תושב חיפה נעצר אתמול בחשד שלא דיווח על חשבונות בנק ונכסים בחו"ל בהיקף העולה על 25 מיליון שקל. המעצר התבצע במסגרת מבצע ארצי של רשות המסים לחשיפת מחזיקי חשבונות בנק ונכסים בחו"ל, שנערך על ידי חטיבת החקירות והחטיבה המקצועית ברשות.

על פי החשד, אי־הדיווח נועד להתחמק מתשלום מס על ההכנסות מריבית (במקרה שמדובר בפיקדונות) או מרווחי הון (במקרה שמדובר במניות או בנכסים סחירים אחרים).

סגנית נשיא בית משפט השלום בחיפה טל תדמור־זמיר שחררה את החשוד בתנאים מגבילים. לפי הבקשה לשחרור בערובה שהוגשה על ידי פקיד שומה חיפה, שמו של החשוד נכלל ברשימת בעלי חשבונות הבנק שהתקבלו ברשות על פי הסכמים לחילופי מידע בין מדינות. ההסכם הוא בהתאם לנוהל CRS, כלומר (Common Reporting Standard).

הסכם זה מאפשר לקבל מידע על ישראלים הפעילים בחו"ל ובמקביל למסור מידע על תושבים זרים שמחזיקים חשבונות לא מדווחים בישראל.
בחיפוש שנערך בביתו של החשוד נמצאו דפי בנק ומסמכים הקשורים לנכסים שהוא מחזיק בחו"ל, שעליהם, כאמור, לא דיווח לרשות המסים כחוק, לכאורה.

החשוד שוחרר בתנאים מגבילים, כולל ערבות עצמית של רבע מיליון שקל, הפקדה כספית נוספת של 50 אלף שקל וצו עיכוב יציאה מהארץ ל־180 יום, תוך הפקדת דרכונו והתחייבותו להתייצב לחקירה בכל עת.

רשות המסים בניהולו של ערן יעקב חידשה בשבועות האחרונים את המבצע הארצי לחשיפת שמות בעלי חשבונות בחו"ל. בארץ מתנהלות כמה חקירות בנושא זה, ובהמשך צפויים מעצרים נוספים של בעלי חשבונות לא מדווחים.

גל הדיווחים האחרון של בעלי חשבונות זרים נעשה לפני ארבע שנים. באותו מועד ניתנה לבעלי החשבונות האפשרות לדווח לרשות המסים בלי לעמוד לדין ולשלם אך ורק את הריבית ואת רווחי ההון שהפיקו עם קנסות לא גבוהים. עיקר החשבונות נוהלו בשווייץ, אך גם בארה"ב ובבריטניה.

אפשרות זו נוצלה על ידי רבים שחששו מחשיפת שמותיהם (במסגרת ההסכמים לחילופי המידע). אבל כפי שמתברר לא כל הישראלים ניצלו אותה, וכעת חלקם מועמדים לדין פלילי ומסתכנים במאסר.