בעשור האחרון עובדת סימון טבקול כמנהלת איכות במפעל הגלידות בן אנד ג'ריס באזור התעשייה באר טוביה, בכניסה לקריית מלאכי. ביממה האחרונה היא עקבה אחר הסערה שעוררה הודעתה של ענקית הגלידות, שלפיה תפסיק למכור את מוצריה בשטחי יהודה ושומרון. בין היתר, גם טבקול ראתה ברשתות החברתיות את תמונותיהם של שלל ישראלים, בהם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והזמר עידן עמדי, שתיעדו עצמם משליכים קופסאות גלידה של בן אנד ג'ריס לפח במחאה על החלטת החברה. "הגלידות שלנו הן האיכותיות ביותר שקיימות היום בשוק, הכל מיוצר משמנת משובחת, כל טעם של גלידה שלנו הוא חוויה טעימה, ולראות את זה נזרק לפח - זה נורא", אומרת טבקול.

160 עובדים מועסקים כיום במפעל היחיד בארץ המייצר את מוצרי בן אנד ג'ריס. "אנחנו מופרדים מהחברה העולמית", אומרת טבקול. "יש פה גם אנשים קשי יום, עובדי ייצור, שעובדים קשה מאוד, נותנים מהלב ומהנשמה. עובדי החברה הישראלית לא אשמים, וכל מה שקורה עכשיו פוגע בנו. זו הרגשה נוראית, אני רגילה שאנחנו תמיד בצד הנותן, החיובי, שתורם לקהילה, ופתאום יש כזה עליהום עלינו, כשאין לנו שום קשר לעניין. זו החלטה של החברה העולמית, ואילו אנחנו בבעלות פרטית של זכיין".

בלי שבכלל היו מוכנים לכך, מצאו עצמם העובדים המקומיים של חברת הגלידות בן אנד ג'ריס בלב הסערה, לאחר שנמסר בהודעתה כי "מכירת הגלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא תואמת את ערכינו, וקיבלנו פניות גם מהלקוחות והשותפים שלנו". החברה, שנוסדה ב־1978 על ידי בן כהן וג'רי גרינפלד, מסרה כי בעקבות סירובו של הזכיין הישראלי, אבי זינגר, להפסיק למכור את מוצריה בהתנחלויות, נמסר לו שהחוזה הקיים שמסתיים בסוף השנה הבאה - לא יוארך וכי יימצא הסדר חדש למכירת המוצרים בישראל. זינגר עצמו טען בתקשורת כי על החברה הופעלו לחצים מטעם תנועת ה־BDS. ההחלטה הזו כבר הובילה לשלל השלכות: בין היתר, שגריר ישראל באו"ם ובארצות הברית, גלעד ארדן, פנה ל־35 מושלי מדינות בארצות הברית שבהן קיימת חקיקה נגד ה־BDS ונגד החרמת ישראל וקרא להן לפעול משפטית נגד החברה. ואילו ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע למנכ"ל חברת יוניליוור, המחזיקה בבעלות של חברת הגלידה, כי ישראל תפעל באופן תקיף נגד החרם על ההתנחלויות.

"זה היה הלם, הייתי המומה", מודה טבקול כעת. "יש תחושות קשות. אנשים שלחו לי הודעות, וואטסאפים. בהתחלה הידיעות יצאו רק עם ההתייחסות של החברה העולמית, כשלאבי זינגר, הזכיין בישראל, בכלל עוד לא ניתנה הבמה להביע את העמדה שלו והצד שלו. זה לא היה פשוט. שלחו לי קישורים לכתבות, ואני הסברתי שאנחנו, החברה הישראלית, לא הסכמנו בשום אופן שלא להפיץ את המוצרים שלנו בכל מדינת ישראל, שאנחנו לא קשורים להחלטה של החברה העולמית, שזה מהלך של ה־BDS. זה ערער אותי".

מהי האווירה בקרב עובדי החברה?
"הלב שלנו כאן, אנחנו רוב היום נמצאים בעבודה, נותנים מעצמנו כל מה שאפשר לתת לחברה, וזה כואב מאוד. יום למחרת ההודעה הגענו לעבודה כרגיל, אנחנו ממשיכים לייצר, ואני מאוד מקווה שנמשיך לעבוד. ברור שאנחנו מדברים אחד עם השני על מה שקרה, זה עוד מאוד טרי. אנחנו ממש בעין הסערה, עדיין לא יודעים מה הולך לקרות ולאן זה יוביל, יש חששות בקרב כולם. אנחנו קוראים לכל הציבור הישראלי שימשיך לקנות וליהנות מהגלידה האיכותית והמצוינת שלנו ולחזק אותנו ואת עובדי החברה".

גלידה של בן אנד ג'ריס (צילום: אבשלום ששוני)
גלידה של בן אנד ג'ריס (צילום: אבשלום ששוני)

חזון גדול

"פתאום אחרי כל כך הרבה שנים שבמהלכן אומרים עלינו דברים חיוביים ושאנחנו תמיד בצד החיובי של העשייה למען הקהילה והסביבה, פתאום להיות בצד הזה שמתקיפים אותך ומדברים על חרם - זה מפתיע ולא נעים", מוסיפה שני רובינשטיין, עוזרת בכירה למנכ"ל, העובדת בחברה 20 שנה. "אבל לצד ההתקפות מהר מאוד גם קיבלנו תמיכה מאוד רחבה".

איך הרגשת כשראית את התמונות שבהן הגלידות מושלכות לפח?
"התחושה מאוד לא נעימה, תחושה קשה בבטן אפילו. מדובר באנשים שאולי רק קראו את הכותרת בלי לשמוע את הצד שלנו, במה אנחנו מאמינים. אנחנו לגמרי רוצים להמשיך למכור את הגלידה לכל החברה הישראלית ולכל מקום בארץ ונמשיך ונעשה את זה. אחרי ששומעים את התגובה שלנו, אנשים חוזרים בהם. הרבה גם פונים אלינו להביע תמיכה לנוכח ההחלטה של בן אנד ג'ריס ישראל, שלמרות מה שבן אנד ג'ריס העולמית הצהירה, אנחנו כן ממשיכים למכור".

אנשים חוששים כיום לפרנסתם?
"האווירה אצלנו מאוד משפחתית. זה מפעל קטן עם חזון גדול, חברה שהתפתחה וצמחה על כל הערכים של המפעל הביתי והקטן של פעם. כמובן שיש חשש לפרנסה, יש פה לא מעט אנשים שעובדים כאן 20 שנה וגם 30 שנה. כולם חוששים ויש שיח לגבי זה".

מהו המסר שלך לצרכנים?
"שידעו שבן אנד ג'ריס ישראל היא לא תחת יוניליוור, שהבעלים של החברה הוא זכיין פרטי, ושהאג'נדה שלנו היא להמשיך ולמכור בכל הארץ. אנחנו נשמח שהצרכנים יעודדו את התעשייה בישראל, יקנו את הגלידה ויתמכו בנו בעיקר בתקופה הזאת".

"הכותרת מכעיסה"

"אני רוצה לומר לצרכנים שימשיכו לקנות בן אנד ג'ריס ושישימו לב גם לפרטים הקטנים. זו לא החלטה שלנו, אנחנו אוהבים את המדינה על כל חלקיה", מוסיף גבי שטרית, מנהל אחזקה בחברה, העובד בה מעל 25 שנים. "התחלתי פה בתור טכנאי, הייתי מתקן מקררים בהתחלה. אני זוכר את עצמי נוסע למקומות בשטחים, כשהיה צריך ליווי כדי להגיע לשם. זה היה מפחיד, אבל היינו נכנסים לשם כי זה חלק מהעבודה. כל מה שקורה עכשיו הוא ממש לא אמיתי. אנחנו כן משווקים במקומות האלה ונמשיך לשווק".

איך אתה מרגיש ביומיים האחרונים?
"כשקיבלתי את ההודעה הראשונה מכל מיני חבר'ה עם הכותרת שבן אנד ג'ריס לא מוכרת בשטחים, הרגשתי שזו מכה. הייתי צריך להסביר לכולם למה זה לא נכון ושיקראו את הידיעה עד הסוף. הרגשתי כאילו נותנים לי בוקס בבטן. יש גם פחד ממה יקרה איתנו, העובדים, מה יהיה בהמשך. זה כמו בית עבורנו, אנחנו אוהבים את המקום, אני קורא למנכ"ל שלי לפעמים 'אבא' בטעות".

גם לשטרית לא היה קל לראות את אריזות הגלידה מושלכות לפח כאקט מחאה. "זה כאב לב", הוא אומר. "אנחנו פה משקיעים כל כך הרבה בגלידה, ואנשים מזלזלים. אלה אנשים שלא חושבים מספיק, זה כמו ללכת אחרי העדר. איך אפשר לזרוק גלידה כזאת לפח ולא לאכול אותה?".

אתה מסוגל להבין את הכעס שלהם?
"אני מבין את הכעס, כי אנשים אוהבים את המדינה, והכותרת היא מכעיסה. גם כשאני קורא על אמנים שלא רוצים להופיע בארץ, זה מעצבן אותי כי אני ציוני. אבל לקוחות צריכים להבין שזה לא אנחנו, לא מאיתנו הגיעה ההחלטה הזאת. אנחנו לא שייכים לחברה הגלובלית, זה עסק פרטי של זכיין. האווירה עכשיו לא נעימה ממש, כולם דואגים, זה מקום עבודה טוב לכולם. אפילו הילדים שלי סובלים. החברים שלהם יודעים שאני עובד שם, אז מחרפנים אותם מכל כיוון, וגם הם שואלים אותי מה קורה".