הורים רוצים שהילדים שלהם יהיו מאושרים. זה רלוונטי לכל גיל, בכל מקום בעולם ועל רקע כל סוג של מצב סוציו-דמוגרפי או כלכלי. יתרה על כך, הרבה הורים מבינים כיום שהיציבות הכלכלית של הילדים מתחילה כבר בחינוך פיננסי מגיל צעיר. אבל מה קורה אם הילדים לא מצליחים להגיע לעצמאות מלאה?

התוצאה היא שהורים רבים מוצאים את עצמם תומכים כלכלית בילדים, למרות שהם כבר מזמן לא "גוזלים", ואפילו כאשר הם עזבו את הקן והספיקו להקים משפחות משלהם. במצבים כאלה, מה שמתחיל כניסיון לעזור, יוצר יותר נזק מתועלת ואף עלול להכניס את ההורים עצמם לבעיות כלכליות. לכן, הפתרון הוא לדעת מתי זה נכון לתת את הסיוע הכלכלי ובעיקר מתי להגיד לא.

שיקול ראשון: מטרת הסיוע
כאשר הילדים שלכם פונים ומבקשים מכם הלוואה מיידית, ראשית חשוב שתבררו איתם לעומק מדוע הם נדרשים מכם לסיוע הכספי הזה? ברגע שתבינו מהי המטרה, תוכלו להחליט אם היא אכן ראויה למאמץ שלכם לסייע לילדיכם. ניתן להבין למשל את הצורך בסיוע אם מדובר בבן או בת 18 שזקוקים לעזרתכם במימון לימודים. לעומת זאת, אם ילד בן 30 שעובד בעבודה מסודרת, יפנה אליכם בבקשה לסיוע כספי לצורך מימון טיול לחו"ל – כנראה שהבקשה תיחשב כפחות לגיטימית.
 
כך או אחרת, מטרת הסיוע צריכה לעלות בקנה אחד עם מה שההורים תופסים כנכון עבור התא המשפחתי המורחב. מבחינתכם כהורים, זו גם הזדמנות מעולה לבחון את התנהלותם הכלכלית של ילדיכם.
 
בתרחיש האופטימי, הילדים יספרו לכם על תכנית שיש להם ועל מינוף שהם צריכים כדי להוציא אותה לפועל. בתרחיש פסימי, חלילה, תגלו שהם במצב בעייתי בגלל אירועים שלא קשורים אליהם. היות ולבטח תרצו לגלות מעורבות, תוכלו להפוך את הלימון ללימונדה ואולי להעניק גם את הסיוע הכלכלי וגם את התמיכה הנפשית. 

שיקול שני: סכום הכסף הפנוי
שיקול לא פחות חשוב הוא סכום הכסף הפנוי שעומד לרשות ההורים. אין סיבה שההורים ייכנסו למצוקה כלכלית בגלל שהילדים שלהם צריכים עזרה בחשבון הבנק, אבל כן ניתן לבצע התאמות כאלה ואחרות. ספציפית להורים בגיל השלישי או אחרי היציאה לפנסיה, סכום הכסף הפנוי משחק תפקיד חשוב כי הוא גם אמור להשאיר להם מספיק מרווח להתאמות בחיים האישיים.

מומלץ לבדוק את גבולות הסיוע שאותו ההורים יכולים להעניק וכמובן לערב את בני הזוג. בנוסף, אפשר לבחון אפשרויות סיוע נוספות ולהכין עם הילדים תכנית כלכלית שתסייע להם לחסוך, להשיג את המשאבים שהם צריכים ולשמור על עצמאות גם עכשיו וגם בעתיד. 

שיקול שלישי: צפי להחזר
גיל ההורים ומצבם הכלכלי מחייב אותם לחשוב יחד עם הילדים על צפי להחזר. אם לא מדובר על הלוואה אלא על סיוע כלכלי, התפקיד של ההורים הוא לבחון את המשמעות בתוך משק הבית ומבחינת התקציב להוצאות השוטפות. במידה והילדים אכן מתחייבים להחזר אחרי תקופה מסוימת, יש לוודא שהם מבינים את המשמעות, ואפשר גם לקבוע תנאים שיקלו עבורם על ההוצאות החודשיות.

בסופו של דבר, הכול מתחיל ונגמר בתקשורת בין הצדדים: זה נכון לתת לילדים סיוע כלכלי כאשר הם צריכים את זה, אבל התפקיד האחראי שלכם כהורים הוא להבין בדיוק מתי, למה וכמה. שאלות כאלה לא רק יסייעו לכם לדעת שקיבלתם החלטה נכונה, אלא גם יכווינו את הילדים ויעזרו להם פסיכולוגית. 

* כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.