אבל כרגע יש ירידה מאוד חריפה".

בהמשך דבריו התייחס למחירי הדיור הגבוהים, שממשיכים לעלות והגדיר את המצב - "קסטרופה". הוא הסביר: "כחלון הוא היחיד שפעל היטב, הוא עשה עבודה מצוינת ובזמנו המחירים האטו, כרגע אנחנו נמצאים במצב שמחירי הדיור בשיא, ימשיכו לעלות, אבל הם יתחילו להתייצב עוד כמה חודשים ואפילו עוד שנה ורבע לרדת, ואז מחירי השכירות יעלו. לכן, מי שיסבול אלו דווקא שוכרי הדירות".

הוא סיכם: "האוכלוסייה בארץ היא תשעה וחצי מיליון ורק 450 אלף גרים בתל אביב, לא כל היום לספר רק על תל אביב. שמעתי על מקומות שקוראים להם חיפה, שמעתי אפילו על חדרה, וכל היום מדווחים על תל אביב. אל תשימו לב לדברי ההסתה שמופיעים מדיווחים מתל אביב".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm