ק.מ., אזרח ישראלי ותיק כבן 95, נכנס למשרדנו כשהוא נסער, כמעט בוכה. בעבר קיבל ירושה, כספים שנשמרו עבורו בחשבון בנק במדינה זרה. החשבון לא היה פעיל במשך שנים רבות, והקשיש לא ניצל אותו; הוא שמר את הכסף כדי שיוכל להשתמש בו לעת זקנה. הוא היה שכיר במשך כל חייו, וכלל לא ידע שעליו לדווח על החשבון לרשויות המס בארץ. 

בימים אלה, בריאותו התדרדרה - וכעת הוא זקוק לכספים הללו כדי לממן הליכים רפואיים דחופים חיוניים שעליו לעבור, וגם כדי לשלם בעבור הטיפול היומיומי המסור שהוא מקבל מעובד סיעודי זר. עם זאת, כאשר הוא רצה להעביר את הכספים לארץ, גילה ק.מ. לתדהמתו שהוא עבריין מס וניתן לנקוט מולו בהליכים פליליים. כעת, הוא תקוע, בריאותו מתדרדרת מיום ליום, והוא מתוסכל וזועם על מדינת ישראל.

נוהל "גילוי מרצון" הסתיים בסוף שנת 2019. בשנת 2005 הוחלט ברשות המיסים, כחלק מהמאבק בהון השחור והעלמות המס, לפתוח בהליך שיאפשר לציבור להתוודות ולשלם את המס שלא שולם בעבר – אבל לעשות זאת ללא הליך פלילי. כך, מי שהחזיק ברשותו כסף ונכסים שלא שולם עליהם מס, יכול היה לפנות לרשות המיסים ולהסדיר את התשלום, ללא עונש מהמדינה על כך שביצע עבירה ותוך קבלת חסינות מהליכים פליליים. מאז שהסתיים הנוהל, לא קיים אפיק מוסדר על דיווח הכנסות ש"הועלמו" מרשויות המס בישראל. 

כמובן שאין צורך לתת פרס לאזרח שביצע עבירה, אולם במקרים רבים, כמו במקרה של ק.מ. ואחרים, מדובר באנשים נורמטיביים שלא פעלו בכוונת זדון להעלים הכנסותיהם מפני המדינה. לאור המצב שנוצר, וכדי לאפשר לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל, שהם ההורים והסבים של כולנו ותרמו למדינה כל כך הרבה בימי חייהם, להזדקן בכבוד, אני סבור שגם אם לא מחדשים כרגע את נוהל "גילוי מרצון" לכלל הציבור - ראוי שרשויות המס בישראל יקלו לפחות על אוכלוסיית הקשישים בישראל, שנכון לסוף שנת 2020 מונה לפי נתוני הלמ"ס כ-1.128 מיליון איש, ויאפשרו לקשישים החפצים בכך להשתמש בנוהל "גילוי מרצון". 

מעבר לכך שמדובר במעשה "נכון" ו"הומניטרי", שיאפשר לקשישים את האפשרות להתבגר בכבוד ו"לישון בשקט" תוך ידיעה שאינם עבריינים, מדובר במהלך שיועיל גם לקופת המדינה. כאשר הכספים הללו נשארים מעבר לים, בחשבונות בנק, במזומן או בנכסים, מדינת ישראל לא מרוויחה את המס שאמור להיות משולם בגינם. במקרה בו יחודש הנוהל, אותם קשישים, שמרביתם אינם מודעים לכך שהם בכלל צריכים לשלם מס, ישלמו למדינת ישראל כספים שיעזרו, ולו במעט, להתמודד עם הגרעון התקציבי וישפרו את הכנסות המדינה. הארנק של המדינה ריק, וזו אחת הדרכים למלא אותו מבלי לפגוע בציבור או להכביד את נטל המס על האזרחים. אגב, זו עשויה להיות הזדמנות חד-פעמית עבור המדינה - מאחר ובמידה והחשבונות יגיעו לידי היורשים, ייתכן והם יחליטו להשאיר את הכסף בחו"ל ולא לבצע הליך של גילוי מרצון.

מקבלי החלטות יקרים, רשויות המס, שימו לב: ניתן לעשות זאת באמצעות הוראת שעה או באמצעות חקיקה ראשית ביוזמת הממשלה, ואני סבור שלמהלך כזה יהיו הרבה תומכים. וגם אין צורך "להמציא את הגלגל מחדש"; המהלך יוכל להתבסס על העקרונות והתנאים של הליך גילוי מרצון שהופעלו בהצלחה במשך שנים, בצירוף לתנאים נוספים לפיהם יוכיח הנישום כי מקורן של ההכנסות המדווחות אינו במעשים פליליים. ממהלך שכזה, ככל ויתקבל, ירוויחו כולם - וכמובן שגם האזרחים הוותיקים ומדינת ישראל.

הכותב הוא מומחה למיסוי ושותף במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'