משרד האוצר בראשות השר אביגדור ליברמן מציע לעצור את הנפקת איגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה, שנועדו להגן על תשואות החוסכים, ולהחליף אותן במנגנון שיבטיח תשואה מינימלית. הצעת האוצר הדרמטית מופיעה בחוק ההסדרים. להערכת אנשי אגף התקציבים, המהלך יביא לחיסכון של 7 מיליארד שקל לשנה בהוצאה השוטפת.

על פי הצעת האוצר, לחוסכים תובטח תשואה שנתית מינימלית של 5%, וכן המהלך לא ייפגע ואפילו ישפר את מצבם של החוסכים לפנסיה, שנהנים כיום מתשואה של 4.86%. כיום המדינה מנפיקה לקרנות איגרות חוב לא סחירות בהיקף של 30% מנכסיהן. היקף הנפקת איגרות החוב מסתכם ב־230 מיליארד שקל והוא צפוי לגדול בשנים הבאות. התשואה העודפת של איגרות החוב כרוכה בהוצאה הנאמדת ב־8.9 מיליארד שקל בשנת 2021. במקום ההנפקה מציעים באוצר מנגנון חלופי להשלמת התשואה בקרנות.

למרות כל אלה מהלך האוצר עלול לפגוע בגמלאי קרנות הפנסיה, וצפוי לעורר התנגדות חריפה של ההסתדרות, אחרי שהמהלכים בוצעו ללא תיאום איתה. גזירה נוספת של האוצר היא ההצעה להקפיא לשנה נוספת את השכר הממוצע במשק ולא להצמיד את הקצבאות לשכר המעודכן. המהלך ננקט בעקבות הזינוק בשכר הממוצע בשל משבר הקורונה, והוא עלול לפגוע לרעה בשכר הבכירים במגזר הציבורי, עדכון שכר המינימום וכד'.

חוק ההסדרים כולל גם מיסוי על משקאות קלים, הטלת מס קנייה על שימוש בכלים חד־פעמיים וצמצום ההטבות לזכאי קבלת משכנתה ממשלתית מסובסדת.

שר הכלכלה לשעבר ח״כ אלי כהן (הליכוד) מסר בתגובה: "חוק ההסדרים פוגע באזרחים ולא כולל שום בשורה לזוגות הצעירים ולעסקים הקטנים. החוק אינו כולל מנועי צמיחה שישימו את ההשקעות והורדת האבטלה בראש סולם העדיפויות. במקום זאת קיבלנו גזירות והטלות מסים שייטיבו עם הטייקונים על חשבון האזרחים.

חבר הכנסת אלי כהן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
חבר הכנסת אלי כהן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"החוק כולל ביטול הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט וחוסר רגישות חברתית עם העלאת התעריפים לביקור רופאים, צמצום הטבת המדינה בסיוע למשכנתאות לזכאים והעלאת מסים על משקאות וכלים חד־פעמיים".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "לא נאפשר לשמוט את הקרקע מתחת לרגליו של ציבור החוסכים לפנסיה. המנגנון שמוצע מסכן את הביטחון הכלכלי של אוכלוסייה רחבה וחייב להיבחן מחדש. הגנת הפנסיה היא משימה ראשונה בחשיבותה. נהיה שותפים לכל הידברות לבחינת חלופות נכונות יותר.

"אם האוצר ימשיך עם המחטף על גב החוסכים, לא נהסס לפעול בכל הערוצים כדי לסכל את המהלך".