שר האוצר אביגדור ליברמן יציג מחרתיים את הצעת התקציב המלאה אף שעדיין ישנן מחלוקות, בעיקר בעניין תקציב הבריאות וכמה רפורמות שנמצאות בחוק ההסדרים.

מאידך, הוסר המכשול הגבוה מכולם, תקציב הביטחון, לאחר שניתנה תוספת של 7 מיליארד שקל, מה שיעמיד אותו על 58 מיליארד שקל מתוך תקציב כולל של 450 מיליארד שקל.

בקרב השרים ישנה תרעומת על כך שהתקציב עצמו עדיין לא הופץ ביניהם וגם לא הטיוטה העדכנית של חוק ההסדרים, אבל חלקם כבר הביעו שביעות רצון ואמרו: "אחרי שנתיים של התנהלות הרסנית של נתניהו, סוף־סוף הולך לעבור תקציב. זה צעד הכרחי ליציאה מהמשבר הפוליטי והכלכלי, שייתן את החמצן הדרוש למדינה בשביל לתפקד".

המחלוקות בעניין הרפורמה בחקלאות, הדרישות של ח"כ אביר קארה למען העצמאים, וכן צעדים שעלולים לפגוע באוכלוסיות מוחלשות, כמו הסרת הפיקוח על מחיר הלחם או העלאת גיל הפרישה לנשים, צפויים לעורר עימותים בישיבת הממשלה. עם זאת, יש להניח שהמחלוקות הכלכליות לא יהיו חזקות מהרצון לאפשר לממשלה להמשיך לשרוד ולתפקד.

החקלאים מפגינים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
החקלאים מפגינים (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

מאמץ מיוחד מושקע בניסיון להגיע להסכמות עם ארגוני המעסיקים וההסתדרות. רק שלשום התפוצצה פגישה במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גורדוס ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. זאת בעקבות דרישות חדשות שהעלה הדרג המקצועי במשרד האוצר לאחר כמה שבועות של שיחות.

"כל ניסיון להקשיח את העמדות בשלב הזה פוגע בעתיד המשק", הזהיר בר דוד. "גיליתי אחריות וממלכתיות בשנתיים האחרונות, אבל לא אתן יד לפגיעה רחבה באדם העובד ובגמלאים".

נקודה נוספת היא היחס לעולם הישיבות, אשר עשוי לאתגר מימין את ראש הממשלה נפתלי בנט. הרב חיים דרוקמן, מבכירי רבני הציונות הדתית ויו"ר מועצת איגוד ישיבות ההסדר, כבר פנה אל בנט בבקשה שלא יפגע בתקציב הישיבות.