ביום ראשון בבוקר תדון הממשלה בגובה תקציב הממשלה לשנים 2021-22. בישיבה שהוגדרה מראש כ"ישיבה ארוכה" בהודעת הממשלה, כל שר ינסה לשנות את גובה התקציב של משרדו, כלומר לשנות את חלוקת העוגה אותה הציע משרד האוצר.

לפי המסמך שהופץ לשרים לקראת הדיון ושהגיע לידי וואלה! סך הוצאות הממשלה בשנת 2022 יעמוד על 560 מיליארד שקל, לעומת 537.7 מיליארד שקל (ללא הוצאות הקורונה שנרשמו כ"קופסאות חוץ תקציביות" בשנת 2021 - גידול של כ- 22.3 מיליארד שקלים. מדובר בגידול שנובע בעיקר מהגידול הטבעי של האוכלוסייה וככל הנראה לא יספיק כדי לממן את כל ההבטחות הקואליציוניות של המשרדים.

המספר הנוסף הוא גובה הגירעון המותר, הוא זה שקובע את "המינוס המותר" בהוצאות הממשלה. שר האוצר, אביגדור ליברמן רוצה יעד שאפתני בהתחשב במספרים של היום - 6.8% בסוף השנה הנוכחית, ו-3.9% בסוף שנה הבאה. לשם ההשוואה, בסוף חודש יוני עמד הגירעון הממשלתי על 10.1%.

במידה שהתקציב יאושר בחודש נובמבר כפי שמתכננים במשרד האוצר, התקציב לשנת 2021 הופך לפחות רלוונטי ועיקר העניין יתרכז סביב התקציבים של משרדי הממשלה לשנת 2022.

נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן בישיבת הקבינט (צילום:  REUTERS/Ronen Zvulun)
נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן בישיבת הקבינט (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

יצוין כי לא מדובר במספרים הסופיים, וכבר נשמעים לא מעט שריפם בממשלה שמאיימים לא להצביע בעד התקציב בשל התוספות הנמוכות שקיבלו - אתמול אלה היו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שאטה. הנה המספרים:

  • משרד החינוך יקבל על פי הצעת האוצר 66.54 מיליארד שקל - מדובר בתקציב הגבוה ביותר. תקציב החינוך יגדל ב- 2.3 מיליארד שקל בהשוואה לשנת 2021 (ללא התוספות להתמודדות עם הקורונה).
  • תקציב משרד הביטחון יעמוד על 55.8 מיליארד שקל, מדובר בתוספת של כ-7 מיליארד שקל לעומת התקציב הנוכחי, אלא שלגבי תקציב הביטחון, כפי כבר פורסם, הוא יעודכן ויעמוד על כ-58 מיליארד שקל.
  • תקציב משרד הבריאות יעמוד על 43 מיליארד שקל לעומת כ-42 מיליארד שקל בשנה הנוכחית (ללא תוספות הקורונה). תקציב משרד התחבורה יעמוד על 37.1 מיליארד שקל, המשרד לביטחון פנים יקבל כמעט 20 מיליארד שקל.
  • עוד עולה מהמסמך כי בשנת 2022 המדינה תשלם ריבית ועמלות בסך של קרוב ל-43 מיליארד שקלים, עיקר התשלומים - ריבית על החוב החיצוני שחצי בתחילת השנה את רף הטריליון שקל.
  • המשרד לקליטת עלייה יקבל בשנת 2022 רק 1.4 מיליארד שקל, מה שכבר עורר את חמתה של הזרה פנינה תמנו שטה, שצייצה כי בכוונתה להתנגד לו.