בן כרמל - פארק אתגרי חדש בכנרת

"חבר ילדותי דורון עוז ואני הקמנו ב־2014, בסיועו של אחיו עמיחי, את חברת פאנתום, שעוסקת בתוכן חווייתי ואתגרי לאירועים. הפעילות מתאימה לחברות ולארגונים, כי היא משלבת משימות עם עבודת צוות וגיבוש - מסעות אופניים, קירות טיפוס, מסלולי הכנה לצה"ל ועוד. אנו גם משמשים כספקי תוכן של חברות התיירות הגדולות, עם טיולי לייזר וג'יפים ופעילויות צבאיות עם מדים ונשקים - והתיירים עפים על זה. הקהל הזה של התיירות הנכנסת חסר לנו כבר שנה וחצי.

"בסגר הראשון הפעילות ירדה ממאה לאפס. הוצאנו את העובדים לחל"ת, והגענו למסקנה שאנו צריכים לפנות גם לשוק הפרטי ולא רק המוסדי. חרשנו את צפון הארץ בניסיון למצוא מקום לאתר גלמפינג, שזה אתר קמפינג ברמה של חמישה כוכבים. חשבנו שזה פתרון טוב לתקופת הקורונה כשהמלונות סגורים. כשנפגשנו עם ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבוים, הוא שלח אותנו לקיבוץ כנרת ואמר שיש להם שטח עם פוטנציאל, בנקודה שבה הכנרת נשפכת לירדן הדרומי. בקיבוץ לא התלהבו מרעיון הגלמפינג, אבל אמרו שישמחו אם נפתח מקום עם תכנים מעניינים.

"אז החלטנו לעשות את מה שאנו יודעים הכי טוב, ופתחנו בתחילת יוני פארק אטרקציות אתגרי עם מתקני נינג'ה, אומגות, גשרי חבלים, קירות ומתקני טיפוס, בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות. כאן צירפנו שני שותפים - את טל חממי גיסי, שמנהל את הפארק, ואת חבר הילדות שלנו יעקב שמעון, שהוא איש השיווק. הפארק עדיין בתקופת הרצה, וההיענות מדהימה. יש לנו תוכניות בנוגע לפארק ולעידוד התיירות בכנרת. בין היתר, אנו רוצים לשלב פעילות ימית כמו סאפים וקייקים, ולהפוך את המקום לגן עדן למשפחות שיוכלו לשהות בו כמה ימים ולקבל את כל השירותים מבלי שיצטרכו לצאת מהמתחם".

הכותב הוא בעלים משותף של חברת "פאנתום חוויה ואתגר" בנס ציונה ושל "פארק כנרת" בקיבוץ כנרת. טל': 073-3742777.

יעקב קיסוס (צילום: ללא)
יעקב קיסוס (צילום: ללא)

יעקב קיסוס - הקבוצות חזרו, מחכים לתיירים

"את 'קיסוסקי ספורט ימי' הקמתי ב־1988, והיא אחת מהחברות הגדולות בארץ בתחום זה. אני שותף עם אחי, שי, ואנו מציעים חוף מסודר ומושקע עם פעילות ימית לילדים ולמבוגרים, כגון סירות מנוע לנהיגה עצמית, קיאקים, פדלים ובננה, סקי מים, אבובים, קרייזי־שארק, וויקבורד, וויקסרף, מצנחי ים ואופנועי ים לחובבי האקסטרים. בשיא העונה אנו מעסיקים יותר מ־30 עובדים, חלקם בני נוער בסיכון שמגיעים אלינו אחרי שעות הלימודים במסגרת פרויקט משותף שלנו עם העירייה.

"הקורונה נפלה רע על אילת, כי במקביל לסגר הראשון שהוריד אותנו לאפס פעילות, פקדה את העיר סערה שהרסה את החופים והמרינה וגרמה לנזקים של מיליוני שקלים. הוצאנו לחל"ת את העובדים שרצינו לשמר, תוך שאנו משלימים להם את המשכורת החלקית שקיבלו מהמדינה. כוח אדם מקצועי כמו משיטים, טבחים ומלצרים לא מצוי בשוק, וחשוב לשמר אותו לטובת העתיד. אחרי הסגר הראשון אילת חוותה את אחד הקיצים הטובים ביותר אי־פעם, בין היתר בגלל שהישראלים נאלצו להישאר בארץ.

"בשלב מסוים היה ניסיון שהייתי שותף לו כחבר ועדת התיירות העירונית להפוך את אילת ל'אי ירוק' ולאפשר רק למי שמציגים תוצאות בדיקה שלילית להיכנס לעיר. זה היה יכול ליצור עיר נקייה מקורונה שהעסקים והמוסדות בה יכולים לעבוד כרגיל. אבל אז הגיעו הסגר השלישי והחיסונים, והמדינה החליטה להעדיף את התו הירוק.

"מסיום הסגר השלישי המצב השתפר והתחילו להגיע גם קבוצות מאורגנות, לראשונה מאז תחילת המשבר. אילת הקיץ מפוצצת במשפחות ובבני נוער, ואנו כולנו מקווים שלא יהיה סגר גם השנה בחגי תשרי. עם זאת, שדה התעופה רמון עדיין סגור לכניסת תיירות זרה ומחוסנת, כך שיש דאגה מהיעדר תיירות חורף זו שנה שנייה ברציפות".

הכותב הוא הבעלים של "קיסוסקי ספורט ימי". חוף הסלע האדום, הנבטים 51, אילת. טל': 053-9373679.

איתי צור יועץ עסקי (צילום: ללא)
איתי צור יועץ עסקי (צילום: ללא)

איתי צור - תכנון רמות המלאי לאורך השנה

"האטרקציות שפועלות בעיקר בחודשי הקיץ, ובמיוחד אטרקציות ימיות, הן עסקים עונתיים. ולפיכך, בעל עסק עונתי חייב להתנהל עם שליטה ובקרה עצמית רציפה לאורך כל השנה, ולא ליפול למספר מלכודות מאוד נפוצות. הראשונה ואולי החשובה ביותר היא חוסר ניהול תזרים שוטף ורציף לאורך כל השנה בהתאם לתחזית הפעילות השנתית. לבעל העסק אסור לחשוב שההכנסה הגבוהה בחודשי הקיץ מייצגת את כל שאר החודשים ולהרשות לעצמו להשתמש ביתרות הזכות שלו בבנק, אלא לחסוך אותן לחודשים שבהם הפעילות כמעט ולא מתקיימת.

"המלכודת השנייה היא חוסר ניהול של משאבי העסק בצורה רציפה. עסק עונתי חייב לנהל את התשומות שלו בצורה חכמה, לדוגמה: איך לשמור על כוח אדם מיומן גם בחודשים החלשים? איך לתכנן בצורה מושכלת את רמות המלאי שנדרשות לאורך כל חודשי השנה? היעדר ניהול נכון של התשומות בחודשים הריקים עלול לגרום לפגיעה אנושה בשירות ללקוח ובתדמית העסק דווקא בזמן הכי חם. לכן יש לנצל את החודשים החלשים לפיתוח תשתיות ופרויקטים לקידום ארוך טווח של העסק".

הכותב הוא מומחה בייעוץ ובהדרכת מיומנויות עסקיות ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים

ויקי דגן מנהלת סניף השקד ראשון לציון בנק הפועלים (צילום: ללא)
ויקי דגן מנהלת סניף השקד ראשון לציון בנק הפועלים (צילום: ללא)

ויקי דגן - לתמרץ ביקורים בחורף

"טבריה, כעיר המבוססת על תיירות, מאופיינת בעונתיות בפעילות העסקית שלה. התיירות קיימת בטבריה בעיקר בעונת הקיץ. כדי לאפשר תזרים נוסף בעונת החורף, שבה אין מבקרים רבים באתרים, ניתן לתמרץ את המבקרים של הקיץ לחזור ולהגיע לעיר. למשל, באמצעות מבצעים ומתן שוברי הנחה והצעות ערך ייחודיות לחודשי החורף, שבהם יש ירידה משמעותית בתיירות הפנים. 

"המפתחות להצלחת העסק וליצירת המשכיות לפעילות העסקית גם בתקופות של משבר וחוסר ודאות הם שימוש נכון בכלים שיווקיים, יצירתיות ויוזמה. לכן חשובה מאוד ההיערכות גם מהבחינה התזרימית לתקופות של שינויים ואי־ודאות, מה שיאפשר את מקורות המימון למהלכים כאלו".

הכותבת היא מנהלת סניף השקד, ראשל"צ, בבנק הפועלים