יונתן (יוני) רפאל

מתכוננים לשבועות ארבעה חודשים מראש

"אני מאשקלון בלי רקע קודם בחקלאות. לפני כ־14 שנים סיפר לנו חבר מהמילואים על מושב נטור בדרום רמת הגולן, שהיה פעם קיבוץ. באנו, התרשמנו והחלטנו להצטרף. בהתחלה עזרתי לחבר עם עדר הכבשים שלו, ועם הזמן - כשהחלטנו שאנו רוצים עדר משלנו - עברתי קורס של משרד החקלאות לגידול צאן לחלב. בהמשך, רעייתי קרינה, שהיא קובנית שהתגיירה, יצאה ללמוד גבנות במחלבות בצרפת ובאיטליה והחלה לייצר את הגבינות הראשונות בבית.

"במשך כעשור גידלנו עדר כבשים, עם חליבות והמלטות, עד שנהיה עמוס להחזיק מחלבה וגם דיר ומכרנו אותו. יש לנו כיום חנות מפעל ומסעדה שמציעות בראנצ'ים המבוססים על הגבינות שלנו ועל לחמים, יין, ריבות ומוצרים אחרים ממקומות שונים באזור. כיום אנו רוכשים את החלב משני משקים פרטיים, ומייצרים גבינות חצי קשות כמו ברי וסנט מור, גבינות קשות כמו גאודה, מנצ'גו, פקורינו ותום, וגם לבנה וכמה סוגי יוגורט. עובדים אצלנו שישה־שמונה עובדים, רובם קבועים ברפת ובמסעדה, וגם הילדים איתן ונעמי עוזרים.

"את ההכנות לחג השבועות אנו מתחילים הרבה לפני, כי הגבינות הקשות צריכות לבלות בחדר ההבשלה ארבעה חודשים, והחצי קשות חודשיים. בתקופה הזו אתה צורך יותר חלב ומייצר יותר גבינות. לפני כמה שנים עשינו שינוי כיוון - החלטנו למכור רק לחנויות ספציפיות, ולמקד את עיקר העבודה שלנו בשיווק מארזי הגבינות שלנו עד בתי הלקוחות מהצפון עד הדרום. זה גם פועל יוצא של תקופת הקורונה, שלימדה אותנו שלהגיע לצרכן הסופי זה טוב גם לו וגם לנו. אנחנו גם מוכרים ליקבים באזור כמו רמת הגולן וסקוריה, שמציעים את פלטות הגבינות שלנו עם היינות שלהם. אנחנו מאוד רוצים שהתיירות בגולן תפרח, וגם היינו שמחים אם היה כאן פסטיבל כמו 'דרום אדום' שמקדם את העסקים הקטנים, כי אנחנו מאמינים בעתיד של האזור הזה".
הכותב הוא מנהל ובעלים משותף של "מחלבת נטור". מושב נטור, דרום רמת הגולן. טל': 04-6600325.

גיא גולן

שלושה דורות ברפת החלב הוותיקה

"את רפת החלב שלנו הקימו ב־1930 סבי וסבתי, משה וציפורה גולד, ממייסדי מושב באר טוביה. זה התחיל מפרה אחת שכל משפחה קיבלה, וכיום - 92 שנים אחרי - אנחנו רפת בת 320 פרות, אחרי שעשינו שותפויות עם בעלי רפתות אחרים. אבא שלי, אחיטוב בן ה־83, עובד ברפת המשפחתית כל חייו, ואני הצטרפתי כדור שלישי בעסק אחרי שלמדתי הנדסאות רכב במכללת רופין. עובדים כאן עוד שישה תאילנדים ובחור ישראלי שאחראי על נושא בריאות העדר. באר טוביה הוא המושב שמספק הכי הרבה חלב בישראל, ואנחנו נחשבים לרפת מושבית גדולה עם מכסה שנתית של כארבעה מיליון ליטר. 

"מאז ימי הקמת הרפת מכרנו את החלב לתנובה, אך לפני כשנתיים עשינו מהלך חריג ועברנו לעבוד עם מחלבת גד. חג השבועות מגיע בעונת האביב, כשיש הרבה מאוד חלב, כי הפרות באופן טבעי אמורות להמליט בתקופה זו, כשיש הרבה ירק בשדות כדי לאכול וגם להניק את הוולדות שלהן. בקטע הזה, אני עובד מול המחלבות שנערכות לקראת החג ויודעות איזה גבינות ומוצרים נוספים הולכים טוב בתקופה הזו. אין לי מושג אם בגלל זה הוחלט ששבועות הוא חג החלב, או שאולי זה חיבור שבכלל המציאו המחלבות.

רפת גולן בבאר טוביה (צילום: פרטי)
רפת גולן בבאר טוביה (צילום: פרטי)

"אני בעצם עובד מהבית, כי הרפת נמצאת ממש מאחוריו. זו דרך חיים. לאחרונה אנו מתמודדים עם עליות חסרות תקדים במחירי תשומות כגון חשמל, דלק, מים והמזון של הפרות, ועם הבעיות בתעבורה העולמית שמעכבות את אספקת הגרעינים, שהם עיקר המזון של הפרות. זה בהחלט מדאיג. במקביל, אנו מחכים שבעקבות עליות המחירים, הממשלה גם תעלה את מחיר החלב שאנו מוכרים. בנוגע לעתיד, הילדים עדיין לא בעסק, אבל גם הבן שלומד הנדסאות מים וגם הבת החיילת כבר הביעו התעניינות. אני תמיד אומר להם שהדרך לעבוד במשק החלב שלנו עוברת באקדמיה".
הכותב הוא מנהל ובעלים משותף של "רפת גולן". מושב באר טוביה. 

דן קריסטל | להיערך ארגונית ועסקית לרגעי השיא

"לשני סיפורי־המקרה העסקיים המוצגים למעלה כמה וכמה מכנים משותפים, מעבר לעיסוק בחקלאות, הרלבנטיים לעסקים רבים בארץ, שהראשון שבהם הוא פעילות עונתית ו'רגעי שיא' ידועים מראש. עובדה זו ניתן למנף ליתרון עסקי, בכך שהיא מאפשרת תכנון מקדים והיערכות ארגונית־עסקית ב'תקופות השפל' כגון הכשרת הצוות, 'ארגון הארגון' מבחינת שיטות עבודה ועוד. המכנה המשותף השני הוא גם אחד האתגרים העסקיים הגדולים והמשמעותיים של עסקים בישראל - אתגר 'העברת המקל הבינדורית'. לאתגר זה היבטים שונים, גם כלכליים אבל לא רק. 
"מכנים משותפים נוספים הם עדכניות, רלבנטיות ולמידה מתמדת - וזהו לקח שהוצף בייחוד ב'זמן הקורונה'. כדי להצליח עסקית, ולא רק לשרוד, על בעלי העסקים להיות בלמידה מתמדת - של השוק, של תחומי פעילות שונים, של כישורים ומיומנויות שונים, ולהיות מסוגלים להתאים עצמם במהירות ובגמישות למציאות המשתנה. מניסיון 'בשטח' זה שני עשורים - ניתן לצלוח אתגרים אלה בהצלחה רבה, בעזרת ליווי מקצועי המותאם לעסק ואנשיו, כי בסופו של יום 'האנשים הם הארגון'".
הכותב הוא בעליה של Cristal Clear - סוכנות בוטיק לפיתוח וייעוץ ארגוני־ניהולי־עסקי

דן קריסטל (צילום: פרטי)
דן קריסטל (צילום: פרטי)

איציק בנדלק | לבחון מחדש את תמחור המוצרים

"התקופה הנוכחית מאופיינת בעליות מחירים של חומרי הגלם, ההובלה, האנרגיה ועוד, אשר חולשות על כלל הענפים במשק. לכן בתקופה זאת עסקים נדרשים לבחון מחדש את תמחור מוצריהם תוך התחשבות בכלל המשתנים הקשורים לייצור, שיווק והפצת המוצרים. מומלץ גם לנצל את בחינת התמחור לצורך הגדרת תוכנית שיווקית של מוצרי העסק - אפיון המתחרים בשוק, יתרונות של המוצרים של העסק, ייחודיות ובידול - תוך כדי חדירה ללקוחות נוספים לצורך הגדלת ההכנסות והרווחיות בעסק.

"במידה שהתוכנית השיווקית שלכם דורשת השקעות כספיות - יש לתכנן מראש את ההשקעה הצפויה ולהתארגן בהתאם. ניהול תזרים מזומנים מסודר ומוקפד הינו מהותי להצלחת העסק. בעל העסק, מצדו, נדרש בעת הזו לקבל החלטות וליישמן במהירות, על מנת להתאימן לרוח התקופה".
הכותב הוא סגן מנהלת סניף פרדס חנה בבנק הפועלים

איציק בנדלק (צילום: פרטי)
איציק בנדלק (צילום: פרטי)

"מעריב" ובנק הפועלים בסדרת מדורים שמטרתה לספק ידע וכלים להתנהלות פיננסית נכונה ומתוכננת בצומתי החיים השונים. מדי שבוע, בשיתוף עם מקצוענים מובילים בתחומם, ננגיש ידע, כלים וטיפים להתנהלות כלכלית בתחומים שונים, ובהם ניהול תקציב, השקעות, פנסיה, משכנתה, ניהול עסק ועוד, תוך סקירת המגמות הבולטות והחשובות בתחום.

המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.