במסגרת טיוטת חוק ההסדרים מנסה המדינה לצמצם את אפשרויות הגשת התביעות נגדה. ל"מעריב" נודע כי תחת הכותרת "שמירה על האינטרס הציבורי במסגרת תובענות ייצוגיות", הוכנסו סעיפים שונים הפוטרים את המדינה מאחריות.

רו"ח עופר מנירב, נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, מתרעם על ההצעה וטוען כי "מדובר בפשיטת רגל ערכית של המדינה". בעבר, הגיש מנירב עצמו תביעות נגד רשות המסים. כעת הוא טוען כי "מה שהמדינה מנסה לעשות בהסוואה של מילים יפות זה פשוט לקבל רישיון לגזל של כספי הציבור, ובעיקר הציבור הרחב והלא מתוחכם, שנגבים ממנו כספים שלא כדין בסכומים קטנים, כאשר עלות הגשת תביעה בגינם גדולה מסכום הנזק".

כבר כיום יש למדינה הגנות כאשר מוגשת נגדה בקשה לתובענה ייצוגית. ניתן להגיש תובענות ייצוגיות אך ורק בגין כספים שגבתה המדינה שלא כדין. כך למשל, בתביעה שהוגשה נגד רשות המסים לפני מספר חודשים הודתה המדינה כי היא פועלת בניגוד לחוק, אך הוסיפה שלא ניתן להגיש נגדה תביעה ייצוגית ולכן התביעה נדחתה.

בעקבות תביעה ייצוגית שהגיש מנירב, קבע בית המשפט העליון כי על המדינה להשיב את כל הכספים שהיא גבתה שלא כדין, גם ממועד הגשת התביעה ועד להפסקת הגבייה. כעת, על פי התיקון המוצע בחוק ההסדרים, המדינה מבקשת לפטור אותה מהחזרת כספים שגבתה שלא כדין. בנוסף מבקשת המדינה לקבוע כי לא ניתן יהיה להגיש תובענה ייצוגית נוספת כנגד רשות באותה עילה. במקרה כזה לא ניתן יהיה לתבוע שוב את המדינה. במילים אחרות - המדינה מבקשת לאפשר לגבות כספים גם לאחר שבית המשפט קבע כי היא לא זכאית